Zanzibar
Kommer just hem efter en härlig vecka på Zanzibar. Zanzibar ligger strax utanför Tanzanias kust och är en riktig paradisö men palmer och sandstränder. Om man inte bara vill ligga på stranden hela dagarna så är ön lagom stor att utforska genom att göra ett par halvdagsutflykter från hotellet. Tar ca 2 timmar att korsa ön med bil. Vi hyrde taxi genom hotellet. Att köra själv är inte att rekommendera.
Klimatet är mycket bra om man bortser från regnperioden. Ca 30-34 grader men nästan alltid en svalkande bris från havet.
mvh
Oskar

Sedan rekommenderas absolut att ta en tur med båt och spana efter delfiner. Inte varje gång man får se dem men vi hade tur och fick se båda de delfinsorter som håller till utanför Zanzibar. Dock ska man försöka att åka tidigt på morgonen då inte så många andra turister är ute på sjön…annars riskerar man att få se fler snorklande turister än delfiner…

Prisläget på Zanzibar är egentligen två olika. Handlar du på samma ställen som zanzibarborna själva så är det nästan gratis men handlar du på hotell och liknande så är det ungefär samma priser som hemma. Dvs man får räkna med samma pris som här då det är svårt att hitta några "vanliga" ställen att handla på. Att gå utanför hotellet på kvällarna är inget som rekommenderas.
vad betalde deu för flyg och hotell? och under vilken period är det bäst att åka (billigast)

#7 Jag gjorde en kombination med safari så vet inte exakt vad bara veckan på Zanzibar kostade. Men jag tror att det är svårt att hitta riktigt billiga resor till Zanzibar. Ligger väl i samma prisklass som tex Maldiverna eller Mauritius. Flyg kostar runt 8000 kr skulle jag gissa och sen kanske 700 kr per dag för hyffsat hotell. Vet inte när på året det är billigast men borde vara regnperioden. Då är det dock inte lika kul att vara där…
mvh
Oskar
Lite avis är jag nog!
Tom

Ser ju helt underbart ut Oskar. Tack för berättelsen. Var var du på zafari?
#10. Herregud 7 veckor!!! Bara semester eller var du där för annat?

Jag håller på att doktorera och Östafrika är min studieplats. Jag brukar vara 3-4 månader varje år där.
Det blev ingen safari denna gång, men har varit på ett antal i Kenya, bla flugit luftballong och vart på flodhäst safari.

#10 Ja 7 veckor var inte illa! Fast undrar om jag hade pallat med Stonetown så länge…tyckte staden var ganska rörig…
#11 Vi var i Tanzania…om du söker på Tanzania här så hittar du lite bilder.