Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 843 ggr
johan
2005-10-22 02:32
0

Observatoriet

Inspirerad av en diskussion om teleskop på Prylar så kom jag och tänka på att man kan besöka Observatoriet i Stockholm. Är det någon som gjort detta? Det låter intressant!

Mvh // Johan

Oskar
2005-10-22 14:46
0

Ja det vore skoj att besöka ett "riktigt" teleskop! Och kanske få en demonstration av hur de funkar. Tror att de olika astronomiska föreningarna ordnar besök på olika observatorier i Sverige.

Oskar

Lunascape
2006-01-19 17:57
0

Ja jag har varit på observatoriet ute i Saltsjöbaden om det är det du tänker på? Jag gjorde mitt specialarbete sista året på gymnasiet där och har tillbringat många timmar ensam ute i en liten stuga mitt i natten och tittat på stjärnorna *inte så romanstiskt som det låter* Jag har aldrig varit med på någon guidad rundtur, men jag var med min handledare upp på taket och tittade på planeter genom den stora refraktorn de har däruppe. Det var en märklig upplevelse för jag hade svårt att föreställa mig att det faktiskt var Jupiter jag såg på. Dessvärre ser du i svartvitt, men är du intresserad av astronomi så är det absolut värt att åka upp och titta! Jag hade också tur för den kvällen jag var där, var en av de mest stjärnklara nätter jag har upplevt och det var fantastiskt att bara se stjärnhimlen! Är du intresserad av astronomisk litteratur så har de ett helt bibliotek fullt av böcker som bara handlar om astronomi..

Oskar
2006-01-20 12:54
0

#2 Ska nog absolut ta mig till något observatorium. Skaffade nyligen ett litet hobbyteleskop och det ger mersmak. Har även funderat på att läsa någon grundkurs i astronomi…kan nog vara skoj…

Sedan inser man att Sverige är en jobbig plats om man är astronom…kallt och ofta mulet…brr…borde flytta till norra Afrika eller nått istället. :)

Oskar

Lunascape
2006-01-20 14:00
0

#3 Ja det tycker jag absolut att du ska göra! Du som bor i Stockholm har dessutom nära till Saltsjöbaden. Men de har bara rundvisningar nu på vintern när det är mörkt och kallt. Dessvärre =)

Jag har faktiskt läst grundkurs i astronomi på universitetet och det var riktigt intressant! Fortsatte dock inte med någon annan kurs då det innefattade en del kurser i matte och det är jag inte så våldsamt intresserad i..

Kul med hobbyteleskop! Fungerar det bra?

Pia
2006-01-20 19:17
0

Vad man lär sig av Resor iFokus:), jag trodde ni tänkte initialt på Observatorielunden ovanför Sveavägen, men så läste jag ju att själva observatoriet flyttade ut till Sbaden, som Lunascape visste redan, på trettiotalet…

Oskar
2006-01-20 22:57
0

#4 Har de inte ett observatorium vid Universitetet också? Ser ut som en kupol på taket i allafall. Och jo då…hobbyteleskopet fungar fint. Är ju som sagt inget märkvärdigt. Har mest spanat in månen, läckert e det.

#5 Ja men jag undrar om inte Johan menade Svevägen först…eller jag vet inte… :)

Oskar

Lunascape
2006-01-20 23:58
0

#4 Nej jag tror att Universitetet bara har ett radioteleskop som de använder till forskning. Det fungerar inte som en refraktor (som den i Saltsjöbaden) som du ser bilder i, utan du gör bara mätningar av olika slag och får ut en massa mätdata som sedan måste analyseras

Det är också viktigt att teleskop är skärmade från störande element som t.ex radiomaster och ljus från gatubelysning så det är väl antagligen därför de flyttade till Saltsjöbaden.