Ryanair
Har bokat hemresa till Sverige med Ryanair och det blir bara krangligare och krangligare! Forst sa bokade jag, och hemsidan sa att den hade problem och att de inte fatt in min betalning och bad mig forsoka igen - vilket jag gjorde. Nar jag gatt igenom alla steg igen sa var tydligen hela hemsidan nere. Aterkom om 10 minuter. Under tiden slosurfade jag lite, och far tva mail. Bada fran Ryanair, som da tydligen fatt in BADA mina bokningar, trots att hemsidan sa annat! Sa nu har jag en extrabiljett i mitt namn, och inte fan far jag tag pa kundtjanst heller, inte mamma hemma i Sverige heller.
Sen har jag fatt traveladvisory.
IF YOU HAVE MADE YOUR RESERVATION ON OR AFTER THE 21st of MAY 2009 PLEASE BE ADVISED THAT YOU MUST CHECK-IN ONLINE AN PRINT YOUR BOARDING PASS
You can check-in online from 15days up to 4hours prior to your scheduled flight departure.
ONLINE CHECK-IN If you selected to check-in online during the booking process or you made your reservation on or after the 21st May 2009 you are required to check-in online and present your online boarding pass and valid accepted travel document at the airport in order to travel. You can check-in online from 15 days up to 4 hours prior to your scheduled flight departure
AIRPORT CHECK-IN: This service is only available to customers who made a their booking before the 21st May 2009 and selected airport check-in We recommend that you arrive at the airport 2 hours prior to your scheduled flight departure time. Airport check-in opens two hours prior to scheduled departure and closes strictly 40 minutes prior to scheduled departure. N.B. Airport check-in is not available for customers who made their flight booking from the 21st May 2009 onwards
AIRPORT KIOSK AND BAG DROP DEADLINES: All Airport Kiosks and Bag Drop desks open 2 hours prior to the scheduled flight departure time and close strictly 40 minutes prior to the scheduled flight departure time.
_Passengers must present their valid travel document and boarding pass at airport security and the boarding gate.
Each passenger may carry one item of cabin baggage not exceeding the maximum permitted dimensions - see below for details
_
_PASSENGERS USING ONLINE CHECK-IN:
Driving licences are NOT acceptable photo ID when using online check-in
Any passenger failing to present their online boarding pass at airport security or at the boarding gate will be charged a Boarding Card Re-issue Fee of £40/€40 per person/per one way flight at the airport self service kiosk or ticket desk. This facility is available up to 40 minutes prior to the scheduled flight departure.
Irrespective of a passenger’s visa requirements, all non EU/EEA citizens must have their travel documents checked and online boarding pass stamped at the Ryanair Visa/Document Check Desk before going through airport security.
**
PASSENGERS USING AIRPORT CHECK-IN:**
This service is ONLY available to customers who made a their booking before the 21st May 2009 and selected airport check-in. Airport check-in is not available TO customers who made their flight booking from the 21st May 2009 onwards
For passengers that are using airport check-in we recommend that you arrive at the airport 2 hours prior to your scheduled flight departure time. Check-in desks open two hours prior to and close strictly 40 minutes prior to the scheduled flight departure.
All passengers should be at the boarding gate at least 30 minutes prior to scheduled departure._
Jag erkanner att jag inte fattar ett jota.
Sa jag MASTE alltsa checka in online?
Vart checkar jag in min vaska da?
Och jag maste checka in minst 4 timmar innan planet gar?
Dessutom tanker de ta ytterligare £40 av mig om jag misslyckas att gora det?
Bor jag da checka in med bada mina biljetter, eller lata bli att checka in med en av dem?
Vad hander om den andra Amanda misslyckas att ta sig ombord pa planet (jag kan ju liksom inte ga ombord tva ganger..)?
Som det kanns nu sa behover jag aka till flygplatsen 15 timmar innan mitt jakla plan gar sa att jag kan losa det har! Ar det nagon som har tips pa vad jag kan gora, eller som kan rata ut ett fragetecken eller tva?
// Amanda
hej! har flugit med dom ett par gånger,,,och det kan vara krångligt,,,men om jaginte minns fel,så har dom en särsild disk för onlineincheckning/men visst är det jätte-krångligt,,,det finns en knapp med val av språk,som jag var tvungen att använda,då min engelska inte är så bra/önskar dej lycka till/shareza
Å herregud så rörigt…. Men inte alls nytt från Ryanair
Tacka vet jag Arlanda och SAS

Tror inte du behöver vara på flygplatsen 4 timmar innan. 2 timmar borde räcka. Dock måste du checka in online senast 4 timmar innan, dvs det kan du göra hemifrån. Om jag tolkat det hela rätt.
Ibland kan det nog vara bättre att lägga ner några hundralappar extra och boka med tex SAS…brukar bli mindre strul och stress…
Oskar
om man ska flyga från arlanda eller kastrup,,så är norvegian att rekomendera,har rest några gånger dom,,bara bra erfarenheter
/ha en bra helg/shareza

har beslutat att bara checka in med en biljett, sa far det ga som det gar. Kraver de mig pa pengar sa kan de dra dit pepparn vaxer!
// Amanda
Obekväma stolar!!
Höll på att bli galen fasst att flygresan tog drygt två timmar..
#4 shareza, varför skriver du dina kommentarer med fetstil?

