Besök i ett badointält.
Jag antar att dom flesta av er aldrig nånsin kommer i närheten av badoiner eller kommer att hälsa på i deras tält. Året var -99 och familjen hade nyss kommit till Saudi. En av dom första helegrna åkte vi ut för att se på kameler. Det var Ramadan, så det fanns inga kvinnor där ute. Sex är nämligen inte tillåtetet under den månaden. Ett foto på ett tält.

Bosse, hur pass permanenta är tälten?
Ligger mattorna direkt på sanden eller är det någonting under?
Använde de tältet som vi använder vårt hus?
Har de motsvarande "kök", "bad", "sovrum"?
Det kanske är dumma frågor men jag är nyfiken så jag frågar i alla fall =)
Tom

#6 För Mongolernas del kan jag säga att de nog oftast hade ett eller flera sovtält och sedan ett tält för det övriga. Tex slaktar de djur i det som också är badrum, matsal, vardagsrum m.m.
Oskar
Oskar, kul att se bilder därifrån. Du skrev ju tidigare att du var 4 dar ut i Gobi på safari. Du måste ha fler, eller?
Tom, mattorna ligger direkt på sanden och man stannar inte länge på samma ställe, men iaf nån eller några veckor. Alltså inga generatorer eller TV apparater. Man följer dygnets rytm - liksom jag gör när jag stannar över natten i öknen.
Det finns ett antal tält och dom används inte som våra hus så att dom är inredda. Att tvätta sig är inte så viktigt, eftersom det är brist på vatten och behövs bättre inombords eller för djuren. Matlagning sker utomhus på lägereldar. Är man nära nån by eller stad kan man hämta mat därifrån. Kvinnorna har naturligtvis eget tält avskilt från övriga. Baduinerna är mycket gästvänliga och hjälpsamma. En kompis som fick problem med bilen mellan Dammam och Riyadh inbjöds att sova över hos dom och blev mycket väl behandlad, men han såg aldrig till kvinnorna. På morron hjälpte man honom till närmsta verkstad/mack. Det var likadant när jag jobbade i Yemen, jag såg bara en skymt av kvinnorna, när jag passerade deras domäner. Där bodde får, getter och höns längst ner, sen kvinnorna och högst upp männen samt gästrum. Först åt männen, sen kvinnor och barn, resterna ramlade ner till husdjuren. Mycket praktiskt.

#8 Intressant att läsa!
Och jo du har helt rätt i att jag har fler bilder från Gobiöknen. Lägger ut några till.
Det första är en bild på flygplatsen i Dalandzadagad. Mongoliet är ett stort land med mycket dåliga vägar så om man inte har mycket gott om tid så är flyg nog enda vettiga sättet att ta sig fram om man ska längre sträckor. Flygplatsen var inte mycket mer än en liten tankbil och ett skjul.
Oskar

Vår chaufför på bilden.
Det går att ta sig runt på egen hand om man är duktig på att navigera med gps och van att köra i terräng. Det var knappast vi så vi hyrde bil med chaufför samt dessutom en engelskspråkig guide. Utan guiden hade vi nog aldrig sett så mycket som vi gjorde nu då det är mycket svårt att hitta samt att i stort sett ingen pratar engelska.
Oskar

Tack Bosse. Jag hade inte en aning om hur det fungerade i ett beduinläger.
Använder de pengar och hur får de i så fall dessa? Vad gör dom?
Tom
Oskar, det borde vara straffbart att inte informera andra! Jag känner suget och jag önskar att jag valt en annan bana i mitt liv - fast då hade jag ju inte träffat alla underbara människor jag traffat, men kanske andra. Jag kanske får återvända i ett annat liv och bli född som nomad.
tom, det är därför jag skriver på AG och här. För att delge andra lite av det jag lärt mej. Det är den enda väsentliga skillnaden som vi känner till mellan människan och djuren, att vi kan informera andra, fast av nån anledning verkar dom "andra" ibland vara krokodiler med stort gap och små öron.
"Badus" säljer sina djur och får på så sätt pengar. Deras diet är i huvudsak dates, samt mjölk och kött från boskapen. Jag har även sett att herdarna ibland bygger små "fästningar" under överhäng, högt upp och otillgängligt. Jag förmodar att det är av säkerhetsskäl. Det finns stora vildhundar i öknen. Jag önskar att jag kunde bjuda in nån av er för att uppleva nån natt där ute i den "stora tystnaden". Det är faktiskt nåt speciellt.
Lev väl!
Krokodiler ja… =)
Ja, det vore verkligen en fantastisk upplevelse att få prova på att spendera en natt ute i öken någon gång.
Appropå prova på. Jag har kanske satt mig i en situation där jag ska köra dragracing på is med motorcykel. Hmm… vi får väl se om jag klarar mig ur det eller inte ;-)
Tom