Resor iFokus

Resor

Etikett1-afrika
Läst 3267 ggr
velepa1986
2009-04-01 22:56
0

Tunisien?

Någon som vart där? Har hört så mycket illa, som att dom ska vara dum på tjejer och att de va svårt att få tag i öl?
Har hört att tjejer måste vara klädda på ett speciellt vis, är de många som tar hänsyn till de?
Hur upplevde ni resan?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Oskar
2009-04-02 10:54
0

Varit i Tunisien för länge sedan. Vet väl inte om det är det bästa landet att åka till om man är ute efter att dricka öl och parta…men det finns mycket intressant att se och det är relativt billigt.

Om du söker här på sajten efter Tunisien så hittar du en hel del info.

mvh
Oskar

velepa1986
2009-04-02 11:10
0

Jag sökte på Tunisien och de va inte de jag va ute efter som kom upp tyckte jag..

Sandra

Besök gärna

Oskar
2009-04-02 11:14
0

Så här står det på fritidsresors sajt:

Observera att öl liksom alla andra alkoholhaltiga drycker endast kan inhandlas på hotellen eller i vissa varuhus som Monoprix och Magasin Général.
Under Ramadan, fastemånaden, är spritavdelningen stängd. Hotell och restauranger serverar som vanligt.

Oskar
2009-04-02 11:18
0

"Det är därför viktigt att man respekterar dem genom att inte vandra omkring top-less eller i alltför utmanande klädsel."

Musiken
2009-04-02 13:43
0

Jag var dar med min familj for nagra ar sedan. Som svensk blond tonarstjej sa slutade det med att jag spenderade de sista dagarna pa hotellrummet. Hotellpersonalen forsokte standigt folja med upp pa rummet, fa min adress (sa att de kunde halsa pa mig i Sverige!!) och liknande. Aven den europeiska personalen var patrangande och laskiga.

elyse
2009-04-02 22:29
0

Jag har inte varit där själv, men enligt min frisör (som var där med en väninna) så är det nog bäst att bo All Inclusive och som en familj. De besökte en offentlig strand och det blev bara en kort stund pga alla som stod och bara tittade på dem + alla försäljare som tog på dem, tog på dem smycken etc. Om man är i grupp går det nog bra i de flesta länder, men det är klart att man ska respektera sederna. Ta med dig olika typer av kläder och se hur andra turister klär sig. Det är väldigt olika (olika i olika delar av länder också) hur man klär sig i arabvärlden!

velepa1986
2009-04-03 17:56
0

Tack för svaren!

Sandra

Besök gärna

quinn
2009-04-03 20:39
0

var i tunisien -85 med min mor. Var då 18. Deras första språk var arabiska o franska en kom svenska o därefter engelska.             Svenska pga att många åkte till sverige för att studera.

Jag var blond o blåögd o överallt man gick hörde man "Åh blont hår, blåa ögon.  En kille klarade inte av att jag sa "nej" till att gå ut med honom och frågade hur gammal jag var. då sa han att han brukade gå ut med kvinnor mer i min mors ålder.  Jag fick ett skrattanfall.

Har en arb kamrat som var där för ett år sen med sin man. inte blond och nästan 50. Hon sa att det inte var ngn skillnad på beteendet på nu o då. De drar ff i en.

Tunisien är inte Saudi arabien där man klär sig i typ burka.

Effie
2009-04-03 22:08
0

Jag var i Tunisien 1980 (25 år). Mellanblond och blåögd enligt passet. Minns det inte som särskilt jobbigt, men det kan ha berott på att vi var ett sällskap på tre killar och två tjejer som reste runt. Någon sexinvit fick jag, men det var lätt att tacka nej. Har inget minne av att jag hade några särskilda kläder.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ceciliaolucifer
2009-04-07 17:05
0

Jag har varit i tunisien på Djerba för några år sedan och stränderna var fantastiska. Det var inte mkt shopping eller partaj men sol och bad fanns det gott om. Det jag skulle rekommendera är ett hotell med högstandard då deras standard är ganska låg.

Trevligt folk, inga problem med klädsel eller efterhängsna trots att jag var ganska fördelaktig då.

Som sol och badsemester så rekommenderar jag Djerba :)

Lininaa
2009-04-12 01:15
0

Jag ska dit i sommar, till Sousse. Någon som har varit där?

embla2
2009-04-13 16:22
0

Hejsan.

