Mongoliet
Är det någon som har besökt Mongoliet? Vill gärna höra vad andra har gjort och sett där. Det är mitt drömresemål som jag sparar till. 

Japp, jag var där för några år sedan. Kan absolut rekommendera det!
Vi åkte dit från Kina, dvs vi åkte en del av det som kallas tranmongoliska järnvägen. Tog ungefär en dag från Kina. Annars kan man åka transibiriska järnvägen från Moskva, men då tar det nog typ 5-6 dagar. Det går självklart också att flyga dit, tror dock att man måste mellanlanda i typ Moskva.
Själva huvudstaden Ulaanbataar kan knappast sägas vara en av de vackraste huvudstäderna men ändå värt ett besök. Det känns annorlunda och exotiskt att promenera runt där. Men det räcker med typ 2 dagar.
Det vi gjorde var att åka jeep runt i Gobiöknen. Man flyger till södra Mongoliet och därifrån åker man i bussjeepar runt i öknen ett par dagar. Vandrar på sanddynor, träffar nomader, rider kamel m.m. Riktigt häftigt!
Så kan absolut rekommendera Mongoliet!
Oskar

Häftigt! Tack för alla bilder!

Bara att fråga om det är något du undrar!
Någon speciell stans i Mongoliet du vill åka till?
Jag skulle helst av allt rida ut i vildmarken och uppleva naturen där, kanske se vilda hästar, gerbiler, kameler osv. Det som tilltalar mig mest är att hästarna är så viktiga där och att landet inte har utvecklats på samma sätt som de flesta andra.
Sen vill jag hemskt gärna se Naadam-festivalen och uppleva kulturen. Jag funderar på att åka som volontär och jobba med barn i Mongoliet, för då får man bo med en lokal familj och kan komma kulturen närmare än om man bara är turist. Så kanske börja med det och sedan förlänga resan och rida ut i naturen.
Jag har gott om tid att planera eftersom jag inte kommer ha råd de närmaste åren. 

Ok! Då gissar jag att du ska resa i de norra delarna…jag var i de södra delarna och där var det mest öken…inte så många hästar. :)