Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1099 ggr
ElLobo
0

Bästa och sämsta flygplatserna

I Aftonbladet.se presenteras resultatet av en omröstning om de bästa och sämsta flygplatserna i världen.

Världens bästa flygplats är Singapore Changi och den sämsta är London Heathrow.

"Frequent flyers" (minst 17 flygresor de senaste 12 månaderna) från sammanlagt 160 länder deltog i omröstningen.

Aftonbladet

elyse
0

Tråkigt att artiklen var så kort. Det var inte mycket information om varför folk tyckte som de gjorde. Jag har varit på Heathrow två gånger, varav den ena var när jag för första gången skulle flyga ensam (till Dubai) och fick mellanlanda på Heathrow. Kände att det var extremt lätt att hitta rätt och att komma från en terminal till en annan. De flygplatser jag tyckt minst om är nog den i Dubai och Charles de Gaulle i Paris, båda kändes lite oorganiserade. På Charles de Gaulle var inte gaten ordentligt utskyltad, så man var nervös medan man satt och väntade eftersom man inte riktigt visste vart man skulle gå ombord. I Dubai kändes passkontrollen märklig. De hade en för "familjer". Eftersom köerna blev väldigt långa sa en herre från planet till en i personalen att "Men jag och min fru, vi är ju en familj" och då fick han byta kö! Himla märkligt.

RuiXue
0

Den bästa jag vart på är nog Shanghai's Pudong flygplats. Där är det bra shopping, rent och fint, trevlig personal, bra service, väldigt lätt att hitta, underhållande chinglish här och varOskyldig Trevlig och ljus inomhus miljö är det också.

En annan bra flygplats tycker jag är Kastrup. Visst, det är inte våldsamt stort, men det är lätt att hitta och bra fikamöjligheter innanför security check.

Sämsta jag vart på är utan tvekan Frankfurt! Tråkigare, gråare och mer förvirrande flygplats får man leta efter! Och man får alltid gå himla långt mellan flighterna och det är inte speciellt bra skyltat heller… Och EN flaska vatten kostade mig 4 EURO senastFörvånad

Hoppas på att besöka Singapore en vacker dag. Har hört väldigt mycket positivt om Singapore's flygplats.

Jennie

Yeahsussu
0

Singapore flygplats är verkligen underbar. Mellanlandade där när jag flög till Australien. Otroligt harmonisk flygplats, all stress var som bortblåst! Frankfurts flygplats vill jag däremot inte besöka igen. Har nog aldrig varit så svettig av att försöka hitta till gaten och terminalen jag skulle till. Fy sjutton. Och det är en otroligt GRÅ flygplats.

Jag flyger via Amsterdam denna gång när jag ska till Australien nu igen. Har hört att Amsterdam skulle vara mycke bättre än Frankfurts iaf :)

RuiXue
0

#3 Ja uscha, gråare flygplats en Frankfurt får man allt leta efter! Jag har haft oturen att mellanlanda där 3 gånger hittillsSkrikandes

Jennie

Yeahsussu
0

#4, ja usch fy. Har visserligen bara varit vid Frankfurts flygplats en gång, men det räckte. Flyget från Helsingfors -> Frankfurt blev försenat så jag missade alla mina anslutningsflyg till Sydney. När jag väl kom till frankfurt hittade jag ingen människa som kunde säga vad jag skulle göra eller vart jag skulle gå. Blev så desperat att jag t.o.m frågade en städerska, haha.  Efter ca 1,5 timme kom en man springande och frågade om jag var fröken X, och först då blev jag visad till hotellet jag var tvungen att övernatta på. Men det var 5-stjärnigt och lyxigt :D Men hujja, krånglig flygplats dedär.

Oskar
0

Jag tycker nog att Arlanda är bättre än sitt rykte. Kanske inte att det är en av de bästa i världen men så tokig är den inte.

Sedan tycker jag personligen ofta att mindre flygplatser är bättre än större…men de har å andra sidan mindre saker som kan strula. :)