Angkor Wat
En plats som fascinerar mig även fast jag aldrig ens varit där själv är Angkor Wat, templen i Kambodjas djungler ni vet.
Gjorde en bildsökning på Angkor Wat på Google och hittade massor av spännande bilder. Bland annat den som jag valt att bifoga till den här tråden trots att det inte är jag som tagit den. Jag lägger även ut en länk till bilden och hoppas att fotografen förlåter mig… :)
Är det möjligtvis någon här som besökt Angkor Wat och kan berätta om det var lika fascinerande som det ser ut?
// staffan

Håller med om att det verkar oerhört spännande och sevärt!

Att man se dessutom faktiskt får klättra bland ruinerna och utforska dem lite på egen hand gör ju inte direkt saken sämre… :)
Jag känner en kille som var där redan 1980-81, men det var ganska farligt att resa i dom där områdena då. Så han mutade en grupp "militärpoliser" m 2 jeepar för att kunna resa runt i djungeln. (att de var in i Burma, Laos och Kambodja och såg liknande orörda tempel kanske man inte ska nämna…) Jag har sett hundratals av hans diabilder, och de gör att man blir fascinerad. Men när jag sett nyare reseprogram på Discovery om Angkor så fattar jag att det bryts ner och håller på att förstöras, så då har jag tappat intresset av att se det med egna ögon. (jag tror att det stals rätt mycket statyer o delar o smugglades ut under 80- o 90-talen)

O ja…även om det säkert är rätt så exploaterat nu så är det ett ställe jag gärna skulle besöka! Tror det är mäktigt. Hört att solnedgången och soluppgången ska vara magisk där. Och nog borde väl Angkor Wat platsa som ett av världens underverk?
Oskar
Angkor Wat är mäktigt. Var där 2003 och besökte en mängd olika tempel under 3 dagar. Området är stort, ca 100 tempel har jag för mig. En del ligger nära varandra, men en del ligger långt bort vilket gör att man måste åka bil/buss för att se dem. Annars åker man tuktuk, tror att man även kunde hyra cykel. Templen byggdes under en lång period och har varit med om olika religösa strömningar, finns t ex både tecken på hinduism och buddism i samma tempel. Under Pol Pot-regimen huserade Röda Khmererna här och använde bl a papyrusrullarna som cigarettpapper.
Solnedgången är helt magisk, bästa platsen är högt uppe på ett berg som man får bestiga, när man kommer upp där har man en vidunderlig utsikt och solen bjuder på sitt allra vackraste skådespel. Kan varmt rekommendera att åka dit!

#3 precis
Jag tror nog att man kan känna historiens vingslag där även utan de där statyerna. Om jag kommer iväg ska jag ta lite bilder som övertygar dig… :)
Our lives are what our thoughts make it…
#4 Oskar
Jag vet faktiskt inte om det är ett av världens sju underverk men om det är så är det ju en anledning till att åka dit…
#5 Prana
Va? Är det så stort!?
Tack för din beskrivning Prana, det låter som att du hade en minnesvärd resa dit! Reste du runt i flera olika länder eller var det bara Kambodja? Du tog inte några bilder som du kan tänka dig att dela med dig av här?
// staffan

Tack för lästipset till den fina artikeln Anders!
Ett litet utdrag:
"Ett tredagarspass till templen kostar 40 dollar och det finns dussintals tempel som är minst lika sevärda som de tre mest kända, men som nästan ingen besöker. Synd, för Angkor är som bäst när man i lugn och ro cyklar mellan tempel och palats, klättar upp på ett folktomt tempel, slår sig ner och bara njuter."
// staffan
Jag lovar det är så faschinerande som det ser ut… bin there done that….
Åker man till Siem Reap så ska man passa på att besöka minmuseumet och Ton Le Sap den flytande byn åxå.