Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 850 ggr
Maja
0

Toppen och botten

Vi här inne på sajten har rest runt lite överallt i världen och då är jag rätt så säker på att ni har varit med om både bra resmål och sämre resmål.

**Berätta om den allra bästa resan du någonsin har gjort!
**- Vart var du?
- Varför var den så bra?

**Berätta om den sämsta resan du har varit på!
**- Vart var du?
- Vad var det som gjorde att du inte tyckte om den?

Kom ihåg att allt kan göra en resa bra eller dålig. Det kan vara väder, människor, upplevelser, mat..

Maja
0

Till att börja med så är det riktigt svårt att utse dessa två mål, då alla resor jag har gjort har haft både bra och mindre bra punkter.. Men jag tar de som var bäst/sämst överlag!

Bästa resan:

Den bästa resan jag gjorde måste ha varit resan till Brasilien vid jul och nyår -06/-07.

Här fick jag stöta på en helt annan kultur än vad jag var van vid, någonting riktigt, riktigt häftigt! Vi var där i två veckor och hann med lite allt möjligt: sola och bada, koppla av, åka runt i området med en buggy och se allt "på nära håll", gå på marknader, lära känna nytt folk och massa annat skoj!

Sämsta resan:

Det måste ha varit resan till Danmark för en 7-8 år sedan. Vi hade bokat in oss på ett lägenhetshotell och allt såg perfekt ut på bilderna. Men när vi kom dit var det tvärtom. Till att börja med hade personalen råkat boka in oss på fel rum, så vi fick fel lägenhet (hade bokat den bättre lägenheten, men fick den sämre då det fanns olika nivåer på lägenheterna). Det var inte städat, utan det låg damm på golven, var inte bäddat och massa annat.

Personalen insåg sitt misstag och ville rätta till det, men de hade ingen annan lägenhet ledig för tillfället, så vi fick stanna där första natten, men det gick inte allt för bra att sova då det var ett stort gäng ungdomar utanför hotellområdet som festade högt, högt, högt..

Vi avbokade snabbt hotellet och åkte 10-15 mil till och hamnade på ett annat ställe och där blev det bra, så resan fick ett bra slut till sist! =)

Oskar
0

Oj så svårt.

Bästa resan:

Det blir ju oftast så att de senaste resorna är de som man gillade bäst. Kanske för att de är färskast i minnet. Var på Safari i Tanzania för något år sedan och det får väl räknas som en av mina absluta toppresor. Häftigt att se elefanter, noshörningar, lejon och annat på nära håll! En annan mäktig resa var den till Grönland. Magiskt att åka runt bland stora isberg!

Sämsta resan:

Har nog inte gjort någon resa som varit dålig rakt igenom. Men har varit på Kanarieöarna ett par gånger och de resorna tillhör inte mina favoriter. Lite för turistigt. Men kan ju bero på att jag besökt fel platser på Kanarieöarna. Har nog också haft otur med vädret de gånger jag varit där. Fast man har ju alltid trevligt sällskap med sig oavsett om själva resmålet är lite småtrist. :)

Oskar

elyse
0

Bästa resan: London med min mamma och mormor 2002. London är mitt absoluta favoritresmål hittills. Jag älskar staden i sig, kulturutbudet, shoppa kring Camden och leksaksvaruhuset Hamley's och relaxa i Hyde Park/Kensington Gardens. Har varit i London tre ggr hittills, men det var roligt att vara där tre generationer. 

Sämsta resan: Legoland 1994. Jag förstod inte varför jag och mina föräldrar åkte dit. Jag var 10 år och totalt ointresserad av lego. Jag minns dock att jag byggde lite grann i en lokal med massor av lego. Mamma undrade vad jag byggde och jag svarade "Ett mentalsjukhus" och hon skämdes.

Maja
0

#3 - Hahaha, ursäkta att jag skrattar, men kommentaren "Ett mentalsjukhus" var ju bara för oväntad! =)

elyse
0

#4 Jo, jag tycker att det var en ganska bra kommentar, så här i efterhand. Jag minns att mamma hade pratat om "När lammen tystnar" och jag byggde ett mentalsjukhus för Hannibal Lecter. Hon fick skylla sig själv, faktiskt.