Jordanien
för några veckor sedan var jag på en veckas semester i Aqaba i Jordanien. Jag hade inte några förväntningar, men blev positivt överraskad. Det var inte så "turistiskt". Det landade inte många plan den veckan som jag vara där. Maten var god även om det var "svenska" priser, mest beroende på att dollarn stod i såg hög kurs. Dinaren följer dollarkursen. Folket var vänligt och man kunde strosa runt i Aqaba utan att vara rädd. Här en nattbild med världens högsta fristående flaggstång i mitten (137 m hög)

Ooo…Petra skulle jag vilja se! Gissar att det var värt ett besök?

Det bodde ca 30000 människor där under blomstringstiden några hundra år före jesu födelse. De var handelsmän och leden längs jordandalen var viktig för handeln med irak, syrien och saudiarabien.
Dessutom var platsen nästan ointaglig, det var först romarna som lyckades att inta staden från nabateérna.

shit vad haftigt! Maste definitivt laggas till pa listan over platser jag maste besoka!
// Amanda
Wow!! Jag funderade lite på Jordanien, men det kanske får bli till nästa år! Allt som har ngt med gravkammare är intressant ;)
Iår blir det Egypen och pyramiderna och konungarnasdal!