Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1220 ggr
Pia
2005-12-16 21:44
0

Flygvärdinnor

Hm, det här är lite av en relations- och könsfråga kanske, men det har ändå med resor att göra:) Alla har vi nog olika erfarenhet av flygvärdinnor, ja det är ju t o m ett ganska tacksamt ämne för humor i böcker och filmer. Hur flygvärdinnor beter sig gentemot passagerare av olika kön och ålder alltså. Man vet inte riktigt om man skall skratta, gråta eller bli arg över fenomenet, men det är onekligen ganska underhållande att studera…:)

Personligen tycker jag ofta att jag som kvinna blir ganska ohövligt och otrevligt behandlad av kvinnlig kabinpersonal. Medan de smilar inställsamt och göra sitt yttersta för att tillgodose flygstolsgrannen av manligt köns minsta önskemål… Inte alltid, men alltför ofta sammanfattar jag mina upplevelser kring detta.

Så, vad har ni för erfarenhet av det? Och egentligen så skall väl inte män svara på detta, för "de har aldrig märkt något konstigt. Jag förstår inte vad du pratar om…":)

Stefan
2005-12-16 22:07
0

Jag har aldrig märkt något konstigt. Jag förstår inte vad du pratar om

Pia
2005-12-16 22:15
0

*s*

johan
2005-12-17 00:24
0

Nja. Jag håller nog inte heller riktigt med faktiskt. Jag tycker ofta att den manliga kabinpersonalen kan vara mer trevlig. Tjejerna är (generellt sätt) mer påklistrade och sånt funkar inte på mig.

Mvh // Johan

Tom
2005-12-17 01:16
0

Jag är nog inne mer på Johans linje. De manliga stewardarna brukar ofta vara ännu mer serviceinriktade än kvinnorna. Kanske beror det på att alla män som jobbar som stewards är homosexuella och de försöker stöta på mig?  ;-)

Tom

Pia
2005-12-17 05:36
0

Åhå, intressant, ja det där med påklistrat kan nog stämma på de flesta kvinnor i kabinpersonalställning. Fast även kabin-männen tenderar åt det hållet kan jag känna, vilket iofs kan stämma med #4:s antagende om läggningen…:) *hm, det är väl inte att anse som en stötande diskussion?*:)

bosse
2005-12-17 10:50
0

Jag har mott alla sorters flygvardinnor och endast blivit uppretad en gang mellan Beirut och Paris, nar grabbarna 2 & 4 var tvungna att sitta i balte.  Jag har faktiskt blivit uppgraderad till 1sta klass av en vardinna som stod i kon. Hon pratade med sina kompisar pa planet. Det var mellan NY och Copenhagen.  (Jag jagar alltid for att uppehalla mitt macho rykte.Oskyldig). Hamnade jag utanfor amnet?

Pia
2005-12-17 11:37
0

#6, men det är klart att de är trevliga mot dig - du är ju man! *precis det jag menade med mitt inlägg*:) Så lätt kan jag inte tänka mig att man skulle bli uppgraderad som kvinna…:)

johan
2005-12-18 20:09
0

#7: När det gäller att få bättre vardagsservice så tror jag faktiskt att kvinnor ligger på plus ändå.

Här är exempelvis några ovetenskapliga empiriska iaktaganden:

1. På tunnelbanan så antingen vrider sig eller ställer sig män upp för att så att det blir lättare för andra, speciellt kvinnor, att komma in och sätta sig. Oftast (men inte alltid så klart) så sitter kvinnor lugnt kvar med benen rätt fram och handväskan i knät så det knappt går att komma in till fönstersätena.

2. Mer ofta än sällan är det män som vänder sig om när de går ut genom en dörr för att se om det finns någon bakom som de ska fortsätta hålla dörren öppen för. Detta gör i princip aldrig främmande kvinnor. Det är betydigt oftare som en man öppnar en dörr åt en kvinna än tvärt om.

3. Vilka är det som oftast bär tunga väskor eller kassar oavsett vem som äger dom?

4. Vilka har lättast att bli bjudna på drinkar?

Nå väl. Tillbaka till flygplanet… 

Jag tror snarare det hänger på att kvinnor sällan är speciellt generösa mot kvinnor därför att det är något slags revirtänkande. Med ditt sätt att skriva om kvinnlig kabinpersonal så skulle det inte heller förvåna mig om du blängde lite extra på dom för att dom ofta har lite av fotomodellskroppar (eftersom de av säkerhetsskäl måste vara tillräckligt smala för att komma förbi varuvagnen i gången, samt vara tillräckligt långa för att se till att förvaringsluckorna ovanför stolarna är ordentligt stängda).

Om du som kabinpersonal tycker att ena hälften av passargerarna blänger och tittar surt på en och andra hälften tittar snällt och flirtar lite extra så är det kanske inte så konstigt att det kan bli så som du upplever det…

Jag tycker nog faktiskt att både män och kvinnor får sina förmåner i livet. Men det är ju alltid lättare att se det man tycker är orättvist… Det andra ser man som en självklarhet.

