Turism --> Sverige
Fundering:
Hade det inte varit en bra idé att öppna ett nytt svenskt statligt flygbolag som flög hit alla som ville besöka Sverige helt utan kostnad?
Det tror jag skulle vara ett fenomenalt och nytänkade drag som skulle sätta Sverige på kartan och generera stora intäkter för landet.
Mvh // Staffan

Ha, ja det var en kul idé! Och jag tror också det skulle generera en massa intäkter! Fast man kan ju undra vad SAS och de andra flygbolagen skulle säga…minst sagt orättvis konkurrens… :)
Men det kunde man ju lösa genom att införa en "turist-peng" istället. Alla som besöker Sverige får en summa av svenska staten, låt säga 5000 kr.
Oskar
Det skulle sakert ga, som det gick for en thailandska i var compound. Man klagade pa den befintliga restaurangen med i huvudsak indisk mat. I torsdags kvall - med compoundens tillstand - serverade hon thailandsk mat vid dom 5 bord, som finns vid utomhus kafeet. Sa aven fredag kvall och det var tankt att hon skulle fortsatta med detta varje torsdag och fredag. I gar fick jag veta, att restaurangen hade hotat med att sla igen om hon tillats fortsatta. Black mailing?????
Som kuriosa kan namnas att hon jobbat som kock 6 ar i Kaustinen norr om Gla Karleby i Finland och pratade battre finska an Robban (tror jag).
mvh/bosse
Vi har redan en ganska omfattande "incharter" på kommersiella villkor - främst till Norrland under vintersäsongen.
Flygmarknaden har redan så dålig lönsamhet att det vore synd att slå undan benen ytterligare med statlig konkurrens.

Man kanske skulle slå ledningen för landet en signal och kolla vad dom tycker om detta… :)
// staffan
Jag hoppas att de tycker att ett transportmedel som klarat sig bra utan skattefinansiering i så många år ska få fortsätta att arbeta på marknadens villkor.
Sverige är ett alldeles för bra turistland för att vi ska behöva köpa turister.
Vi behöver säkert bättre marknadsföring - men inte statlig inblandning och skattefinansiering.
Om finnarna kan få tusentals engelsmän att betala dyrt för att åka till Rovaniemi varje jul så borde vi kunna göra något liknande. Och vi gör det redan. Se på ishotellet!
Och - som sagt - vi har redan en ganska omfattande incharter med flyg. Och till andra resmål än hufvudstaden - hör och häpna!
Så, snälla - slå inte undan fötterna på en sunt fungerande marknad!

#5 (AndersE)
Okej, förlåt för att jag hade en idé till hur vi kan få fler att intressera sig för vårt lilla hörn på kartan…
// staffan

Fast Sverige "köper" väl redan idag turister? Staten lägger väl ned en ganska stor summa pengar på att trycka upp olika färglada foldrar, närvara på världsutställningar, subventionera museer o andra turistattraktioner osv? Så kanske inte så stor skillnad att ta en del av de pengarna och köpa flygbiljetter? Staten kanske kan anordna ett stort Sverigelotteri. Vinnarna får en flygbiljett, en natt i ishotellet och en dalahäst. Ha. :)
Oskar
#7 Jag tycker det är stor skillnad mellan att Sverige marknadsför sig med skattepengar å ena sidan och att gå in och störa en marknad med skattepengar å andra sidan.
Vill man köpa ett antal flygbiljetter och dela ut på mässor är väl OK.
#6 Ledsen att jag tyckte din idé var dålig… Men be inte om ursäkt - kläck fler idéer! Eller bry dig inte om vad jag tycker… 
Vad jag menar är att för mig är idén i #0 liknande GP:s gardinhängarjobb. Istället för att göra det han ska - skapa ett ekonomiskt system som gynnar företagande (t.ex företag som säljer gardinupphängningar) och på så sätt öka skatteinkomsterna - så väljer han att ta våra befintliga statliga skattemedel, ge dem till kommunerna, som med ytterligare kommunala skattemedel ordnar "riktiga jobb" med att göra skattefinansierad gardinupphängning…
Jag tror inte på själva grundidén helt enkelt….
Ishotellet marknadsfors mycket val pa CNN och National Georaphic - och i samband med "min" kamera Canon 350D.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_11495555.asp
Ett exempel på att staten redan blandar sig i turistnäringen.
Oskar