Jag var i Souisse okt förra året.När vi vi åkte med bussen från flygplatesen då såg man all fattigdom.Skitigt på sina ställen.Men när man kom närmare hotellet så blev det lite renare.Vill man resa dit så ska man ej åka själv som jag.Blond o brunögd.Man kände sig som ett lovligt byte "fast man va fyllda 42år".Jag kunde knappt gå utanför hotellet förren busvislingar och en massa förslag.Var en liten bit till havet så skam den som ger sig.Var bara att ej bry sig om att man hade en flock efter sig…Som tur var så lärde jag känna lite folk och då vågade jag vara ute på kvällarna.Fick även uppleva verklighetens Souisse med folk som tiggde och skitiga bakgårdar..Men ändå så tycker jag om Tunisien.2:a ggr jag varit där.Havet och atmosfären.Skulle kunna åka dit flera ggr men då med en kompis.

Ps.Det är billigt att både äta o handla

fibbran
2009-05-10 09:59
0

Jag har varit i Sousse och valde att bo på att hotell med hö standard, stranden var då privat och inga försäljare fick finnas där och det så ridande poliser till att det hölls.

Spelar ingen roll vilken hårfärg man har tror jag, jag är rödhårig och grönögd och hade tt helvete när jag åkte in till tex Medinan för att shoppa, ändå var jag där med min dåvarande pojkvän. Detta är längesen men menatliteten verkar ju fínnas kvar.

Havet är ljuvligt, maten god och billig shopping.

Jag tog en tur ut i Saharaöknen och hade en fantastiskt upplevelse som jag aldrig kommer att glömma, två dagar var jag borta och fick se och uppleve oerhört mycket spännande :-)

Åker gärna tillbaka men inte ensam.

Fibbran

asvensso
2009-08-09 02:23
0

Jag alskar Tunisien! Jag ar blond och blek men haller mig undan fran platser dar det finns forsaljare om jag inte har sallskap med mig. Jag har flera personliga vanner i Tunis och shoppar med dem istallet.

Jag har vari flera ganger i Hammamet och pa Djerba och haft det helt fantastiskt bada gangerna. Bada pa Radisson pa Djerba och det var helt underbart!!! Man kan inte tro att det ar samma Medelhav! Fina strander utan for mycket folk och kristallklart vatten. Gar inte att jamfora med Costa Nueva Estockholmo eller Najs.  

Det vi svenskar maste ha klart for oss ar att det ar enorma klasskillnader i dessa lander. Folk ar desperata pa pengar och som turister kan vi inte gomma oss - vi ar som promenerande planbocker. Om man bor pa ett hotell med privat strand (som ocksa tunisier gor som har ungefar samma levnadsstandard som vi) sa finns inget av allt ofredande med i bilden. Om man tar en sista minuten charter till Tunisien blir det elande.

Tunisien har mycket att erbjuda - fantastiskt god fisk t ex! Kartago lag nara nuvarande Tunis som ar en stad som grundades av fenicierna. Det finns jattefina romerska ruiner att titta pa i norra Tunisien t ex.

Hammamet ar ocksa underbart! Nara Tunis och det stalle Tunisborns aker till pa helgerna och badar. Hammam betyder bad. Passa pa at fa en harlig tvagning i angbastun och bli skrubbad inpa bara skinnet!

Box-
2009-11-16 10:30
0

Jag var i Tunisien (Sousse) i år. Jag har inget ont att säga om det landet! Alla var trevliga och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tillbaka dit. Det enda som jag upplevde som smått störande var taxichaufförerna som hela tiden kom fram och frågade om man skulle åka med nånstans. Likaså en del försäljare som ville pracka på en saker, men det räckte med att säga nej tack.

Det är billigt att äta där och även att shoppa. Finns väl en del snofsigare restauranger som är något dyrare, men det finns minst lika god mat på de mindre restaurangerna.

Passa på att göra ett besök i Medinan. Finns massor att titta på där. Tycker man det är jobbigt att försäljarna är på en hela tiden och vill ha in dig i just sin butik, gå då till en affär med fasta priser istället. Finns några precis utanför Medinan som jag kan rekommendera. Dom säljer ungefär samma saker som i Medinan, men till något högre pris. Men det är det värt om man inte vill stå och pruta med en försäljare i timmar i Medinan.

Öl/alkohol går att få tag på, men oftast inte i vanliga affärer. Det finns speciella affärer för det. Däremot kan du få alkohol på restauranger.

Jag fick rådet att inte klä mig i det mest utmanande jag kunde hitta när jag skulle dit. I turistorterna är det oftast ingen som reagerar på vad du har på dig (om det är anständigt vill säga), t.ex. linne och kjol. Men kommer du ut på landsbygden så kan det vara smart att klä på sig lite mer.

Lininaa
2009-11-22 18:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var i Sousse i somras, bodde på ett all inclusive-hotell. Maten (på hotellet) var inget att hurra för, men havet var fint och medinan var en upplevelse.

Bilden är tagen inne i Sousses medina.