Resor iFokus

Resor

Etikett1-afrika
Läst 1500 ggr
zoolatri
2010-03-31 17:00
0

Sydafrika!

Just nu håller jag och pojkvännen på att planera en resa till Sydafrika, så otroligt spännande!

Men vad är det egentligen man ska se när man är där? Vad har ni för erfarenheter av Sydafrika? Vi ska själva sätta ihop en resa och är i kontakt med ett par olika resebolag, kanske vet någon vilket resebolag som är bäst på egenkomponerade resor?

Det vi är helt överrens om att vi måste se är Kruger national park, vithajar, Kapstaden och Johannesburg.

Resan kommer gå av stapeln tidigast oktober, när har ni varit där eller hört att man bör åka?Glad

Oskar
2010-03-31 17:40
0

Aldrig varit där men hört mycket bra om Sydafrika! Ett tips är ju alltid att titta hur researrangörerna lägger upp sina resor. Sen kan man plocka godbitarna och göra resan på egen hand. Här är till exempel en klassisk sydafrika resa:

http://www.abercrombiekent.co.uk/southafrica/upload/South-Africa_Itinerary.pdf

Det går säkert att ordna hela resan på egen hand. Men det finns ju även fördelar med att åka med en arrangerad resa. Om ni tex ska åka på safari så får man ju ut mycket av resan om man har en guide och förarare.

Oskar

elyse
2010-04-02 12:26
0

Så häftigt! Hoppas att ni lyckas se vithajar som hoppar vid säl-ön. Det är bara i Sydafrika de gör det.

zoolatri
2010-04-06 11:44
0

#1 Det är vår tanke, att plocka godbitarna som arrangörerna kan erbjuda, vi vill ha alla aktiviteter och resor bokade från sverige innan  vi åker. Men vi vill själva kunna lägga upp det som vi vill ha det:) Vi har bla tänkt oss 4-5 dagars safari, det ska bli riktigt roligt!

#2 Åh, det visste jag inte! Bra tips:D Säl-ön alltså…det måste kollas upp.

asvensso
2010-04-08 17:13
0

Hejsan!

Jag kan rekommendera Cape Town och att fortsatta ner till Cape Point och Godahoppsudden. Dar star man hogt pa en klippa och tittar rakt soderut in i det bla och tanker pa att nasta fastland ar Sydpolen. Dar finns ocksa pingviner - jattesota sma och fridlysta. Helt anpassade till det varma klimatet. The Wine Route runtomkring Cape Town tar dig till Stellenbosch m fl vindistrikt. Otroligt vackert och mycket goda viner att prova. I cape Twon finns ocksa Table Mountain och man kan ta en tur till Robben Island dar Mandel satt fangslad.

Johannesburg tycker jag inte om alls - uppblasta priser pa det mesta, mycket brottslighet och inget speciellt att se.

Safari ar en mycket bra ide! Har bara varit i en mindre game park men har hort att Kreuger Park ska vara fantastiskt.

South African Airlines har bra inrikesflyg till humana priser.

zoolatri
2010-04-12 16:08
0

#4 Pingviner vill jag se:D

Vi har varit inne på Kilroy nu och kollat vad de har att erbjuda, om ett par månader är det dags att boka resa! Kruger natioalpark är ett måste, och  Cape town. Vi kommer nog landa i Johannesburg och sedan ta oss direkt till Kruger, sedan blir det troligtvis inrikesflyg till lämplig stad mer söderut, och så funderar vi på att ta tåg/buss ner till Cape town och få in lite backpacking i resan:) Vi har hittat ett resebolag som anordnar dykning med vithajar utan att man behöver dykcertifikat, så vi ska försöka få in det i resan oxå.