Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1190 ggr
bosse
0

Skidorter, Asien.

Hej!

Det ar inte manga som kanner till att det aven finns skidorter i ME. Aven i Turkiet, fast jag kommer inte ihag namnen langre.

Den kanske bast kanda i Libanon ar Cedars. Har ett utdrag fran websiten tourism@lebanon.com

Skiing in The Cedars The scenery and the quality of the snow make
The Cedars an exceptional skiing venue. The pistes form a natural amphitheater, and the high elevation means the season usually lasts from December through April.
    A French army ski school opened here in the 1930's and the handsome building, which now belongs to the Lebanese army, can still be seen near the cedar grove. The chair lift, installed in 1953, is no longer in use but the main runs are equipped with five T-bar lifts. There are also four baby slopes with lifts. Ski rentals are available from local shops, which also arrange ski lessons with qualified instructors. Snack bars, hotels and restaurants service the ski area. More facilities are available at The Cedars "village" and in Bsharre, 15 minutes down the mountain.

The Cedars Ski Resort

bosse
0

Har den bast utvecklade Faraya eller Oyoun Simane med ett 70-tal liftar. Hit kommer arabvarldens "jet-set" for att aka skidor eller "visa upp sig".

(Winter Resort 50 km)

Faraya-Mzaar is chiefly known for the excellent skiing facilities in nearby Ouyoun es-Siman, but a lot goes on in summer too, when the mountain town enjoys a comfortable climate. The ski resort has an elevation of 1,891 meters with the highest run starting at 2,463 meters. These slopes

overlook one of the finest views in Lebanon, encompassing the Beqaa, Mount Hermon, Laqlouq, the Cedars and the coast.

bosse
0

Zaarour, som ligger pa andra sidan dalen soder om Faraya. Barnvanliga och enkla nerfarter.

(Ski Resorts 48 & 54 km)

These two small resorts on the flanks of Mount Sannine at a height of about 2,000 meters share a reputation for splendid scenery and fine snow. Both are developing their facilities to include more ski lifts and tows, as well as hotels, restaurants, shops and other amenities. Although Zaarour is a private club, arrangements can be made to accommodate foreign visitors.
    In summer rustic restaurants known for their panoramic views and good food are open for business in this area of Sanine.

bosse
0

Och till sist, min "hemma backe" Laqlouk. Har har mina grabbar lart sig aka utfor. Vi har bara en dryg halvtimmes korning upp hit fran var lagenhet i Byblos. Aker man upp mitt i veckan, sa brukar det bara var ett handfull personer i backen. Endast pa sondagar ar det lite koer. Det finns aven hotell och stugor att hyra har. Man kan aven aka langfard mm.

bosse

(Winter and Summer Resort 69 km)

In all seasons Laqlouk is notable for its starkly beautiful scenery, dramatic views and interesting rock formations. Near the town is a large hotel, which is surrounded by flower gardens and pine trees. The air, especially in summer, is said to be like wine.

The Laqlouk ski resort, established in the early 1960’s, is known for its family atmosphere. At 1,920 meters, it has good ski lifts, as well as chalets, night clubs and other facilities.

Not far from the village is the spectacular sink hole of Houet Baatara, known locally as the Ballouaa or “drain.”  A walk over moderately rough terrain of about half a kilometer brings you to a huge open cavern 255 meters deep with three natural bridges. A river disappears into the cave, never to be seen again, hence its name “drain.”  Besides the sink hole, which will take a good deal of time to investigate, the surrounding hills invite exploration. This is a pleasant place for a picnic as well.

bosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mathias har korsat sina skidor.

bosse
0

Marc aker alldeles sjalv.

bosse
0

Hela familjen leker i snon.

bosse
0

Den 31/1 -04.

En kall dag med minst -10C i skuggan. Det ar sallan det ar sa kallt.

bosse
0

En "maktig" bild soderut mot Beirut.

bosse
0

En vy av Beirut, nar man aker ner fran Laqlouk.

bosse
0

Det blev fel adress till websiten. Har kommer den ratta.

http://www.lebanon.com/tourism/index.htm

Staffan
0

Vad roligt att ta del av alla bilder bosse! Tänk att man har en så begränsad hjärna att det är svårt att föreställa sig att det finns bra skidåkning även söder om alperna… :)

Glad

// staffan

bosse
0

Staffan, nu driver du med mej igen.

Jag har aldrig upplevt att det skulle glappa i din hjarna efter dessa ar som jag "kant" dej via AG. Flört

Men det gor mej upprord att du hellre foredrar att aka till Turkiet an att halsa pa i Libanon, som du lovat. Ledsen

Jag har sett program fran Iran och aven dar finns det bra pister och liftar.

Staffan
0

Du skulle bara veta hur begränsad min hjärna är. Men "en människas insikt lånar inte sina vingar åt någon annan" som den Libanesiske Khalil Gibran så fint uttryckte det.

Varför inte besöka båda platserna under samma resa? Libanon och Turkiet ligger väl ändå inte så långt ifrån varandra? :)

// staffan

bosse
0

#13 Jag hade inte tankt att du bara ska flyga over om du halsar pa. Du behover minst 10 dar, om du vill hinna med dom stora sevardheterna + Gibran museet. Det ar ett mycket litet land, drygt 10k km2. om vi antar att Turkiet ar kanske 80 ggr storre, sa behover du ta en laaaaaang semester. Hanger du med??? Kanske tur att jag inte vandrat i dina skor i 3 manader. Flört 

mvh/bosse

Oskar
0

Kul att höra om lite udda skidorter!

Och ett annan skidort som planeras är en i Dubai(!):

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,715756,00.html

Jojo. Och mer storhetsvansinne:

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,715778,00.html

Tänk vad kreativ man kan vara när pengar inte är ett problem.

Oskar

bosse
0

Jag tror att dom ovriga shejkdomena kommer att folja efter. Qatar, Bahrain, Kuwait och Oman.

Tidigare fanns det en resebyra i Goteborg, som salde skidresor till Libanon. Gustafssons ……

Tjejen som driver (drev?) byran hade gjort FN tjanst i Libanon och satsade mest pa att fanga upp andra som hade varit i FN och som ville aka tillbaka for att se om nanting andrats. Jag traffade henne en gang, men sen tappade vi kontakten.

Pa denhar siten kan man fa uppgifter om visum m.m. till Libanon. http://www.lebanon-tourism.gov.lb/

bosse
0

Om en halvtimme borjar min resa hem. Tyvarr verkar snon ha smalt i Laqlouk och den ar inte "bra" i Faraya heller. Sa det blir troligen att aka till Cedars, om det inte kommer mer sno under dom narmsta 3 veckorna. Jag aterkommer med foton.