Resor iFokus

Resor

Etikett1-afrika
Läst 1146 ggr
Panzer
0

Kilimanjaro

Jag har planer på att vandra uppför Kilimanjaro, och då specifikt längs Machame-rutten. Är det någon som har gått uppför berget och kan ge allmänna goda tips?

Oskar
0

Nej tyvärr inte…man jag har stått vid bergets fot. :)

OlleA
0

Jag har gjort ett försök för sådär 15 år sedan. Vad rutten hette minns jag inte, men övernattningsstugorna hette Mandara, Horombo och Kibo. Mitt främsta råd är att ta det lugnt och inte jäkta. Att jag inte klarade toppen utan fick vända vid Kibo hut (4700 m ö h) tror jag till stor del berodde på att jag hade för bråttom.

Olle

Panzer
0

Olle,

Du gick troligen uppför Marangu-rutten (Coca Cola rutten). Jag kommer att ta 5 dagar på mig för att acklimatisera, vill inte heller vara tvungen att vända (som hände med dig).

Hur var påfrestningen, undantaget den tunna luften?

Är bärarna bra eller försöker dom att blåsa dig på pengar?

Hur mycket vatten bör man ta med för en dags tur?

OlleA
0

Om man bortser från den tunna luften var det inte särskilt jobbigt. Ingen svår klättring alls, utan en enda lång uppförsbacke bara. Men den tunna luften är desto jobbigare på högre höjder. Till slut orkade jag inte gå mer än knappt 10 meter i taget, innan jag måste stanna och vila igen. Jag minns inte att bärarna försökte luras, utan de jag hade var riktigt bra. Hur mycket vatten jag hade med mig minns jag inte.

Olle

Panzer
0

Tack för svaret.