Matturist
Hej!
Jag fyller 30 om en månad ungefär, och har önskat mig en resa i födelsedagspresent av tjocka släkten.
Grejen är den att jag är en riktig matnörd, och jag vill resa till ett ställe där jag kan shoppa på mig spännande saker att äta, laga mat med, och som inte kommer att kosta mig en större förmögenhet.
Jag har vissa planer utstakade, och har dessa som förslag, men jag vill gärna ha fler och gärna motiveringar varför.
1. New York. Där finns det mat av alla möjliga nationaliteter, och dollarn är inte hemskt dyr.
2. London. Lite samma, fast närmare.
3. Paris. Ostar, kryddor, vin, etc.
4. Köpenhamn. Om inte annat så för att det är en mysig stad. :D
5. Berlin. Nära, billigt, och rolig mat och öl och faktiskt vin.
6. Budapest. Jag pratar en del ungerska, men har aldrig spenderat längre tid i själva huvudstaden. Det vore underbart skoj också.
Så vad säger ni? :) Ge mig tips tack! Städer även utanför Europa är bra alternativ, dock helst inte Norden.
Jag rekommenderar London, speciellt om du inte har varit där förut. Det är verkligen sant att allt finns i London. De flesta hotell ligger runt Bayswater och där finns också butiker ägda av indier och araber. Om du inte hittar mat kan du ju alltid fråga dem var de handlar. London är mitt absoluta favoritresmål hittills!
Jag kan inte göra annat än att rekommendera någonstans i Kina, olika matspecialiteter överallt i landet. Finns allt. Dock bör man inte experimentera allt för mycket om man vet med sig att man har känslig mage då turistmage är vanligt förekommande bland turister
Själv har jag aldrig vart drabbad av turistproblem i Kina, men så har jag järnmage också! Försiktig är jag inte heller…
Jennie

Kanske besöka någon av dom här restaurangerna?
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_3819177.svd
Oskar

Tack snälla för alla tips. :) Jag fick en resa till Rom i födelsedagspresent!
#4 Testa restaurangerna runt Spanska trappan, tycker jag.
Om du aker till Rom sa skulle jag foresla att du kollar upp Agriturismo pa webben. Det ar jordbruk som har rattigheter att driva restaurang och B&B i mindre skala och salja/laga mat de sjalva producerat. Himmelsk mat och alltid mycket bra pris. Lite annorlunda mot manga lyxiga restauranger i centrala Rom.
http://en.agriturismo.it/lazio/rome/index.jsp
Om du vill satsa lite extra kan ocksa googla "Cookery Classes Rome" och see om du far napp. Jag har gatt matlagningskurser pa en till tre dagar i Italien och det ar verkligen buskul.
Man lar sig gora pasta, risotto och en massa annt skoj. Ett exempel: