Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 996 ggr
Staffan
0

Skidorter, Europa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av en annan tråd som var inspirerad av en annan tråd startar jag även denna tråd. Måhända inspirerar även den till en annan diskussion… :)

31 år fyllda gjorde jag i våras min första skidresa någonsin till alperna. Tillsammans med familjen och min dåvarande flickvän bar det av till Champoluc/Alagna i Italien. Underbart vårväder och allt som hör Italien till gav oss en vecka att minnas. Även om det var var på gränsen till för lite snö nere i dalen så fanns det fullt tillräckligt uppe i backarna.

Området där ovanstående skidorter ligger kallas Monte Rosa och har något för alla. Den som är nybörjare kan garanterat ta sig fram i pisterna i Champoluc och den mer erfarne har mycket att hämta i området kring Alagna. Den högsta toppen i Alagna ligger på cirka 4500 meter över havet(!). De vyer jag bjöds på där uppe fick mig att tappa andan.

Vilken är egentligen de bästa skidorterna i alperna med avseende på

- Offpist-skidåkning?
- Preparerade pister?
- Gammalt hederligt alpgemyt? ;)
- Löket?
- Priserna?

Glad

Mvh // Staffan
ps. Bifoga gärna fler bilder från alperna…

Pelle
0

Jag har inte varit överallt i Alperna direkt, men av de ställen jag varit så måste jag säga att Chamonix slår det mesta i skidväg. I synnerhet om man letar efter det blandade dvs både on- och off-pist. För bekvämlighet och närhet till backar och annat så är val Thorens överlägset, medan Val d'Isere har lite av Val Thorens fördelar, utan den plastiga 60-tals resortkänslan.

Gemytet känns det som att Österrike och Italien är bäst på, och prismässigt så är väl alla ungefär lika goda kålsupare.