Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 2989 ggr
Oskar
0

En dag i Uppland

Att turista i sina egna hemtrakter borde man göra oftare! Jag har bott i Uppland hela mitt liv men egentligen aldrig brytt mig om vad som finns att se där. Stockholm har man utforskat rätt väl med tiden men resterande uppland är, med undantag för några fläckar, outforskade marker för mig. Så vi bestämde oss för att ta en dagstur runt Uppland. Egentligen behöver man nog mer än en dag, men en dag var vad vi hade så det fick duga. Vi la upp ett ambitiöst schema och gav oss iväg ganska tidigt på morgonen.

Första stoppet blev Linnés Hammarby, en mycket fin 1700-tals gård omgärdad av Linnés forskningsträdgårdar. Intressant även för oss om inte är botaniker och området är ganska litet så det tar inte alltför lång tid att gå igenom det.

Sedan åkte vi tvärs igenom Uppsala till Gamla Uppsala. Trevligt att gå runt där och läsa om de gamla kungarna och Sveriges historia. Tydligen vet man inte exakt vilka som är begravda i de stora gravhögarna.

Efter detta blev det ett stopp vid Strutsens Café och köpte strutssalami. Ser nästan lite overkligt ut med strutsar som går runt på en svensk åker!

Nästa stopp, Gävle. ligger inte i Uppland men platsade på vår resa ändå, de har ju ett järnvägsmuseum. :) Och Sveriges Järnvägsmuseum var verkligen värt ett besök. Alla som har det minsta barnasinne kvar kommer att gilla detta museum. Hur kul som helst att klättra runt på alla gamla ånglok. Och har man möjlighet ska man åka dit när de provkör loken.

Nu var det dags för middag. Åkte vidare till Lövstabruk, ett otroligt fint och välskött bruk med en suverän restaurang. Man kan utan problem spendera en timme med att gå runt parken med dess damm och bruksbyggnader.

Efter detta var klockan mycket så det blev nästan raka vägen hem. Sista stoppet blev i Östhammar. En fin stad fast vi kom dit lite sent på dagen och lite sent på året. Men kan tänka mig att åka dit igen en fin sommardag.

Blev en mycket lyckad tur! Blev ganska mycket bilåka, ca 40 mil, men eftersom vi gjorde många stopp och utnyttjade hela dagen så funkade det fint ändå.

Och undrar vilka pärlor i Uppland vi missade? Kanske blir en tur till…

Oskar

PS. Strutssalamin var ingen höjdare. :)

Staffan
0

Hann ni med allt det på en dag? Bra jobbat!

Tänk att det finns så mycket att se på så nära håll. Egentligen borde man ta en helg hemma i sin egen stad och försöka se staden på det sätt man ser på sin omgivning när man är ute och reser. Att bo på hotell eller vandrarhem blir nog då ett måste.

Svårt bara att inte falla tillbaka in i sitt vanliga sätt att betrakta staden, man skulle nästan behöva designa ett par glasögon med texten "Det är första gången du ser det här…" på insidan i glaset… :)

// staffan
ps. Strutssalami? Hur känns det idag?

Niklas
0

Jag skulle nog ha lite svårt att turista på riktigt i stan. "Oj, här är jobbet. Jag kanske skulle passa på att kolla mail och skriva färdigt mitt protokoll." :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

#2 (Niklas)

Det är enkelt fixat. Du får helt enkelt täcka för "jobbet" i dina specialdesignade turista-i-din-egen-stad-glasögon… :)

// staffan

niklasr
0

Som MC förare har man nog lagt ett par tusen mil i Uppland :) Roslagens vackraste väg (278) ut till Furusund och Blidö är något man bör ha gjort. Sen måste man ju besöka vikingabyn i världsmetropolen Svanberga också!

Staffan
0

Svanberga? Kan det vara samma svanberga som jag åkte förbi för många år sedan när jag åkte på ungdomsdisco på något som kallades Storholmen (om jag minns rätt)? Är det kul där fortfarande?

// staffan

niklasr
0

Det är Storholmen som nu är ombyggd till vikingaby! De har även tagit ner hopptornet… Det passade kanske inte riktigt in i vikingamiljön.

Staffan
0

Va? Har dom gjort om ungdomsdiscot till en vikingaby? Vilken hädelse! Sverige förfaller - sanna mina ord… ;)

// staffan

johan
0

#7: Jepp! Ingen ordning alls. På vintrarna var Storholmen ett utmärkt ställe att åka skateboard på eftersom dansbanan hade tak. Hade det blåst mycket fick man sopa längs kanterna för att det inte skulle bli så halt.

I Ekbacken precis bredvid är det förmodligen många Norrtälje-kids nu i 35 års åldern som förlorade oskulden. Själv åka jag mest Snowboard i Ekbacken…

Lyckligtvis är det iaf ingen Vikingarock på Storholmen.

Mvh // Johan

Oskar
0

#1 Jodå magen överlevde strutssalamin. :) Strutskött är gott fast just den här salamin hade de inte lyckats med. Var liksom seg och smakade mest salt…

#4 Jag tror det var Svaneberga vi åkte förbi! Vi knatade in på området men det var stendött. Kanske berodde på att klockan var mycket på kvällen och att det var stängt för säsongen. :)

Oskar

Tessan F
0

Uppland är underbart spec på sommaren. Är uppväxt i Älvkarleby och Gävle.

Ä-by är en underbar liten sommarby med suveränt fiske och jättevacker golfbana. Synd att du missade det..

Men verkar som du hann med riktiga smultronställen ändå..

Tessan F

Oskar
0

#10 Älvkarleby ville vi till. Men svårt att hinna med när vi bara hade ett dygn på oss… Men kanske nästa gång!

Oskar

precis
0

Intressant och rolig läsning. Jag är uppväxt i Tierp, i närheten av strutsfarmen. bor numera i Gävle.

Tips om min websida m mängder av statyer i Gävle: www.precis.to/johan

Dragon Gate, vid E4, gränsen mellan Uppland och Norrland: www.dragongate.se

Oskar
0

#12 Åkte förbi Dragongate i sommras. Verkar ju helt galet att bygga ett Kinesiskt tempel utanför Gävle. Undrar hur man kommer på den idén? Vad är tanken, ska det blir en turistattraktion?

Oskar

precis
0

#13 det är en kines som ska försöka bygga upp bl.a Shaolin-skola konf.center och Lågprisshopping. Det kommer ske i etapper. Och placeringen nära Dalälvens utlopp är enligt Feng Shui, han har visst letat på kartor med en expert, Skandinavien liknar ett drakhuvud och det ska finnas mycket "kraft" i platser som t.ex. Oslofjorden och här.

Obs! att nybyggandet av nya E4:an förbi Uppsala ansluter här till gamla E4:an, så bara det blir ju ett turistmål i sig nästa sommar/höst. se vägverket för karta.

#10 Hoppas att många fler kommer upptäcka Älvkarleby, så himla vackert! jag planerar att bli begravd bredvid min mormor på kyrkogården där…