Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1104 ggr
elyse
0

Mellanöstern

Ni som varit i Mellanöstern, när var det och hur reste ni? Jag har varit intresserad av Jemen och Iran sedan jag var liten, men skulle i dagsläget inte våga åka dit, i alla fall inte till Jemen. Är oron befogad? Att besöka de mindre staterna på de arabiska halvön, t.ex. Qatar och Bahrain skulle jag våga, men det känns inte lite genuint. Efter att ha varit i norra Föreande Arab Emiraten tycker jag att allt känns så nytt och västinspirerat, som att ursprungskulturen gått förlorad.

Oman och Jordanien känns OK. Någon som varit där och kan tipsa?

Oskar
0

Aldrig varit där själv. Men ett alternativ kanske kan vara att åka på en ordnad resa? Visserligen inte lika fritt som att resa själv men du får istället tryggheten av att resa med en guide. Finns tex resor till Iran här:

http://www.lasochres.se/Resor/Asien/Iran

Oskar

elyse
0

Ja, kanske. Annars är jag starkt emot att resa i grupp. Får en känsla, speciellt i lite mer kontrollerande länder, att man inte visar vissa saker.

bosse
0

Jag jobbade i Sana' Yemen på 80-talet och reste runt en del. Jag gillade Yemen och Yemeniterna. Jag skulle gärna återvända dit. Jag har jobbat i Saudi i många år och många Yemeniter jobbar där och dom flesta är mycket sympatiska, vilket man inte kan säga om Saudierna.

Jag är numera bosatt i Libanon och om du skulle ha vägarna förbi Byblos, så är du välkommen att kontakta mej. Efter 14 år här så kan jag en hel del om Libanon och ME i stort.

Kolla in på "Min sida", så får du veta lite mer om mej.

Bosse

elyse
0

3# Ja, jag har en väninna från Libanon och skulle gärna åka dit, faktiskt. Sättet hon beskriver kulturen och folken på låter underbart. Tycker även du att det knappt finns några motsättningar mellan shia-  och sunni-muslimer?

Jag läste nyligen en bok om Jemen och där stod att situationen ändrats ganska radikalt sedan 11:e september, att man samarbetar stort med USA och att det finns starka motsättningar mellan beduinerna och de som bor i staden. Läste en bok som utspelade sig i Jemen när jag gick i mellanstadiet och blev jättefascinerad.

bosse
0

Religiösa motsättningar har oftast med utbildning att göra och mycket lite med religion. Det är mycket enkelt att manipulera männsikor, som inte kan läsa med religiösa skrifter, av män som söker makt. Utbildningsnivån i Libanon är mycket hög och därför är dom religiösa motsättningarna väldigt låga (kristna/sunni/shiia/druze). Däremot lever det gamla stammotsättningarna kvar och familjesammanhållningen är fortfarande myket stark. Detta gör att politikerna alltid kommer från samma familj och dom gamla motsättningarna lever kvar. Det håller på att ändras och nytt blod kommer in i politiken, vilket är ett måste för att få dethär landet på fötter. Korruptionen är fortfarande väldigt utbredd, men man försöker stävja den också, vilket inte är lätt.

Jag träffade en gång en svensk journalist i vår shop som reste runt i ME under några månader. Han är numera i Ryssland, men vi har fortfarande kontakt. Han skulle troligen kunna ge en del tips om ME och backpack travelling här. Mina resor har alltid varit i jobbet och inte som tursit förutom här i Libanon, som jag känner väl. Min hobby är att fota - mest natur och djur.

Om du gillar berg, vilket jag förmodar att du gör eftersom du valt Yemen och Iran som mål, så har vi en kedja som heter Mt Lebanon här med en topp på 3086 m. Vi har 4 orter med skidliftar varav den största Faraya har ca 80 liftar. Jag har vandrat en del i bergen och bl.a. fotat en hyena.

Betr. Yemen så tror jag inte att det är några problem i Sanaa och dom andra städerna vid Röda Havet, men man bör vara försiktig om man åker söderut. Jag har inte själv varit i Oman, men många kompisar har varit där och alla säger att det är helt underbart, dessutom är det mycket säkrare än i Yemen.

Hope to see you in Byblos.

bosse

DinJejja
0

Jag har vart i Palestina och Israel :) Mkt trevligt :) Vill gärna åka till fler länder i mellanöstern

samsve
0

Jag liftade genom Syrien och Jordanien med en vän -98. Syrien uppfyllde då mina krav på att inte vara alltför västinspirerat. Som en detalj kan nämnas att det inte fanns en enda Coca-Cola-burk att uppbringa i hela landet. Just det kan iofs också ses som ett bevis på deras avighet mot USA. Jordanien är rätt så annorlunda mot Syrien. Ytterligare en detalj är att här har armén M16 och Hummers och alltså inte lika avigt inställda mot USA.

Syrien är också helt klart mindre utvecklat än Jordanien. Amman liknar till vissa delar en modern stad med stora trafikleder medan Damaskus mycket mer känns som framvuxen ur en gammal stad från biblisk och kolonial tid.

Det som var det bästa med vår resa var att alla var så öppna mot oss. Vi blev ständigt inbjudna till folk längs vägen och bjudna på middagar och så vidare. Självklart var också naturen spektakulär med öken å så men det blir ju inte riktigt som de stora öknarna.

Vad gäller hur säkert det är så tycker jag att det är svårt att säga. Dock bör man nog alltid i de här områdena låta bli att prata om Palestina. Sedan också respektera deras religion och bära heltäckande osv. Den allmänna tryggheten skulle jag dock beteckna som god i Syrien. Folk här har en stolthet i att landet är så säkert. Det är nog också så att folk här är skrämda till laglydnad då det är en polisstat.

bosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tidigare lagt in foton här på "Resor" från en resa vi gjorde till Damascus 2007-05-04. Inlägget heter "Weekend i Damascus". Av nån anledning kan jag inte lägga in ett "shortcut". Så om nån vill läsa det så måste ni söka själva.

Mycket har ändrats i Syrien dom senaste 10 åren, men förbudet mot bl.a. Coca Cola, Starbucks med flera finns kvar i dom flesta arabländer för att det finns judiska ägarintressen.

Min hustru gör regelbundna inköpsresor till Damascus och Aleppo. Hon åker troligen på torsdag och hemma igen på söndag. Hon bär aldrig arabiska kläder eller scarf. Den största gruppen kristna i ett arabland finns i Syrien och det finns kyrkor överallt.

Bra att veta. I ett arabland lämnar man alltid lite mat kvar på tallriken och lite kaffe/te i koppen. Gör man inte det, så betyder det att man vill ha mera. Som tidigare nämnts så är man väldigt gästvänlig och bes alltid dricka turkiskt kaffe (ahvoe) eller te (shaj)

Fotot är från huvudgatan i Damascus där dom flesta kända hotell finns belägna och även den gamla Souken.

elyse
0

Men som ung kvinna, rekommenderar ni mig att åka till t.ex. Syrien?

bosse
0

Tänker du resa ospecat, så bör du ha en reskamrat. Om man inte är väldigt resvan, så är det bättre att vara två. Oberoende om man är man eller kvinna.