Bryssel
Jag ska till Bryssel en helg i mitten av december. Några tips?
Gärna billig spännande shopping eller annorlunda klubbar. Är inte superintresserad av museer om det inte är något alldeles speciellt.

Jag tycker tyvärr Bryssel är en urtrist stad, ja hela Belgien egentligen, utom Brügge…:/
Jag kan inte sätta fingret riktigt på vad det är, förutom att alla ser ut som seriefigurer…:) Men näe, det är något livlöst och grått över det hela, oavsett hur mycket solen skiner. Maten är ju ingen höjdare heller… Om man nu inte är otroligt förtjust i musslor och pommes frites, friterade i hästolja.
Om du hittar - osäker på om den ligger i Liége eller Bryssel, men den kanske har öppnat fler caféer nu - den, så är The cow that watches the train go by ett gulligt litet matetablissement. Med söta souvenirer.
Seriefigursprylar, t ex Marsupilami och Tintin grejer får du ju inte missa att kolla in heller förstås:)
klart du ska gå på museum, Seriecentret! (eller gå guidad serievandring)
http://www.belgien.nu/idd337.asp
och åk metro för att se deras konst på stationerna (precis som i sthlm)
http://www.stib.irisnet.be/NL/51200N.htm

Finns väl en kissande staty där som man ska se? :)
Oskar
Kring Grand Place i Bryssel finns faktiskt några bra restauranger. Jag har tyvärr inga adresser, men ett par trehundra meter från Grand Place hittade jag en väldigt mysig restaurang. Jättehögt i tak, väggarna klädda med bokhyllor, behaglig musik och hyfsad mat (kött) till rimligt pris.
Och gatorna däromkring är full av små butiker av alla möjliga slag. Nog tycker jag att Bryssel är en trevlig shoppingstad.
Finns också en rolig bar vid Grand Place - ser ut som om den var stängd utifrån, och inne är det kistor och dödskallar överallt. Och så står det en liten gubbe och serverar öl och spelar Frank Sinatra…
Ölen är mycket god, och det finns många trevliga pubar. Leffe kan man dricka - allra helst en sort som heter "Radieus", eller något liknande…
Och om man flyger dit/hem så tycker jag flygplatsen är en av Europas bästa. Lagom mycket butiker, med intressant utbud. Trevliga restauranger och barer. Billig sprit!

Mannekin pis (så passande namn för en svenska:) heter den lille kissande statyn, som de byter kläder på allt efter årstid/högtid.
Choklad är ju väldigt belgiskt förstås. Men tja, personligen tycker jag schweizisk choklad är mycket godare…
Däremot finns det goda fruktgeletoppar, typiskt belgiskt, lila i färgen, åh vad heter de…

Kanske besöka någon debatt i EU-parlamentet? Vad kan väl vara roligare på en semester? :)
Oskar

Oj, tack vad mycket tips! Jag ska se hur mycket jag hinner med, men blev väldigt inspirerad!
Jag har varit i Bryssel en gång förut (ett dygn) och tyckte det var en jättetrist stad. Mannekin pis var ett skämt, då var det roligare att spana in horden av japaner framför.
Blev jättenyfiken på The cow that watches the train go by, all konst i tunnelbanan och all god öl! Drack öl med honungssmak i Gent en gång. Inte illa!
Säg till om ni kommer på något mer, eller bara har lite andra smarta tips inför en Brysselhelg!
Emma
Jag hittade detta om min "kistbar":
Coffin Bar
Rue des Harengs, 10 Metro: Centrale or De Brouckere
Depending on your taste you might enjoy this bar. It is very dark, the tables are made of coffins, the lamp shades are coffins the whole place is a bit scary. They have a big list of cocktails with very weird names. Beer is served in a 'scull' (pottery shaped mug of a scull). Nice place to go to for a chat, because the music is not loud, place is quiet, small and cosy. The coffin is also called the 'tourist trap' because it is mentioned in every guidebook about brussels and is extremely expensive. The kind of place to got to if you have money and you think the place is cool. It is hard to find because it is in one of the side streets leading off the grand place and it is down a corridor next to a window with a funeral flowers. Sounds like a strange place but it's quite popular amongst tourists.