Mvh // Johan

Pia
2005-12-18 20:34
0

Håller med om både 1,2 och kanske 4, men 3 nja…:)

Jo det sällsynt trista och onödiga revir och konkurrenstänkandet kvinnor emellan spelar säkert in även här. Dock lovar jag att jag absolut inte blänger surt på några flygvärdinnor eller är avundsjuk på några av deras ev företräden - blänger surt gör jag först efter att ha blivit illa behandlad ev dem:) Revirtänkandet kan ju även gå i andra riktningen flygvärdinna kontra passgerare s a s. Fasiken vad knepigt det är att vara kvinna, hur man än vänder sig har man ändan bak… *s*

Oskar
2005-12-19 13:04
0

Var faktiskt en dokumentär om just flygvärdinnor på Discovery igår. Ganska kul att se hur deras uniformer har förändrats. Allt från riktigt strikta till mer nattklubbsinspirerade. Något flygbolag hade visst uniformer i papper. Jojo.

Oskar

Lunascape
2005-12-21 21:38
0

Jag har aldrig blivit illa bemött eller blängd surt på av kabinpersonal när jag har varit ute och flugit. Varken manliga eller kvinnliga. Då får jag betydligt fler sura blickar av kvinnor när jag är ute och går på stan.. Flört

AndersE
2005-12-22 21:18
0

Lite märkligt att ingen talar om med vilket flygbolag ni gjort era iakttagelser. Jag tycker nämligen det skiljer mycket mellan kabinpersonal på olika bolag, och mellan personal från olika länder.

Kabinpersonalen finns där främst av en orsak - säkerhet. De är väl utbildade i att klara av en mängd olika situationer. Viktigast är kanske att de ska klara av att evakuera ett flygplan på kort tid. Även i en situation då många är skadade, det brinner och kabinen är rökfylld.

När de nu ändå är ombord - och så länge allt fungerar - så är det ju trevligt att få god service.

Sen tror jag Johan prickade in en poäng. Många kvinnliga kabinanställda är vackra, snyggt klädda och dessutom professionellt trevliga. Jag har precis samma erfarenhet som Johan - kvinnor spm är vackra upplevs av andra kvinnor som otrevliga.

Själv är jag väldigt förtjust i kabinpersonal…

Oskar
2005-12-22 21:26
0

#12 Ja det skiljer nog mycket mellan bolag. Visades en dokumentär nyss…där var det ett flygbolag som på 60-talet hade en annons med en smilande tjej i bikini och där det stod "Fly me"…hmm…

Oskar

Emma
2005-12-26 19:38
0

Jag tycker att flyvärdinnor brukar vara jättetrevliga. Och det stör mig inte om det ibland är lite paklistrat.
Vilket otacksamt jobb det är. Man maste vara konstant trevlig mot alla resenärer som antingen dömer och klankar ner pa en eller raggar pa en. Man blir behandlad som en servitris, tvingas ha en nylon-dräkt pa sig, äta äcklig flygplansmat och ha usla arbetstider.

AndersE
2005-12-26 22:49
0

Om man umgås lite med kabinpersonal kan man få höra väldigt roliga historier… Det händer en hel del, och det reser en del människor som uppför sig lite speciellt…

Oskar
2005-12-27 11:34
0

Har aldrig råkat ut för någon otrevlig flygvärdinna. Däremot är det inte alla som lyckas vara personligt trevliga…det blir ju lätt ett lite påklistrat leende. Men det kan man ju förstå, att konstant gå runt och se glad ut kan inte vara lätt.

Oskar

Pia
2005-12-27 14:36
0

Visst är säkerheten en del av arbetet som flygvärdinna/kabinpersonal, men det är också ett serviceyrke med andra aspekter. Till det hör att vara trevlig mot resenärerna, oavsett utseende och kön. Kan man inte uppträda trevligt och med allmän hyfs gentemot passagerarna kanske man inte borde ägna sig åt yrket ifråga? Att lämna fördomar, dåligt tåldamod och "dåliga dagar" hemma är en del av att ha ett serviceyrke…

Jag är faktiskt helt ointresserad av om det är en tjusig eller mindre tjusig flygvärdinna, jag bryr mig verkligen inte om hur de ser ut bara de uppträder serviceinriktat och trevligt. Generellt så kan jag säga att mina upplevelser kring detta snarare har med ålder än utseende att göra, de yngre flygvärdinnorna är otrevligare än de äldre. Så även på senaste resan. På nedresan var de riktigt bitchiga och snäsiga (mot både kvinnor och män…) yngre flygvärdinnor, på hemresan var det medelålders kvinnor och män, som var så otroligt trevlig och gulliga istället:)

Jag tror också det skiljer sig en hel del vilket flygbolag och världsdel man åker med/i. Jag tycker inte heller att flygvärdinnor numera passar in i mallen lång, ung, tjusig, det finns alla modeller och åldrar, bredder och längder tycker jag. (Själv är jag med mina 1.79 oftast längre än de flesta flygvärdinnor jag stött på). På SAS är det ofta lite rundlagda +50 flygvärdinnor t ex:)

Ja flygresenärerna är väl ett tvärsnitt av befolkningen, och det vore bra konstigt om det inte skulle finnas en del underliga personer med konstiga krav och idéer även på flygningar.

Det är förmodligen en jättejobb, slitsamt och i många fall otacksamt, att jobba som kabinpersonal. All heder åt de som gör ett bra jobb och är trevliga mot alla passagerare, oavsett ålder, kön, utseende!