Tunisien
Någon här som varit till Tunisien? Tips är välkomna.

Japp jag har varit där även om det var för ganska länge sedan. Jag gillade landet! Bra möjligheter att ligga och slappa på stranden samtidigt som det finns mycket intressant att se. Rekommenderar absolut en tur innåt landet och titta på sanddynorna.

Om du söker på Tunisien här på forumet så hittar du en hel del gamla trådar om landet. Tex denna:
Oskar
#2 Tack. Ska genast läsa!

Du får återkomma och berätta om det blev Tunisen och vart i Tunisen i så fall!
#4 Jaa, det ska jag göra!
Har för mig att jag berättade om resan jag gjorde i fjolvår också.
Vi var i Tunisien i juni förra året, närmare bestämt ön Djerba. Vi bokade in oss på ett All Inclusive hotell men vi var inte helt nöjda med den resan!
Vi hade nog missuppfattat lite att hotellet låg så långt bort från civilisationen som det faktiskt gjorde så vi gjorde inte mycket om dagarna om man säger så. Där vi ju bara oss själva att skylla visserligen! Hotellet var för övrigt väldigt härligt och lyxigt, Melia Palm Azur hette det.
Maten var väl det värsta! Allt var mer eller mindre smaklöst och jag har nog aldrig sett såna mängder av kolhydrater. Vart man än tittade såg man pasta och det är väl inte riktigt den optimala maten! Till frukost var det typ vitt bröd och äggröra. Magen mådde alltså inte speciellt bra!
Du kanske har hört talas om försäljare och så där nere med? Både i Tunisien och i Egypten är de ju ganska på och försöker sälja vad som helst till en. En man försökte pracka på mig en miniförstoring av en bild på mig och sambon för 80 spänn! Nä tack!
Jag har hört att det finns betydligt bättre ställen att åka till i Tunisien än där vi var men vi är fortfarande lite skeptiska till att ge det en chans till..
Hoppas du får mer tur!
#6 Tack för att du delade med dig. Jag har tagit för vana att bo i lägenhet. Man äter vad man vill och när man vill. Har alltid med mig lite kryddor och salt i pyttesmå burkar så jag kan peppra på det som inte är nog på när jag äter ute.
Försäljare ska man hålla kort. Inte ta emot något de stoppar i händerna på en.
#7 Det låter som du är förberedd och det är ju kanonbra! Då kan du säkert få ut mer av semestern :)
#8 Joo, lite förberedd är jag nog. Har rest en hel del men som sagt aldrig till Tunisien.

Det är idoti att ta All Inclusive oavsett land! Man missar så mycket!
Jag funderar också på Tunisien och då Djerba, haft flera vänner som älskar stället. Så jag funderar skarpt på att åka dit i år :)

Det där med försäljare vet jag att många av oss nordbor blir irriterade över. Jag tror det har att göra med att vi dels är ett artigt folk och del för att vår kultur är så totalt motsatt den i tex Egypten eller Tunisien. Det där med att vi är artiga gör att vi tycker det är jobbigt att säga nej till en försäljare, vi vill vara vänliga och kanske i allafall ta en titt på varan. Och försäljarna ser ju på oss att vi är lite mesigt artiga och ger därför inte upp. Så mitt tips är att inte ge försäljarna något att ta tag i…ge dem inte någon blick…le inte…sakta inte ner…börja inte prata med dem…säg inte ens att du inte är intresserad…var inte elak men ignorera dem…Det funkar i stort sett alltid.
För ett par år sedan var jag i Sousse i tunisien. Försäljarna var väldigt väldigt på, dom blev arga om man ignorerade dom och de blev arga om man pratade med dom utom att köpa något, och köpte man något så hade man alltid prutat för mycket;)
Det fanns så mycket att se! Vi tog en dagstur till ett mosaikmuseum, helt fantastiskt! En beduinkväll var vi iväg på och det var oxå roligt även om det mest är mat med underhållning.
Något man bör se är Karthago! Otroligt att se romarnas stora vattensystem och det som är kvar av badhuset. Men när vi åkte så fanns det alldeles för lite tid att gå runt själva, vi sprang genom Karthago i en stor grupp med guide och det var synd. http://sv.wikipedia.org/wiki/Karthago
Vi lärde känna en tunisisk man som tog oss med till en liten restaurang där vi åt kamel och någon typisk risrätt:D
Ett spännande land!