Hälsan framför allt?
Det finns så mycket olika saker som påverkar våra resor. Viktigast för de flesta av oss är säkert hälsan - ingen resa blir skoj om man ligger febersjuk i sängen. Hälsan framför allt ni vet… :)
Jag har en kompis som jobbade stenhårt under nästan två år och sedan med kort varsel lyckades få två veckor ledigt för att åka på semester. Biljett till London för honom och flickvännen beställdes omedelbums, och väl i London införskaffades direkt biljett vidare till land i norra afrika.
Efter några få timmar på Heathrow lyfte nästa plan - till Marocco om jag minns rätt - och inte länge därpå var dom framme. Hämtade bagaget och sedan direkt till hotellet. En nattmacka för att stilla hungern. Tandborsten.
Dagen efter vaknade min vän med hög feber. Ovanligt hög feber. Som inte gick över. Eller rättare sagt gick över i en sjukhusvistelse. En lång sådan. Som sträckte sig över hela semestern. Och längre…
Febern ville inte lämna honom och på grund av risken för epidemier av olika slag fick min vän inte följa med hem när flickvännen var tvungen att lämna landet. Han blev istället kvar i Afrika. På sjukhuset. Och besökt av en EU-läkare som konstaterade att "det där verkar inte bra"…
Till slut gick dock febern över. Då känns det skönt att betala 17.000 kronor för en flygbiljett för att snabbt komma hem och ge sig av till jobbet…
Har ni någon gång varit sjuka på resan?
Mvh // Staffan
Japp, för länge sen på någon av kanarieöarna. Magsjuk en dag. Jag har aldrig varit så nära döden vare sig före eller efter det. :-) Tror att det var glass jag åt i ett glasstånd ute på gatan. Ett tips: Gör inte det.
Vänliga hälsningar
Niklas

fick nått riktigt vidrigt i thailand, något med magen. vet inte om det konstaterades att det var camptylobacster el vad det heter. iaf var det konstigt att sitta o tokfrysa i solen i 40 graders värme. efter några jobbiga timmar på bussen till chiang mai kom vi äntligen till hotellet.
det blev ett helvetiskt dygn på hotellet … med allt vad det innebär, frossa, feber, konstanta toabesök etc. men sen kom en glad kvinna in på rummet. det var läkaren. hon kollade på mej i 30sek, gav mej en rejäl spruta och några piller, sen blev det bra =)

En av mina bästa vänner fick denguefeber i Malaysia, och låg på lokalt sjukhus. Det verkade inte vara någon höjdare direkt.
Själv har jag varit förskonad, peppar, peppar….

Uj ja…min mage strular alltid när jag reser. Och blev faktiskt helt nyligen av med de amöbor jag dragit på mig i Kina (troligtvis). Amöbor är inte att leka med…brrr…parasiter!
Oskar
Sjukdom ar ett tillstand jag sallan drabbas av, men jag blev faktiskt matforgiftad pa Gotgatan i slutet pa 80-talet. Detta var en lunch med "shrimps" och 2 timmar senare var jag helt utslagen med hog feber. Jag akte hem la mej i sangen och sov till nasta dag (jag undviker mediciner). Det var datumparkering och jag hade fatt boter, men ett brev undertecknat av VDn undanrojde den boten.
bosse

Apropå amöbor så har jag en bekant som gjorde en resa till Tanzania för cirka fem år sedan. Under resans gång så gav han bort sina tofflor till en person som bodde där… *heder*
Väl hemma i Sverige igen så lade han cirka en gång i månaden ägg vid toalettbesök. Dessa var cirka 2 centimeter i diameter och levererades med grym huvudvärk. Det kan inte ha varit skoj. Speciellt inte mentalt.
Enligt läkarna berodde detta med stor sannolikhet just på att han hade gått barfota under semestern…
// staffan

Om ni får rådet " Whatever you do, don´t drink the water", kan det vara en god idé att följa det.. :) Men i förtrollningen av den himmelskt goda färskpressade juicen glömde vi totalt bort de orden som Emma och jag hade hört som ett mantra av en kille på Hawaii som tillbringat en tid i Mexico. Även i den godaste juicen kan det döljas mexikanskt kranvatten. Långvariga magsmärtor blev följden men tack och lov inga parsiter med sig hem..
Men det är märkligt hur ens åkommer efter hemkomst ofta förvandandlas till "roliga" reseberättelser trots allt. Ok, kanske står i förhållande till det man drabbats av, gissar att det kanske kan vara svårt att hitta det roliga med ofrivilliga gäster i form av amöbor . Men en visit på ett kinesiskt sjukhus eller uppsvullna ögon i Japan är ändå något som gav min jordenrunt-resa en extra krydda. Kanske på sin plats med ett "peppar, peppar.." inför den stundande resan till fågelinfluensans förlovade land Turkiet.

