Rom nästa!
Tips, erfarenheter, upplevelser ja skriv bara!! Tas emot med glädje…
jag och min älskade vän ska åka dit
Rom är härligt, men man får vara beredd på att italienarna agerar som att man mest är i vägen.
Om man utgår från Via Corso så finns de flesta sevärdheter längs/nära denna långa gata, som Spanska trappan, Forum Romanum, Colosseum och Fontana di Trevi. Ett stenkast från parlamentet (också det vid Via Corso), ligger Pantheon, som för mig var det häftigaste under min vecka i Rom. Sedan får ni inte missa att i alla fall beundra Änglaborgen, och den vackra bron son leder dit, på väg till Vatikanstaten. Köp en ba karta redan i Sverige, brukar finnas på bokhandlar. Glöm bara inte att klä er så att inte knän eller axlar syns när ni ska in i St Peterskyrkan.
Rom…jag var där med latinklassen på gymnasiet på 70-talet. Vi hann se hela Rom med omgivningar på en vecka. Vi sprang, vår lärare gick…
Vad minns jag? Vi såg mycket mycket av antikens minnesmärken - Forum Romanum, Capitolium, Palatinen, Castel sant'Angelo, Fori Imperiali, Pantheon, termer, Via Appia, katakomberna…Vi sprang genom många muséer.. Vi var inne i en kyrka, som låg ovanpå ett Mithrastempel. Vi besökte etruskiska gravar, och Hadrianus villa i Tivoli.
Är man inte så intresserad av det riktigt urgamla, så finns Peterskyrkan (vi klättrade upp, allra högst upp - det känns lite konstigt när man går i en mycket smal gång, som lutar mer och mer, ju längre upp i kupolen man kommer), Vatikanen…Och vad hette villan med alla fontäner vi tittade på en bit utanför Rom?
Vi var där i början av december. Det fanns en julmarknad på Piazza Navona. Det fanns en krubba i någon kyrka, ett helt landskap uppbyggt.
Det var som sagt ett tag sedan jag var där. Jag har lust att åka dit igen.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
när jag läser det så undrar jag hur varmt är det i rom så här års ? har egentligen ingenting med tråden att göra, men funderar på att åka :)
#3 Idag var det 20 grader.

Åh så härligt det låter!!!! Underbart det ska bli……