Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 1555 ggr
Staffan
0

Skidorter, Sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att vintertid komma iväg iväg upp i fjällen för att åka skidor kan verkligen vara som balsam för själen.

Inspirerard av en annan tråd blev jag nyfiken på vilka era favoritskidorter i Sverige är. Personligen gillar jag Hundfjället och Tandådalen. Och Riksgränsen så klart.

Vilken är era favoriter? Jag har aldrig varit i exempelvis Hemavan, någon här som vet ifall det är bra eller inte?

Mvh // Staffan

ps. Jag bifogar ett fotografi från en resa till Riksgränsen för ett par år sedan. På bilden har jag lyckats fånga en annan fotograf som också var fascinerad av de täta moln som omgav oss i dalgångarna.

johan
0

Skön bild!

Jag håller med dig om att Riksgränsen är väldigt bra. I Sälen tycker jag liksom du att Hundfjället och Tandådalen är att föredra. Någon gång har jag varit i Stöten och dom tror jag har lite längre och brantare backer än övriga Sälen.

Vemdalen är också mysigt och inte så långt.

Vill väldigt gärna testa Kittlefjäll, Hemsedal och Narvik (trots att det är Norge).

Mvh // Johan

Pelle
0

Favvoskidorten är helt klart Åre, störst, bäst och mest.

Sett till varje enskild område så finns det alltid nån som slår Åre, brantaste backe, lättåtkomligast off-pist, billigast heli-ski, snabbaste lift mm, men ingen svensk skidort kan, i mitt tycke, egentligen konkurrera när det gäller det totala intrycket och upplevelsen.

Oskar
0

Har varit ett par gånger i Bydalen, en ganska liten skidort ett par mil från Östersund. Om man är ute efter en lugn skidort där man nästan får ha backarna för sig själv så är detta det perfekta stället. Vi var där i februari en gång och jag tror vi var ca 10 personer i hela liftsystemet. Man ägde backen. :)

Och backarna har med svenska mått bra fallhöjd och skidområdet är ändå förhållandevis stort.

Oskar

Niklas
0

Vi var i Lofsdalen i vintras. Det är inget för ungdomsgänget, men perfekt för barnfamiljen. Inga långa liftköer, trevliga backar, bra skidskola för barnen, stugorna ligger i backens fot, trevlig personal.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

#4 Ja Lofsdalen och Bydalen har nog samma profil. Barnfamiljer och de som är ute efter att slippa liftköerna.

Oskar

Magnus
0

Pelle vet du någon som arrangerar heliski uppe i Åre och vad är det för toppar dom flyger på?

Jag är inte så mycket för dom svenska fjällen utan skall jag iväg en långhelg så brukar vi åka till Hemsedal för det är lika långt som till Sälen och dit vägrar jag att åka men hemsedal är riktigt trevligt och funkar bra över en långhelg.

Stryn och Galdöpiggen är kul att åka på sommaren men denna säsong skall jag försöka pricka in säsongsstarten i Stryn som brukar vara någon gång i April för det skall tydligen kunna vara riktigt bra då.

Mvh
Magnus

Pelle
0

Heliski i Åre kan du hitta ett flertal aktörer som arrangerar. Vad jag vet så flyger man på Skutan (norr och ostsidan) Västerskutan, Blåsten samt på toppar utåt norska gränsen (Storulvån/Sylarna).

Lite länktips….

www.jope.se

www.areaventyr.se

Stenis
0

Vad vill du veta om Hemavan? Jag är uppvuxen där så jag har väl ganska goda kunskaper om området.

Bra heliski. Backarna är helt ok att åka friåkning i. Den längsta backen är drygt en halvmil.

Bra nöjen, bra restauranger.

Det finns gott om kringaktiviteter så som skotersafarin, gummiflottsisrace mm.

Det stora plusset är att du kan flyga direkt från Arlanda och 1 timme och 40 minuter senare landar du 400 meter från närmsta lift!

Magnus
0

tackar för infon Pelle!

Oskar
0

Såg den artikeln i SVD:

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_11358624.asp

Kanske inte gör att Stockholm kan klassas som skidort men ändå, ganska goda förutsättningar att åka skidor finns ju. Själv har jag aldrig åkt i någon av backarna trots att jag bott i Stockholm hela mitt liv. Kanske tänker man inte på att backarna finns… Någon som testat någon av backarna?

mvh
Oskar