Resor iFokus

Resor

Etikett1-afrika
Läst 1596 ggr
Pia
0

Tips i Sydafrika

Om en månad bär det av på en drömresa till Sydafrika för min del, skall bli så spännande och intressant! Själva rutten är redan ordnad, bilande samt Kapstaden, Port Elizabeth och ett par dagars safari. Så tips kring hur själva resan kan läggas upp är jag inte ute efter.

Däremot så skulle jag mer än gärna höra vad ni som varit där tycker man absolut inte borde missa - eller vad som rent av kan anses vara turistfällor och som man absolut kan skippa - vad gäller mat (vegetarisk alt fisk) och dryck, sevärdheter, i dessa ovan angivna trakter, och shopping i Sydafrika?

Och lite praktiska tips i övrigt förstås:)

Calibra
0

Tipsar då om lonely planets forum, det finns mycket nyttigt att hitta där :)

http://thorntree.lonelyplanet.com/

Christina
0

Jag var bara till Pretoria och Johannesburg, när jag åkte till Sydafrika i december 2005 och dit ska du ju inte. Annars finns det några bra museer just i Soweto.

Tyckte det fanns en grundpositiv inställning och en framtidstro, som gjorde mig glad. Sedan var det väl lite gnäll över den tilltagande brottsligheten. Man skyllde då (ack precis som vi gör) på invandrarna. All maffia från Nigeria och Uganda som 'förstör våra ungdomar'. Öht är det en världsomspännande trend att skylla på 'de andra'.

Och det kan iofs ligga något idet. Du är tryggare och uppför dig bättre i din egen hemtrakt, där du riskerar att stöta på mormor och farmor och gamla skolkamrater.

Shopping nu är mest kinesiska produkter. Vare sig man är i Egypten, New York eller Johannesburg. Men det finns vackra inhemska träarbeten - fast de finaste är tunga. Har du sett 'Out of Africa'-butiken på Hornsgatan? Bankomater finns överallt och kontokort gäller utom på öppna marknader.

Säker på att du kommer att få en fantastisk resa. Och en safari är ju aldrig fel! Och vädret är perfekt så här års! Kom tillbaka och berätta och visa bilder!

Pia
0

Tack för tipsen!

virvla
0

Oh ja Pia, vi vill se bilder när du kommer hem!!  Det kommer säkert bli en otrolig upplevelse! :)

Pia
0

Jo jag hoppas det, bilder kommer det förhoppningsvis bli mååånga av:)

bosse
0

Jag jobbar ihop med flera syd afrikaner just nu, så jag undrar vart i SA tänker du åka?

Pia
0

bosse, flyg till Elisabethtown och därifrån hyr vi bil och tar oss utefter Garden route - jag kan återkomma med exakta platser - varav 2 dagar är safari i en mindre park därnere (minns ej namnet). Avslutas med 5 dagar i Kapstaden. Ca 16-18 dagar totalt tror jag det blir.

Vore perfekt med lite "insider-information":)

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mata djuren uppmanas man till i små djurparker Skrattande

Tror jag stod och smackade medan giraffen åt, så där ni vet man gör när man matar barn. Gotte-gottis.

Pia
0

Oh så härligt, det låter som man gjorde ett alldeles perfekt val som valde bort Kreuger-parken:)

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillade den lilla djurpark jag besökte tillsammans med entusiatisk guide.

En ung man - kompis till en av mina söner - som kunde allt om lejon och som sparar pengar för att sätta upp en egen lejonpark. Och att få mata glupska men gulliga giraffer och klappa små lejonungar, sånt gillar jag. Lejonungarna var fasligt sträva och bits rätt ordentligt med sina mjölktänder. Ungarna hade tillfälligt isolerats från sin far eftersom han inte gillade färgen på dem och verkade tro att hans fru haft ihop det med det vita lejonet i flocken.

Förstod att lejonet är konungen i all bemärkelse. Endast han har rätt att bestiga de unga honorna i sin flock. Först när tagit för sig låter han sina bröder komma till och så småningom sina halvvuxna söner.

Sedan fanns det tillräckligt med sovande fullvuxna familjer att se från bilen och zebror och noshörning och strutsar och allt man kan önska. Men då blir det lite mer distans och cinemascope över det hela.

Pia
0

Men oh, tänk att få umgås med lejonungar så där… Jag blir alldeles drömsk… Vad hette parken, Christina?

Christina
0

Den hette helt enkelt The Lion Park. Jag avstod från en tvådagarstur i en större park, eftersom jag hade just precis två lediga dagar. Och då ville jag gärna använda en dag för Soweto och de museer som finns däromkring.

AndersE
0

Jag har också lekt med en lejonunge och haft den i knät - i Danmark, på Löveparken i närheten av Legoland…

Glad

bosse
0

Pia, dom verkar veta mer om resten av Africa än sitt hemland. Garden Route har dom aldrig hört talas om. Tyvärr blir det ingen Insider info. Ledsen

Kolla in www.gardenroute.org och ett tips i Capetown är Cape Point och ett akvarium där, som dom säger är fantastiskt.

Calibra
0

Pia, i det kommande numret av allt om resor finns ett reportage om Sydafrika.

Pia
0

bosse, nämen känner de inte till Garden Route, det trodde jag var ett "måste"…:) Tack för länken!

Tack för tipset, Calibra! Jag har samlat lite resereportage i olika tidningar om Sydafrika, hoppas den här kommer innan vi åker…:)

Calibra
0

det kan ju vara så att kommer idag eller så. men jag kan ju scanna in artikeln coh maila till dig om du vill :)

Pia
0

Nu bär det av imorgon, eftersom jag inte har tillgång till skrivknapp och kan starta nya trådar ft så önskar jag er en trevlig februarimånad på detta vis!

Eventuellt finner jag en dator på vägen, kanske blir det något trevligt MMS också, vem vet…:)

Ha det så gott!

Oskar
0

Ha det gött! Och vi ser fram emot att höra hur din resa var!

precis
0

#18 jag har samma problem på min gamla apple-burk, men det är bara att skriva in denna adress i ett nytt web-fönster (efter valfri .ifokus.se) 

/Forum/Write.aspx