Resor iFokus

Resor

Etikett8-utrustning-prylar
Läst 2258 ggr
Pia
0

Souvenirer

När man är ute och reser är det ganska kul att plocka med sig något i souvenirväg hem tycker jag. Själv hade jag en period när jag alltid köpte muggar från alla ställen, men dessa tar ju med tiden tämligen stor plats… Förutom att det ibland brukar bli små tavlor/tryck och keramikpryttlar, så är det numera mest nyttoprylar som följer med hem. Typ det lokala diskmedlet, rengöringen, tvålen, kryddor, likör, kakor osv. Då får man så mycket trevliga flashbacks när man står vid diskhon eller i duschen:)

Brukar ni handla souvenirer? Och i så fall vad brukar det bli?

AndersE
0

Sånt man behöver för att göra likadan mat hemma som på den där underbara lokala restaurangen man var på…

Typ såser, uppläggningsfat, grillspettspinnar, inläggningar, nötter, osv…

Oskar
0

Att köpa med sig den lokala korven eller spriten är alltid kul. Eller typ en serietidning på det lokala språket. Sedan brukar jag ofta komplettera med en typisk turist-tshirt.

Oskar

Emma
0

Jag tycker att det är kul att köpa en frisyr, alltså klippa håret. Då får man lite vardagskultur på köpet, och sparar in på Stockholms hutlösa frisörpriser. Och så är det en souvernir som tar mindre plats än när man åkte, himla smart!

Staffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en favorit… :)

// staffan

Oskar
0

#4 Säljs i din lokala leksaksaffär eller? :)

Oskar

kerre
0

köpte en sari när jag var i Indien för att ha som balklänning i gymnasiet mannen i affären skrattade åt mig att jag inte visste hur man tog på sig en och lärde mig inte mindre än 17 sätt på en halvtimma kommer inte ihåg alla nu dock men han lärde mig även över 30 sätt att knyta en sjal och det har jag verkligen haft nytta av på andra resor och i vardagslivet! mot sol vind om man fryser eller olika vackra knytningar =)

annars har jag nog mest köpt på mig örtmediciner choklad och om jag hittar små musiklådor har alltid tyckt att de är så fina!

felixifokus
0

magneter är bra, inte tunga att släpa på Flört och användbara när man kommer hem

Lill-Kisse
0

Under några år köpte jag smycken; halsband, armband och ringar. De tar nästan ingen plats alls i packningen och har varit väldigt trevliga att använda hemma. Senare utökade jag med inköp av dekorerade skärp och vackra schaletter i ovanliga mönster.

Christina
0

Jag tycker jag måste handla NÅGOT för att bekräfta att jag varit på plats. Numera försöker jag köpa något jag i alla fall skulle ha. Det senaste blev ett  setmed kryddkvarnar i Wien. 

Sedan blir det alltid något klädesplagg….

feiner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sparar gärna en biljett från något jag gillat göra. Är det ett varmt land eller somrigt så plockar jag gärna med mig några stenar, snäckor, lite sand. Ja en aning nervöst om man färdas från några länder om de är vaga gällande tullregler. Försöker kolla om det är ett stort NEJ i tullen innan jag står där. Men tycker om att komponera en liten burk minnen. Annars är jag inte alls mycket för suvenirer. Mina inköp är saker jag kommer att använda, annars får det vara.

Ibland kan jag fundera vad man ska ha saker till. Exempelvis detta vi såg på Dominikanska republiken nu i vinter. Lersaker som ska hålla en tallrik… det ser ut som något en tvååring har gjort. Detta ville de ha fem dollar för.

Så i väskan smög det ned några snäckor från vårt snorklande och inköpet blev en badväska och badskor som kan användas kommande sommar.

Lill-Kisse
0

Kom ihåg musiken! Man hör mycket vackert och genuint, som inte går att få tag på hemma. Det gäller särskilt folkmusik. Köp musik på plats och ta med hem.

frokengul
0

Smycken är alltid roligt, extra kul om det kommenteras och man får en ursäkt att prata resa Glad Genom åren har det ju blivit en del kul alkohol också, men den står mest och fyller upp skafferiet så nu försöker jag tänka mej lite mer för.

elyse
0

Näe, jag köper sällan souvenirer eftersom det mesta går att köpa antingen i Sverige eller via ebay.

OlleA
0

Jag gillar folkmusik och brukar alltid köpa minst en CD med någon traditionell musik som är typisk för landet.

Olle

ChristineL
0

Jag köper inte så mycket souvenirer, jag fotar så mycket som möjligt istället :)