#7 Jodå, även amöbor kan vara roliga resminnen… :)
Oskar
Jag blev akut matforgiftad pa en thai-restaurang i Karachi. Mina pakistanska kollegor var ocksa dackade sa det var nagot lurt i salladen. (Jag ater det mesta i Pakistan och nar jag reser utan att bli sjuk). Jag vaknade upp med knivar i magen och frossa och feber pa mit hotellrum. Jag ringde min kollega och undrade om han kunde fixa en doktor. Han sa att han redan madde battre efter en homeopatisk/herbalistisk superkur…forlat? Jag vill ha en RIKTIG doktor, gnallde jag.
Han overtalade mig och skickade over en kille med ett vitt pulver och en droppflaska med en tinktur. Jag skulle dricka ett glas varje timme under 12h, sedan var tredje timme i 12h och sedan skulle det vara bra. Mycket riktigt! Efter 10h satt jag upp utan feber och var hungrig. Betallde lite soppa fran room service. Nasta dag va jag lite matt men jobbade 10h pa kontoret och dagen darefter flog jag hem utan problem.
Orten eller blandningen heter China och jag har sokt med ljus och lykta efter den sedan dess. Rent mirakel! Jag har haft salmonella och tillbringat 6 veckor pa sjukhus med komplikationer och jag kan beratta att jag var lika dalig som nar salmonellan brot ut. Nu ar jag inte sa skeptisk langre.
Jag har berättat om det förut men när jag åkte till Thailand för flera år sedan fick jag in en bakterie i örat när jag snorklade. Den gjorde att jag fick väldigt hög feber och ofattbara smärtor i örat som dessutom hade svullnat upp som två ballonger. Jag hörde ingenting eftersom hörselgångarna hade svullnat igen. Jag befann mig uten på en ö utan möjlighet att komma till sjukhus så jag var tvungen att vänta ut det på plats. Vi var i Thailand i två veckor varav jag spenderade elva dagar i sängen med smärtor och feber.
Jag kommer inte ihåg så mycket från den semestern men jag kommer inte att åka till Thailand igen på mycket länge om ens någonsin.
Tom
Nej, och jag är väldigt glad för det! Men en bekant blev sjuk när hon var på Mallorca (dock har detta förmodligen inget med semstern att göra) och fortsatte att ha feber i flera år därefter. Nu har jag ingen kontakt med henne, men jag vet att hon blev sjukskriven, det är ju inte möjligt att arbeta med 38-39 graders feber konstant.
Hon kan ha fatt nagon amoba kanske? De ar svara att upptacka och tar lang tid att bi av med. En vaninna till mig jobbade i Afrika och fick en amoba som hon hade i nastan ett ar. Nu ar amoban borta men hennes malaria ar fortfarande en aterkommande kompis som paminner henne om aren i bushen.
#12 Kanske var det så. Hemskt i alla fall!

Fick armbågen krossad när jag var på Sumatra 2006. Opererad i Medan och låg på sjukhus i en vecka. Sen var jag mer eller mindre sängliggande de resterade två veckorna av resan.
Fick dessvärre reopereras i Sverige eftersom de inte direkt var världsledande inom ortopedi i Indonesien.
Som tur var hade jag varit där i två månader innan resan, men den stora resan har varit de efterföljande 2,5 åren…
#14 - hu, jag far gashud bara jag laser om din armbage. Jag lyckades bryta min fotled pa en massa stallen i Dalarna julen 2007. Jag lag i 45min och vantade pa ambulans, allergisk mot morfin och sa drog de av mig min gympasko. Hela Dalarna horde det skriket.
Jag halkade pa en ojamn trottoar i Kairo i varas (mitt balanssinne ar fortfarande inte OK) och lyckades stuka bada handlederna. Mina kollegor skjutsade mig till ett stort sjukhus for rontgen. Jag satt och kallsvettades vid tanken pa att bli opererad dar om det skulle vara nagot brutet. Satt och gjorde planer pa att droga mig och flyga hem och ga direkt till akuten i London. Som tur var var det inget brutet men sa har nagra manader efter ar handleden inte OK sa undrar om det kan ha varit en spricka. Men kanslan av att vara utlamnad ensam och javligt langt hemifran kanner jag igen.
Sjukhuset var smutsigt, akuten fylld av skrikande manniskor pa barar som lat som om de holl pa att do och gratande manniskor. Folk som satt och vaggade fram och tillbaka och bad. Ingenstans for doktorn att tvatta handerna…..men efterat, nar hjarnan kopplade pa igen och tog over fran magen sa insag jag att manniskor bryter benet varje dag i Egypten och overlever operationer. Ibland paminns man om hur mycket man alltid tagit for givet och hur trygg man kanner sig med den flesta lakare och sjukhusmiljoer i Europa.
Hoppas din armbage ar battre nu i alla fall!

#15 Vänta i 45 minuter, vilket lyx! 
För min del tog det 7h att komma till sjukhus, fick nån sorts behandling av lokal medicinman och sen transport med flodbåt och sen jeep.
Min tur var nog att jag inte upplevde nån som helst smärta, trodde bara armen va ur led för det ska ju göra ont att bryta nåt hade jag hört. Fick sen uppleva SMÄRTA när de lite osmidigt skulle flytta armen för att röntga… 
Ja, man är verkligen utlämnad, upplevt det med vården här hemma också men då är man ju åtminstone hemma och "alla talar svenska".
Men att vara allergisk mot morfin eller morfinliknande prep är ju ingen hit när man råkar ut för sånt där. Hoppas fot och handleder mår bättre idag. Min armbåge är väl ok nu 3 år och 4 operationer senare.