Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2197 ggr
Oskar
0

Vandra i fjällen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har vandrat i de svenska och norska fjällen ett 10-tal gånger. Otroligt härlig känsla att vara ute i tystnaden…speciellt för en stressad storstadsbo…

Men nu är jag sugen på att testa att vandra i några andra fjäll. Kanske någon stans där det är finare väder än i de svenska och norska fjällen, se bilden. :) Någon som har erfarenhet av att vandra i tex de franska alperna? Eller i Pyreneerna? Har hört att det ska vara fint?

Oskar

antibody
0

Kanske pilgrimsleden som går till Santiago de Compostela. Man går en bit över pyrenéerna. Har inte gått den själv men känner en del som vandrat kortare delar. Blir kanske inte så mycket ensamhet dock.

antibody
0

Eller kanske i Taurusbergen. Fast nog väldigt varmt om sommaren.

Oskar
0

Pilgrimsleden har jag hört talas om. Kan säkert vara fin! Och när det gäller ensamhet så gissar jag att det är svårt att finna den i övriga Europa på samma sätt som i norden.

Oskar

Linda
0

Hej

Också sugen på vandra i fjällen vi gjorde det i skottland nu i våras men man glömmer bort de svenska fjällen allt för ofta.

Drömmen är ju Tibet eller en alaska tripp.

/Linda

Oskar
0

Hur var det att vandra i Skottland? Är det ordnat med leder och stugor?

mvh
Oskar

Linda
0

Hej

Jo det var kanon men tyvärr så blev jag lite bekväm och saknade hotell redan efter tre dar vi köpte kartor innan och gjorde egen väg mkt roligare och gå vilse..

/Linda

kayaker
0

Pyrenéerna är mycket bra ur vandringssynpunkt. Det finns massor av olika möjligheter beroende på hur man vill lägga upp sin vandring. Vandringen skiljer sig dock en del från vandringen här i Sverige på olika sätt. Dels är det vanligtvis mycket större höjdskillnader samtidigt som man aldrig är speciellt långt från civilisationen. Det finns dock väldigt mycket att se och klimatet är klart fördelaktigt. :-)

Om man vill få en inblick i olika vandringsområden/vandringsleder i Europa och resten av världen så är Claes Grundstens nya bok "Äventyrets stigar" något att hämta idéer och inspiration ur. För mer konkreta tips och ledbeskrivningar så har Cordee, https://www.cordee.co.uk/html/ , en hel del att erbjuda.