Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 3211 ggr
Jonnis
1

Grönland

Jag rekommenderar Grönland! Så otroligt vackert där! Kan lägga in lite bilder om ni vill se :)

Oskar
0

Ah, Grönland ligger högt upp på min att-bsöka-lista! Har varit på Island, Svalbard och Färöarna så Grönland blir nog nästa resa. Berätta gärna om din resa! Åkte ni på en arrangerad resa? Och självklart vill vi se bilder!

Oskar

AndersE
0

Ja, jag tycker Grönland låter spännande, annorlunda och exotiskt. Vill gärna se bilder och höra tips.

Lovisa
0

Jag har faktiskt varit där, men det är länge sedan, någon gång på 80-talet. Åkte båt och tittade på isberg. Det är en upplevelse.

Jonnis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag åkte dit 2005 för att arbeta. Det verkade exotiskt och roligt. Air Greenland är väldigt trevliga och det var det enda bolaget som flög dit. Nu vet jag inte hur det är.

Iaf, eftersom jag skulle till huvudstaden,flög jag till Kangerlussuaq för att sedan ta flyg till Nuuk. Eftersom det var väntetid mellan planen bestämde jag och en tjej jag mötte på flygplatsen att ta en tur runt byn med bybussen.

Det gick ju fort, vi betalade typ 1 kr och åkte buss i 6 minuter, förbi ngt som såg ut som ett grustag, några baracker och sen var allt över Cool

Grönland är väldigt vackert och väldigt dyrt. Människorna är snälla, är lugna och det är inget problem med att komma till jobbet med mjukisbrallor fast du är en högt uppsatt person Flört

Jag bodde i ett studentrum (enbart sommaren då studenterna är lediga) för 800 dkr i månaden. Då hade man en säng, ett bord, garderob på rummet, delat kök o toa.

Annars rekommenderar jag detta seamans

I Nuuk har man alltid nära till vattnet där det seglar förbi isberg och man ser valar. I Nuuk finns det en bra simhall också, ett bra bibliotek med internet och ett jättefint gratis nationalmuseum. Och så klart danska wienerbröd ;)

Transport,finns enbart flyg/helikopter eller båt. Ej vägar (ca 10 mil asfalterad väg runt Nuuk), buss finns till flygplatsen, även taxi (ca 100 dkr). Båt med sittplats från Nuuk till Uummannaq ca 1500 dkr. Tittar mer på www.aul.gl

Vad man gör på Grönland beror på när man åker. Jag åkte i juni, på sommaren var det allt mellan 5 och 15 grader i luften.

Båtutflykter är ett måste, likaså inlandsisen. Valsafari, ca 550dkr.
Båttur i Gothåbfjorden, ca 550 dkr. (gothåb = nuuk)
Båttur till isfjordar, ca 1200dkr.
Stadstur i Nuuk, ca 198 dkr. (OBS! Staden är väldigt liten, lätt att gå runt själv, nationalmuseum är gratis att gå och titta i, rekommenderas).
Helikoptertur till inlandsisen, ca 2600dkr.

TIPS! Eftersom du ändå måste flyga från Nuuk till Kangerlussuaq (om du ska åka till Nuuk dvs)se till att du har några timmar till förfogande mellan flygen och åk till inlandsisen med jeep, om du inte vill åka helikopter. Inlandsisen inkl fika vid vattenfall och myskoxar, renar mm ca 500 dkr.
Åk inte enbart på myskoxsafari, utan slå allt i ett och åk till inlandsisen. Bokning sker i turistshopen på Kangerlussuaq flygplats.

Försök upplev nationaldagen (22 juni tror jag det är) Det är hur kul som helst, de har alltid två program beroende på väder och det roligaste var att se en fotbollsmatch som pensionärföreningar spelade. Äldre herrar och damer spelade i ösregn, de ramlade i vattenpölar men ingen klagade :) Det är då man också äter valspäck, torkad myskoxe, torkad fisk, räkor m.m

Maten på grönland är dyr.Fisk osv är relativt billigt men allt som importeras är mycket dyrt. Grönsaker kan kostar 50 dkr kilot.

Om man vill spendera pengar på saker så rekommenderar jag sälstövlar. Så fantastiskt varma och sköna men kostar några tusen.

Vad vill ni mer veta? Cool

Det finns massa bilder på här

AndersE
0

#4 Kul att läsa och se bilder. Tack!

Oskar
0

Tack för den berättelsen! Gör ju inte att man blir mindre sugen att åka dit. Verkar spännande och otroligt vackert!

Har sett att det går många typ kryssningar utmed grönlandskusten, vad tror du om det? Kanske något man ska satsa på? Eller skulle du rekommendera att man istället väljer ut ett par platser och flyger mellan dessa?

Oskar

Jonnis
0

det jag kan rekommendera om man har lite mer pengar än vanligt.. ;) och man vill se mycket är att åka till Island och sen flyga därifrån till Narsaq (man kan kanske åka direkt från Köpenhamn o dit med). Det ligger på södra grönland och är väldigt grönt, ser ut som island ungefär. Sedan kan man med www.aul.gl ta båten uppåt landet, ex skulle jag rekommendera att hoppa av i Nuuk, Sisimiut och Ilulissat. De sistnämnda ligger i diskobukten, oerhört vackert!

Om man kan köpa en sån biljett vet jag ej, annars får man köpa biljetter på vägen.

Sedan från Iluissat till Kangerlussuaq med flyg och sedan hem.

Det går såklart att åka mer norrut om man vill det, dock kostar det mycket. Man kan också åka till östra Grönland från Island som några-dagars-tur.

Grönlandsresor är väldigtr duktiga och trevliga även om man inte vill åka med de.

Oskar
0

Ok, tackar för tipsen!

Oskar
0

Ah och nu har jag varit där. Spännande resa! Kommer väl lite bilder så småningom.

Oskar