Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1474 ggr
bosse
2006-01-04 13:11
0

Tumuli.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det skrivs alldeles for lite pa denhar sajten, sa jag far gora ett inlagg trots att jag inte har tid egentligen.

Pa en av mina irrfarder i den trakt som Tom visar i sitt inlagg pa Foto sajten, sa vandrade Andy och jag runt pa olika hall. Jag kom till ett stalle dar det sag ut att finnas fossiler. Jag klattrade upp for den och sen lag denna hojd framfor mej. Jag hade bestamt mej for att inte klattra vidare, men "suget" gjorde att jag fortsatte. Sista metrarna var jobbig for "mudrock" ar mycket ostabil och kan rasa nar som helst. Vilket det ofta gor ocksa. Det ar hart pa ytan, men den kan ibland vila pa "mull" och da galler det att vara med pa noterna.

bosse
2006-01-04 13:18
0

Nar jag stack upp huvudet over kanten, sa var det forsta jag sag denna s.k. Tumuli fran Nestoriansk tidevarv eller ca 8.000 ar gammal. Jag har sett flera tidigare och aven bilder pa dom, men aldrig sa valbevarad. Det gjorde det vart "besoket". Jag har tidigare lagt ut foton pa en gravgard med 100 tals gravar fran samma epok, som jag hittade vaster om Jubayil. Tom om du tittat pa din karta over jattefarmen du har bild pa, sa hittar du en stad som heter As Sarrar, fast du har inga namn pa din karta, men det har Zachs pa sin. Vaster om den stan ligger gravgarden iaf.

bosse
2006-01-04 13:21
0

Det var val just denhar byggnaden jag var mest imponerad av. den ar mycket val bibehallen, vilket maste bero pa att man inte kan aka hit med bil och ytterst fa bryr sig om att klattra upp.

bosse
2006-01-04 13:24
0

Hela boplatsen sag ut sahar och man kan se att det fortfarande finns rosen langs kanten ner mot dalen nedanfor, som pa den tiden borde ha varit fylld med vatten. Jag formodar att det var forsvarsverk.

Oskar
2006-01-04 13:29
0

Det första jag tänkte på när jag såg bilderna var Öland. Bild 1747 ser precis ut som det vindskydd vi byggde en gång på Öland av den klassiska ölandsstenen. Möjligtvis var vårt vindskydd lite mindre. :)

Däremot ser ju inte den första bilden ut som Öland direkt. Spännande landskap!

Oskar

bosse
2006-01-04 13:35
0

Sa har sag det ut innan man kunde klattra upp sista biten. Det var har det gallde att valja ratt vag. Tekniken att klattra upp eller ner ar samma som nar man aker skidor - tyngden pa dalskidan och balansen med den andra. Och att alltid forsoka hitta get- eller farstigar, men dom klattrar ju inte har uppe.

bosse
2006-01-04 13:41
0

Och till sist ett foto pa den hojd, som borde innehalla fossiler, vilken den ocksa gjorde. Har kan ma tydligt se alla far- och getstigar. Langre bort ser man den uttorkade flodfaran, som ser ut som adror pa Toms satellitbild. Jag kommer att forsoka hinna med en fard hit igen pa fredag, for sondag kvall sa far jag permission fran jattefangelset.

mvh

bosse

precis
2006-01-04 15:27
0

citat: "och ytterst fa bryr sig om att klattra upp."
:) haha, det är tur att vi har dig bosse, mycket intressant klätter-reportage!

bosse
2006-01-04 16:47
0

precis, alla "dunkar i ryggen" mottages med tacksamhet! Ibland undrar jag om det ar nan slags mani att alltid vandra vidare, genom oken, uppfor berg, genom skilsmassor och mycket annat. Ner kommer man ju alltid - pa fotterna eller pa huvudet. Huvudsaken ar att man lar sig nanting av det man ar med om, eller hur?

precis
2006-01-04 20:16
0

#8 jag funderade en sak på fossilerna som du skrev om, här och i dagboken. har du några riktigt gamla? kan man lämna in nånstans o få dom daterade? :)

Tom
2006-01-04 22:47
0

Vad kul att se fårorna från satelitfotot på "nära" håll.

Har det funnits en massa skatter i gravarna tidigare men som nu är plundrade eller begravdes de bara som de var?

Tom

bosse
2006-01-05 08:13
0

precis,

Jag soker med ljus och lykta efter t.ex. ett museum dar man kan fa mer uppgifter, men…. Jag har aven sett att jag inte ar ensam som gor det nar jag har surfat pa Internet. Och alla verkar ha samma problem. Jag ar medlem i en sajt i USA och har lagt ut foton pa nagra av dom nya fossiler jag hittat men aldrig fatt nan respons. Den aldsta jag har och som jag har hittat bild pa i en av mina bocker bor vara ca. 450 milj. ar. Dom fiskar och vaxter vi saljer i shopen i Byblos ar daterade till ca 100 milj. ar och finns pa en altitude av 850 m. Med detta som utgangspunkt och att Riyadh ligger pa drygt 900 m altitude, sa drar jag slutsatsen att det jag hittar ar minst 100 milj. ar. Dom hajtander som hittas narmare golfen ar daterade till 12 milj. ar och altituden dar ar ca 500 m.

tom , beduinerna ror inte garna gravar, men jag tror inte att det finns skatter dar. Jag ror inte heller gravarna for trots att jag inte ser beduinerna, sa vet jag att dom vet att jag ar i omradet. Det var dar jag tvingades ner i flodfaran, som jag skrev om pa AG. Jag forfoljdes av en bil och dom 2 som satt i den verkade inte vara sa vanliga, sa jag tog en vag ner som jag normalt inte skulle ha vagat gora. Dom gillade inte att en kamel hade sprungit undan bilen, tror jag.

bosse
2006-01-08 07:41
0

Den har tumulin hittade jag i fredags nar jag klattrade upp pa omradets hogsta topp. Inte lika valbevarad och mycket mindre. Jag kunde se dom jag fotat tidigare harifran, men jag sag inga fler pa andra hojder.

bosse
2006-01-08 07:42
0

Har har nan byggt sig ett vindskydd av stenarna eller kanske forbattrat en tidigare konstruktion.

Tom
2006-01-09 16:49
0

Är stenen porös? Jag tänkte på den stenen som ligger som tak i den sista bilden.

Tom

bosse
2006-01-11 11:18
0

Nej, det ar dom inte utan klingar metalliskt, sa det ar kul att kasta dom utfor stupet.

Tom
2006-01-12 00:10
0

Min pappa lärde mig att man inte får kasta saker ner för berg eftersom man aldrig kan veta om det finns någon under. Jag har fuskat ibland eftersom det är så himla kul att höra när de krossas därnere (stenarna)    ;-)

Tom