Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1316 ggr
Staffan
0

Bästa köket?

Vart i världen tycker ni att den godaste maten tillagas?

Mvh // Staffan

ps 1. Det är naturligtvis det inhemska köket jag avser, annars skulle ju alla välja dom länder där så många "kök" som möjligt finns representerade…

ps 2. Hej Pia… ;)

Pelle
0

För det raffinerade - Frankrike - kokkonstens hemland, och för det enkla och rustika - Italien.

Niklas
0

Svensk husmanskost.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Inte lätt det där, det roliga med mat är ju att man kan variera men skulle jag vara tvungen att välja ett kök så håller jag med Niklas. Svensk mat håller bra i längden medans i alla fall jag ofta kan tröttna på asiatiskt och liknande.

Oskar

Tom
0

Det är samma här. Jag skulle välja svensk husmanskost om jag var tvungen att välja bara en. Tur att man slipper välja!

Tom

rumpino
0

vietnam tycker jag hade väldigt god mat

Pia
0

England… Oförtjänst dåligt rykte har den engelska maten ialla fall:) Men många av de bästa indiska restaurangerna finns ju där. Och de har ofta riktigt bra och genomtänkta vegetariska alternativ på de enklaste pubar.

Indisk mat, mexikansk mat, kryddstarkt, grillad färsk fisk, fräscha grönsaker och frukt, där man hittar det, där är maten bra tycker jag…:) Och så får man gärna ha välgjorda efterrätter också:)

Oskar
0

#6 England, Indien, Mexico…hmm…nu fick man ju bara välja ett land.  Så om du blev tvingad att äta ett lands mat resten av livet, vad skulle du då välja? :)

Oskar

Pia
0

#7 nähä, det fanns inga begränsningar! Men om det absolut m å s t e vara ett land, då kör jag nog på England, för då finns det så många olika kulturer att välja på under ett tak!:)

Oskar
0

#8 Men hallå! "många kulturer att välja på under ett tak"?!? Det är ju fusk! Ska vara en kultur och ett land. Så väljer du England innebär det bacon&ägg, puddingar och te. :)

Oskar

Pia
0

Ok, jag kan leva på te med mjölk och shortbread då! Och den nyttiga frukostvarianten med äggröra, svamp och tomat med rostat bröd… Och den nyttiga pub-maten utan såser och pommes frites… Jo det skall nog gå det med:)

Och för ordnings skull, det är inte alls fusk, det fanns inga begränsningar i ursprungsfrågan, snarare är det en tolkningsfråga. Jag tycker reseledaren är en gnällspik:) *s*

Staffan
0

Nu har jag lagt till ett litet förtydligande i #0 för att ingen ska missförstå frågan… :)

// staffan

Pia
0

Hm, tycker jag mig ana en liten udd av sarkasm här…:) *s*

Staffan
0

Nejdå, inte alls. Men däremot hade du hittat en liten miss i mitt resonemang. Jag tänkte faktiskt på det inhemska köket.

// s

Pia
0

Ingen fara, ev sarkasm kan vara trevligt på rätt sätt…:) Men det är inte helt lätt att välja bara ett kök ju, så det kan vara ganska bra med missar i resonemang ibland…:)

Oskar
0

Staffan, helt rätt! Det är du och jag mot Pia. He. :)

Oskar

Pia
0

Jag känner mig lite mobbad…:)

Anne
0

Åh, jag är ju en amerikanofil, så jag får väl säga att riktigt schysst mat à la sydstaterna är mums. :)

Oskar
0

#17 Ja nu är det ju så att det är det inhemska köket som räknas. Har du inte lärt dig av Pias misstag? Och inhemsk mat finns inte i det historielösa Amerika, annat än Indiankrubb. Ha. :)

Oskar

Anne
0

#18 - Historiesnobb! Och vad tycker du är inhemsk svensk mat då? Renhjärta?

