Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1888 ggr
charlie
0

Dublin, Ireland

Jag och en kompis funderar på att åka till Irland närmare bestämt Dublin. Eftersom detta är en lite snabbt påkommet äventyr så vet vi inte vart vi ska. Är det någon som kan svara på följande frågor? 

Är det något som man absolut inte ska missa?

Vilken stadsdel bör man bo i?

---

Pia
0

Är det ngn som vill veta all bra shopping i Dublin, så hojta till!!

Men om man bortser från denna nog så viktiga orsak till att resa ibland…, så som en grund till alla servärdheter och där man kan hoppa på och av under en dag som man vill är förstås en rundtur med turistbuss. Med guide och den går förbi det mesta av sevärdheter, vill man kolla mer så hoppar man av eller tar sig dit per fot senare. Trinity College (där Bill Clinton även gick), Guinness bryggeriet, Jameson Distillery för de som är intresserade av sådant…, en pubkväll med irländsk musik och dans, Temple Bar området (där kan man bo också), ja det finns massor att se och uppleva. Bra tips hittar du på bl a

http://www.visitdublin.com/default.asp

Vi bodde i utkanten av Dublin, Charleville Hotel, gick bra med bussar och man kunde även få sig en promenad till city. Annars så är det ju ganska skönt att bo centralt, men enkelt, för att ha nära till allt tycker jag.

charlie
0

Jag tror att jag kan svara för oss båda, det är inte shopping som står högst på listan.

---

Pia
0

Nej, men något till hemmavarande familj kanske. Och ngt som inte är snabbinköpt på flygplatsen…:)

charlie
0

Kanske det, kanske skulle man kunna göra lite julklappinhandling i alla fall.

---

Pia
0

Jag väljer att lägga in shoppingtips som ett särskilt inlägg. Obs att detta är skrivet som tips och råd till en kvinna intresserad av dylikt… Men jag tror att det finns oanade källor till bra julklappstips i listan! Och sedan jag var där kan det ju ha tillkommit en massa bra ställen kan tilläggas:)

Oskar
1

Aha…så man kan beställa saker från Dublin här? Verkar lite så. Då vill jag ha en mörkgrön äkta engelsk oljerock. Och så två lådor med fazermint från taxfreen. Ok? :)

Oskar

Pia
0

Oskar, köp en så'n i Sverige, man hittar bra på t ex Irländska butiken i Gamla sta'n, Sthlm. Jag tror priserna är ganska lika:) På rockarna alltså, fazerminten kanske är billigare på taxfreen…:)

charlie
0

Taxfree? Då måste man åka längre än till Irland.

---

Oskar
0

Kvittar var ni köper FazerMinten. Bara jag får dem. :)

Oskar

charlie
0

Något som man ABSOLUT inte får missa? Förrutom Stouts?

---

Pia
0

Bussrundtur!!

AndersE
0

Guinness!

AndersE
0

Jag var på en rätt dyr, elegant restaurang i en ganska annorlunda nyrenoverad lokal för några år sedan. Jag tror den hette Fado. Bra service, god mat och läcker lokal.

SleepingFox
0

Lånar den här tråden…

Har lite lösa funderingar på att åka till Dublin framåt hösten, det som gör att jag tvekar lite är att jag hört/läst att det skall vara extremt dyrt att vistas där. Nu är frågan från en som inte är speciellt resvan - Hur dyrt?

Någon som har något att jämföra med så att man kan få sig en uppfattning?

AndersE
0

Jag var där förra året - länk - och reagerade inte på att det var så dyrt.

Kronans värde har ju dock minskat sedan dess…

(Varför kan vi inte få rösta om Euro igen?)

SleepingFox
0

Tack! Mycket bra artikel.

Följdfråga - Fick intrycket genom artikeln att Dublin mest passar om man är ute efter shopping. Jag är mer intresserad av historia, att trava runt i gamla slott och sådant har jag då satsat på fel stad om jag åker till Dublin?

AndersE
0

#16 Jag har inte varit så mycket i Dublin - två gånger - men tycker nog landet har mycket mer att erbjuda än just huvudstaden. Hyr en bil och åk en tur!

Kolla här!

SleepingFox
0

Hade varit en kanongrej att hyra bil om det inte vore för att de rackarna kör på "fel" sida av vägen.

Tack för ny länk. Skall läsa igenom den ordentligt när klockan inte är fullt så mycket.

AndersE
0

#18 Jo, man får koncentrera sig hela tiden man kör. Det funkar inte att vara trött…

Kimmie
0

Förlåt lite för att jag snor tråden nu , jag o en kompis funderar också på att åka till Dublin ett par veckor. Skulle gärna vilja ha tips om bra hotell och fina/mysiga pubar i Dublin! Gärna lite slott och natur i närheten också :)

AndersE
0

#20 Du har tre länkar i tråden som besvarar din fråga…

Kimmie
0

#21 oj förlåt, min dator hackade så såg inte dem, tack! :)