Gjorde sa att jag bara checkade in med en biljett och skrev sedan ett brev och faxade till Ryanair. Och igar fick jag ett mail dar det stod att de skulle betala tillbaka summan for biljetten! :)
// Amanda

Det gäller att läsa noga och kolla så att man inte "klickat" i fel rutor osv om man bokar Ryan Air.
Deras låga prisewr baseras ju på att man får sköta "servicen" själv men kräver ju då också att man klarar av det.
Själv har jag bara positiva erfarenheter av Ryan Air men det gäller ju som sagt var att veta vad man beställt och hur man bokar.
Väljer alltid online inchecking vilket betyder att jag ENDAST kan resa med handbagage och dessutom också har ansvaret att själv skriva ut mina boardingcard i FÖRVÄG innan jag kommer till flygplatsen.
Betalar gör jag med mitt Visakort och klickar därmed av den extra reseförsäkringen som annars kostar extra eftersom reseförsäkring ingår i Visakortet om du betalat resan med det.
Den enda "extra" avgiften förutom resa och skatt blir alltså den ca 100-lapp som bokningen i sig själv kostar i kortavgift.
Som sagt var så gäller det att kunna detta med internetbokningar och läsa noga innan man godkänner köpet!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Jo, jag har rest regelbundet med Ryan Air i snart 3 ar nu, sa jag vet hur det funkar. Men nu var det ju deras fel att det blev fel da hemsidan inte fungerade riktigt. Hur som helst sa ar det lost nu och jag har fatt tillbaka mina pengar :)
// Amanda
#9 "Den enda "extra" avgiften förutom resa och skatt blir alltså den ca 100-lapp som bokningen i sig själv kostar i kortavgift."
Nog är det underligt att man har en extra avgift som inte går att komma undan?
Jag tror jag berättat tidigare om min kollega som skröt om att han köpt biljetter till London med Ryanair för 1:-. När vi talat en stund framgick det att med alla kringavgifter betalade han ca 1000 kr, medan jag också rest till London, fast med SAS och betalt 870:- utan några extra avgifter. Och då hamnade jag på Heathrow och han på Stanstead, så när man lade till resan till stan så var han ännu mer blåst…

De facto
Vi i våran familj reste med Ryan Air till Dublin från Nyköping, från Dublin till Blackpool (England) och sedan samma väg tillbaka igen hem till Nyköping. Hela resan totalt kostade för 4 personer 2300:- dvs 475:- per person.
Finns inte en chans att SAS skulle komma ner i de låga priserna.
Just nu letar vi resa till Liverpool i Oktober och den resan inkl skatter och alla "tillägg" kommer att kosta oss ca 500:- ToR per person.
I särklass billigaste bolaget att flyga med om man tar "omaket" med att boka och ordna själv med utskrift av boardingcard´s
//Suss
#12 Fast min berättelse är också "De facto" och min poäng är asbolut inte att t.ex. SAS alltid skulle vara det billigaste alternativet utan att man ska vara lite "misstänksam" när man köper sin resa.
Man ska kontrollera vilka dolda avgifter som tillkommer, man ska fundera kring konsekvenserna av att hamna på "fel flygplats", man ska inte förutsätta att "lågpris" alltid är det billigaste osv.
Många bolag är väldigt oärliga i sin marknadsföring. Kullaflyg anger t.ex. sina priser med en småstilt anmärkning om att LFV avgifter tillkommer. Dessa "avgifter" är ju bara tjänster som Kullaflyg köper av LFV och som naturligtvis ska ingå i biljettpriset. Inte skulle du köpa en Volvo där det tillkommer avgifter för de kostnader som Volvo har för sina underleverantörer?
Nyligen påstod dessutom Ryanair att man är punktligare än SAS vilket visade sig vara en ren lögn. Att vara misstänksam då man läser annonser - i synnerhet från vissa företag - är klokt om man vill vara en konsument som inte låter sig luras.

