Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 849 ggr
bosse
0

Att köra i sand.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och kollar igenom gamla CDn med foton och jag hittade dessa bilder från tidigare irrfärder. Jag har skrivit på AG om grundreglerna för att åka dunes. Regel 1, som jag inte bryr mej om att visa är att reducera trycket i alla däck med ca 40%.

Regel 2, som finns på denhär bilden, stanna aldrig i plan. Det måste alltid luta neråt - framåt eller bakåt är mindre viktigt. Detta var min första tur med min "instruktör". Han var tvungen att dra loss mej.

bosse
0

Regel nr. 3. Tveka aldrig! Är man ensam i denhär situationen lovar jag att man får slita en hel del.

bosse
0

Regel nr. 4. När man åker utför, så ska man inte åka slalom. Fören ska alltid vara först! Det bästa är att använda en låg växel och 4WD. Undvik att bromsa, för då rullar man ner i stället för att köra ner.

bosse
0

Min "instruktör" var fransman och vi hade ofta personal från ambassaden med oss, vilket betydde god mat och fina drycker. Han hade tillgång till 2 st Nissan Safari och massor av utrustning, såsom satellit telefon m.m. Han visste mycket om öknen och vad som fanns där, speciellt när det gällde militära anläggningar. Jag var alltid den ende icke fransktalande som tilläts åka med. Här intar vi lunch under ett träd.

bosse
0

Här stannade vi vid ett övergivet hus och en källa. Detta var en annan färd.

bosse
0

Det rann även vatten i "bäcken" invid ruinen.

bosse
0

Visst har det sin tjusning att åka dyner.

bosse
0

Den här baby kamelen var alldeles nyfödd och inte torr ännu. På ragliga ben försökte den följa sin mamma.

bosse
0

På den tiden hade jag en Nissan Patrol och jag hade även lärt mej hur man stannar på en dyn.

Övriga regler är, att dom som har använder sunt förnuft, men att man har verktyg, vatten och mat med sig.

Lev väl!

bosse