Italien
Hej.
Jag har aldrig varit i Italien, det enda stället jag har varit på är Grekland. Men nu sitter jag här & funderar på att boka en resa till Italien i mitten/slutet av mars. Men hur är vädret i Italien då? Är det bra, vädret kanske alltid är bra i Italien? haha. Jag hade tänkt mig vara borta i 4 veckor, och letar efter relativt billiga hotell just nu. Eftersom jag studerar halvtid så har jag ju inte direkt världens fetaste plånbok utan letar efter det lite mer enkla. Har ni något tips på vart i Italien det är bra att åka, vart det är fint osv? Jag vill gärna ha relativt nära till kusten :) Behöver man vaccinera sig mot något särskilt om man åker till Italien eller är det något annat man behöver tänka på?
Tacksam för alla tips & svar :)

Har inte så stor erfarenhet av Italien men när det gäller vädret så beror det på var i landet man är. Sicilien har ju ett helt annat klimat än de norra bergiga delarna.
Jag har bara varit i Rom och där omkring och då var det i juli och +35 grader. Idag var det +10 grader i Rom. Det brukar vara runt +20 på Sicilien i mars/april. I Rom brukar det vara runt +15 då. Det går att googla på temperaturer i olika delar av världen.

jag var i nordöstra italien förra året i San Remo mars/april. det var ju inte så man frös. ungefär 10-15 grader i mars. medan i aprl kunde de vara i alla fall 20-25 grader.
det beror samtidigt på var man åker

Rom är verkligen sevärd 
när tänkte du åka?
Hade tänkt åka i mitten av april :)
Men vet inte vart i landet, finns så mycket man skulle vilja se. haha :)

Rom skulle jag vilja åka till. finns mycket attt se.
#6 Verkligen! Dit behöver man åka många gånger för att känna att man hunnit med det mesta. Det som är bra är att många sevärdheter ligger vid en och samma gata - Via Corso.

Aprilvädret i Italien kan vara varierande som svensk juni. Jag kan tänka mig att man får söka sig till de sydligaste delarna om man vill ligga och steka på en strand. Jag skulle nog satsa på att titta på kultur. Det är lätt att åka tåg i landet. På en månad skulle man kunna tågluffa runt och se mycket. Venedig-Florens-Bologna-Cinqueterre-Pisa-Rom-Neapel-Capri-Pompeji. Jag har hört en del som bott på kloster och varit nöjda, billigt och trevligt sägs det. Kanske kan italienska statens turistbyrå ge tips om sådana. http://www.italiantouristoffice.se/sv/i/6.html

dessutom är det billigt att åka tåg och buss. om man jämnför med sverige
#9 Jo, men åker man buss för man passa sig för ficktjuvar. Bussarna är ofta så fulla att man får stå och trängas. Italienarna brukar ha som ett plaströr över låset till halsband som skydd för smyckestjuvar. Man ska heller inte ha ryggsäck eller handväska med värdesaker i när man är bland stora folkmassor. Tyvärr.
Mina föräldrar var i Toscana i september 09. Vädret var tydligen bra, det var varmt och så! De trivdes kanonbra där och har flera jättefina foton :)