#13 Nyligen påstod dessutom Ryanair att man är punktligare än SAS vilket visade sig vara en ren lögn.
Ren lögn var det inte då SAS använde sig av Flightstats som har ett sätt att mäta statistik och Ryan air baserar sina siffror på AEA som är det officiella mätorganet för statistik som denna.
Statistiken som användes i "sandlådefighten" var således:
SAS = Inofficiella Flightsats
Ryan air = AEA (Association of European Arlines)
Vem i slutänden som har flest flighter i tid kom man alltså aldrig fram till "officiellt" eftersom men inte använder sig av samma siffror och att SAS valde att ta sin statistik från det ej officiella Flightsats.
Att kontrollera dolda avgifter och läsa det finstilta är enligt mig en förutsättning oavsett vad köpet gäller och vem man handlar av.
Lågpris kan innebära olika saker och behöver många gånger inte kopplas ihop med dålig kvalitet utan kan i många fall vara det att kunden istället tar ett större ansvar för service och bokning som ex vis Ryan air är ett bra exempel på.
//Suss
#14 På vilket sätt är FlightStats inofficiell. Det är ett företag som levererar information om flygbolags prestationer.
Och på vilket sätt är AEA (33 samarbetande flygbolag) mer officiell?
Poängen SAS hade var väl att RyanAir letat upp gammal statistik som passade dem, medan SAS presenterade färsk statistik?
anders e..har inte tänkt på det,,,nu har min son hjälpt mej ändra på det,,,du förstår,,jag är ganska dålig på det här med data
#16 Så bra! 
TT har gjort en liten kontroll…
Man letade efter billigaste flygbiljetten från Stockholm till London en långhelg i början av Augusti.
Billigast: Ryanair. Biljetten kostade bara 708:- tur och retur!
Fast då tillkommer:
- obligatoriska incheckningsavgiften på 55 kronor per enkel resa, dvs 110:-
- skatter och avgifter för hemresan på 325 kr
- en resväska på max 15 kilo kostar 220 kronor - i varje riktning (de flesta andra bolag tillåter 20-30 kg utan kostnad…), dvs minst 440 kr
- osv…
Enligt TT som rapporterar hade priset hos Ryanair mer än fyrdubblats (!) när det var dags att trycka på betalknappen.
"Konsumentverket har nu tagit skärmdumpar från hemsidan och funderar på att gå vidare med ett förbudsföreläggande. Då riskerar Ryanair att få betala ett vite varenda gång förbudet överträds."
Enligt en artikel i DN (länk) är andra bolag betydligt ärligare:
- Norwegian och Viking Airlines har skatter och avgifter inräknade, men tar extra betalt för bagage.
- Viking Airlines tar ut en mindre avgift på 27 kronor.
- SAS tar ut en mindre serviceavgift på 30 kronor.
- Enda flygbolaget helt utan extraavgifter är British Airways.
Man får alltså vara på sin vakt då man ska göra sina köp. Framförallt hos Ryanair…

Att folk aldrig lär sig att när något är för bra för att vara sant så är det också (i stort sett) alltid det. Det krävs inte mycket sunt förnuft och logik för att inse att ett biljettpris på typ 1 kr inte är hållbart.
Oskar
Det där är ju en diskussion som kan fortsätta i all evighet! Givetvis kommer man aldrig undan med 1:- men flygbiljetter, alla extra avgifter och transport till och från flygplats i London gick på 1000:- för mig och min sambo förra hösten.
Jag lovordar absolut inte RyanAir för de har mycket fuffens för sig men många här verkar göra allt för att smutskasta företaget?
#20 Någon smutskastning ser jag inte. Var ser du det?
Däremot ser jag ju hur fakta redovisas. Det tål nog varje företag med rent mjöl i påsen…

Jag har inget emot lågprisbolag men däremot tycker jag ibland att Ryanair kör med lite fula metoder. De marknadsför ju tex stenhårt sina resor med priser på tex 1kr eller 199kr men det är ju resor som i princip inte finns. Och sen har jag förstått också att de inte alltid lever upp till de regler som finns för ersättningar vid föresningar eller inställda flyg.
Men konkurens är bra, bara man följer de regler som finns.
Oskar
Mest stör jag mig sådant som "incheckningsavgift". Det ska ju självklart vara en del av priset. Som att betala entré i badhuset och upptäcka att det tillkommer "hoppa-i-vattnet-avgift".
En annan sak jag retar mig på är småbolag här hemma som med finstilt skriver att det tillkommer "Luftfartsverkets avgifter". Det är ju underleverantörskostnader eftersom flygbolaget hellre nyttjar deras flygplatsutrustning och snöröjning istället för att utföra det själva. Det är ju som om SAAB sålt sina bilar för 120.000:- plus "avgifter" dvs kostnaderna för att köpa in allt som underleverantörerna levererar.
Enda syftet med detta är ju att luras.
Däremot kan det ju vara OK att inte all service ingår i grundpriset. Då har man ju som konsument ett val. Klarar jag mig utan bagage blir det billigare, vill jag inte ha mat ombord blir det billigare osv.
Men kostnader som inte går att välja bort ska naturligtvis ingå i biljettpriset.

Min mamma flög med dem till Amsterdam för en månad sedan. Hon hade tre saker att klaga på.
1. Det var en väldigt skumpig och okontrollerad landning.
2. En stweard var så trött att han höll på att somna ståendes och var väldigt omtöcknad.
3. Det var gott om hål i tyget på sätena.
Så dem vågar jag INTE flyga med