Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 959 ggr
MissSunshine
0

Hur förändras flygpriserna?

Jag sitter och grunnar på en resa till sommaren. Den involverar flyg några, eller ganska många, gånger. Är det någon som vet på ett ungefär hur priserna på flyg förändras? Är det vettigt att boka relativt snart eller går det lika bra att vänta några månader?

Oskar
0

Det där är ju 10000-kronors frågan. :)

Min erfarenhet är att det är billigast att boka lååångt i förväg eller i sista minuten. Nackdelen med sista minuten är givetvis att det blir svårt att planera resan, speciellt om du har flera resmål efter varandra och/eller om du har svårt att vara flexibel när det gäller tidpunkten för resan. Sedan har så vitt jag vet en del av lågprisbolagen vissa datum då de släpper nya biljetter, dvs det är då det är lättast att hitta riktigt billiga resor.

Jag är ingen expert men personligen föredrar jag att boka resan långt i förväg för att slippa den stress det kan vara att försöka hitta en sista minuten.

mvh
Oskar

MissSunshine
0

Tack för ditt svar. =) Ja, det rör sig ju om del olika flygningar så jag tror själv att det kan vara idé att boka långt i förväg. Speciellt inte om det skulle bli fullbokat på någon av flygresorna. Det skulle ju inte vara så roligt om hela resan föll på det.

Jag läste förresten i någon resetidning att visa tidpunkter i veckan som priserna höjder pga att många människor bokade sin resa då.

Oskar
0

Du får komma tillbaka hit sen och berätta hur din resa var!

AndersE
0

Jag håller med Oskar! Det här har ju blivit en skillnad från förr. Numera är det nästan alltid billigare att beställa i riktigt god tid.

Vilket är en risk om man bokar med "osäkra bolag". Det var nog inget kul att ha köpt biljett på Sterling i god tid…

MissSunshine
0

Finns det några amerikanska flygbolag man bör se upp med?