/Inte utan min Frappuccino

Staffan
0

#19  Skrattande

Oskar
0

Renhjärta? Nja…mer vikingamjöd. :)

Oskar

Erbsman
0

ja e nogh berädd att hålla med rumpino om att vietnam har de besta jag provat i matväg. fransk mat, e i min mening smaklöst krafs ;)

Pia
0

Är de inte lite gnälliga, grabbarna här, Anne?:) Jag tycker det är helt ok att säga sydstatsmat! Mig veterligen finns det ingen tidsbegränsning på inhemsk mat… Eller skall det bli ännu ett förtydligande i ursprungsfrågan månne?…:)

God mjöd är riktigt gott:)

Anne
0

Tycker att de är ruskigt gnälliga, faktiskt. :)

Staffan
0

#23 #24

Man tror om andra vad man vet om sig själv… ;)

Men sydstatsmat tycker jag är helt okej kategori (sorry Oskar).

Glad

// staffan

Oskar
0

Ajaj…ok…jag ger mig. :)

Pia
0

#25 Hrmf, värst vad visdomsorden porlade här då…:) Fast varken Anne eller jag är naturligtvis gnälliga på något som helst sätt, bara jättetrevliga och glada hela tiden året om!

#26 Ha!:)

Emma
0

Far man säga medelhavsmat? I sant fall säger jag det. Mums för skaldjur, solmogna tomater och vitlök.

Oskar
0

#28 Nä men medelhavet är väl ingen nation? För att vara inhemsk mat måste det väl vara en nation? Fast om du menar maten vid romarikkets storhetsstid kan vi kanske godkänna det eftersom romarriket nästan ägde medelhavet. :)

Oskar

Staffan
0

Nu håller jag med Oskar igen. Medelhavsmat duger inte. Det är ju som att säga att man gillar asiatisk mat ungefär… :)

// staffan

Oskar
0

Ja eller säga att man gillar mat kort och gott. :)

Oskar

Emma
0

#29-31 Fasen vad gnälligt det var här da. Ok, da säger jag Grekisk nutida mat.

Pia
0

Det börjar bestämt likna Griniga gamla gubbar här - den svenska versionen…:)

Staffan
0

#33 (Pia) 

Griniga gamla gubbar? Om du uppfattar oss så kan det bara bero på två olika saker;

1. Att man tror om andra vad man vet om själv själv, eller
2. Att jag och Oskar är sociala kamelonter…

// s

Pia
0

Ha ha, 1. har du ju redan sagt en gång, och jag hävdar bestämt att jag aldrig någonsin är gnällig, bara solsken jämt och hela tiden…:)

2. det där förstår jag inte riktigt, måste nog förklaras lite mer utförligt…

//Alltid solskens-gumma

LinneaG
0

Thailand, inget slår maten där!

Faxlin
0

Ja jag måste säga att ingenting slår den svenska husmanskosten i längden. Fast helst skulle jag vilja välja många, kinesiskt, thailändskt och finsk. Har någon ätit riktiga finska piroger. Hur gott som helst. Ska dock vara recept från karelen.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oskar
0

#37 Finsk mat hör man sällan talas om tycker jag. Vet egentligen inte alls vad de har för nationalrätter. Piroger har jag förstått. Vad annat är typiskt finskt?

Oskar

Pia
0

Olika rotsaksgratänger (till jul bl a), mycket gott grovt bröd, Fazer choklad:)

Faxlin
0

SkrattandeJapp, vi får inte glömma chokladen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oskar
0

Ja chokladen förståss! Fazermint är en klassiker…

Oskar

Kråkis
0

INDISK MAAAAAAAAT!!!!!

Oskar
0

Jo Indisk mat e inte dum. Fast undrar om den indiska man får i Sverige smakar som i Indien?

Oskar

Pia
0

Indisk mat i Sverige, nja… Indisk mat i England, JAA!!

Mandysan
0

Hmm, den här frågan är riktigt svår… Vill ju inte svika nån utav mina hemländer…Oskyldig Men men om jag måste välja så är det spansk mat! Chili con carne mm (Förlåt Sverige, Finland & Italien)

Kråkis
0

Indisk mat i Indien…

Luckyman
0

Italien, thailand, grekland, indien… Men framförallt ITALIEN!!!!!