Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 569 ggr
Staffan
0

Viktigast när du reser?

Det är mycket som påverkar ifall en resa blir lyckad eller inte.

Som jag skrev i en annan tråd så kommer nog hälsan framför allt annat för de flesta av oss. Inget är skoj med 40 graders feber. Därefter misstänker jag att ni håller med mig om att sällskapet spelar störst roll.

Men sen då ?

Vädret? Maten? Människorna? Pulsen? Shoppingen? Priserna? Sevärdheterna? Kulturen? Bemötandet? Vattnet? Musiken? Dofterna? Skillnaderna från hemma?

Visst spelar det roll vilken typ av resa man gör. Jag menar, under en badsemester på kanarieöarna spelar solen större roll än vad den skulle göra en höstpromenad i Prag längs Rue des Alchemistes för att försöka leva sig in i sökandet efter de vises sten.

Men nu menar jag alltså att du ska slå ihop alla resor du gör och välja den ingrediens som du tycker är viktigast. Vad väljer du?

Eller omvänt; vilken enskild sak kan förstöra mest under en semester? Är det om köket är dåligt eller om solen aldrig visar sig?

Vad tycker ni ? 

Mvh // Staffan

Ellinor
0

Tid, tålamod och nyfikenhet är bra förutsättningar för en lyckad upplevelse. Men sen..? Egentligen en alldelse för svår fråga för en person som har svårt att bestämma sig.. Men möten får bli mitt svar.

Regniga och vänliga hälsningar från Ellinor

Niklas
0

Jag tycker mest om att göra saker när jag är på semester. Ligga på en sandstrand eller sitta på en bar har jag aldrig förstått mig på.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Att nämna bara en sak är nästan omöjligt…alla resor är ju olika…men man skulle kunna säga att det viktigaste är att resan ska leva upp till eller helst överträffa förväntningarna. Det är nog därför som spontana resor kan bli så lyckade…då har man inte hunnit bygga upp massvis av förväntningar och krav på resan. Å andra sidan kan även en minutiöst, år i förväg, planerad resa bli en otrolig upplevelse om resan lever upp till de högt ställda förväntningar man byggt upp.

Så att säga att sällskapet, friheten, eller något annat är viktigast tycker jag är omöjligt. Allt beror på resan. Men när något överträffar förväntningarna då är det bra tycker jag…

Oj vad konkret man kan va. :)

Oskar

Pernilla
0

Jag spinner lite vidare på #3. Att bli överraskad av något! Det kan vara en oväntad smakkombination, en växt, en människa, en doft…

Ofta planerar man ju resan och läser på lite och tänker på allt man vill göra, platser man vill besöka… Det är då det är så skönt att bli överraskad av något man inte förväntat sig. Det behöver inte betyda "överträffa förväntningarna", det kan också betyda "annorlunda".

Oskar
0

#4 Just! Överraskad är ett bra ord. Eller förvånad.

Och kan ju även vara så att en negativ överraskning är bättre än ingen överraskning alls. Ett katastrofalt hotell kan bli en "exotisk" upplevelse och ett extremt turistigt ställe kan bli "kitschigt".

Oskar

Ellinor
0

Kan bara hålla med, det oväntade är oftast det bästa.

Linda
0

-Avkoppling och goda drinkar och fina stränder är mitt svar..

Emma
0

Ofta tycker jag att andra människors vardag är spännande i all sin enkelhet. Lukter är viktiga för mig.

Det värsta är om man av nagon anledning (säkerhet till exempel) är förvisad till en hotell-taxi-restaurang-resa där man bara ser allt genom ett fönster.

Oskar
0

#8 Det kan lukta rätt spännande i taxis och på hotell också. :)

Oskar

Emma
0

#9 alltsa oskar, spännande taxi-lukter kan jag vara utan.Fundersam

Staffan
0

"spännande taxi-lukter" - *skratt*