Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1432 ggr
Maja
0

Budapest eller Wien?

Tja, nu finns det trådar både om Budapest och om Wien, man jag tänkte göra en jämförelse! :)

Jag vet att det är svårt att välja mellan två städer då de båda har bra och mindre bra sidor, men jag planerar in en resa tillsammans med en jämngammal vän (runt tjugoårsåldern). Just nu står jag och väljer mellan Budapest och Wien, två trevliga städer som ingen av oss har besökt.

Tanken är en långweekend (onsdag/torsdag-söndag) och vi ska hinna med lite allt möjligt. I första hand är det en “koppla av och turista”-resa, där vi ska kunna ta del av kultur, mat och annat sådant som man “måste göra” (besöka platser, se på kyrkor och allt det där).

Men jag tänkte på er här inne!

1. Någon har säkert varit i Budapest eller Wien, eller kanske bägge städerna?
  2. Vad tyckte ni om dem?
  3. Skulle ni rekommendera en av städerna mer än den andra? Om ja, varför?
  4. Vad finns det för “måsten” i respektive stad?
  5. Är det billigare eller dyrare än i Sverige?
Oskar
0

Inte varit i någon av städerna men skulle själv nog välja Budapest. Vet egentligen inte varför men har en känsla av att Budapest skiljer sig mer från svenska städer än vad Wien gör och på så sätt borde den vara mer spännande.

Maja
0

Ja, det har du rätt i! =)

Jag har varit i Österrike (dock inte i Wien), mamma och pappa har varit i Budapest och de rekommenderar det verkligen (dock var det väl drygt trettio år sedan de var där). ;)

elyse
0

Vill du ha en billigare weekend ska du välja Budapest. Ett måste där är att gå på ett traditionellt badhus. Min sambo har varit där och vill mycket gärna åka tillbaka. Om man vill är det enkelt att kombinera Budapest och Prag.