Resor iFokus

Resor

Etikett4-nord-sydamerika
Läst 1612 ggr
Ticka
2009-01-04 16:44
0

Hawaii

Jag funderar över att resa till hawaii inom en snar framtid.  

Så nu söker jag allehanda tipps. Allt från  vad  jag inte får missa till vad jag kanske ska försöka undvika?

:)

feiner
2009-01-11 00:45
0

Också jag lockad av Hawaii. Berätta gärna sedan hur det gick.

konichiwa
2009-01-11 13:14
0

Av amerikanska vänner har jag fått veta att Maui är ett bra ställe och man kan hitta rätt billig accomodation där. Maten är dyr så den är det en fördel att laga själv om man kan. Lycka till.

[GlittriGris]
2009-02-01 18:01
0

Var i bahamas i sommras och då fanns det en dryck man kunnde köpa som hette typ hawiian punsh, ett tips drik inte den , as äcklig xD

Antagligen inte sånna tips du är ute efter men ändå ;)

NiklasPetri
2009-02-22 11:50
0

oh , berätta gärna hur det det går :D
Hawaii är verkligen LOCKANDE! :)

Dojdan
2009-02-22 23:04
0

Jag vet nog alldeles för lite om Hawaii för att känna att jag skulle vilja åka dit. Men berätta gärna om du/någon har erfarenheter av det!

Oskar
2009-02-23 11:04
0
Magnus
2009-02-28 17:30
0

Jag har varit på Maui och vindsurfat/surfat i 3½ månad för en massa år sen men minnena sitter ganska hårt rotade,, sen har jag varit tillbaka på Maui en gång till dock bara 4 veckor men det är ett underbart ställe.

När jag var på Maui så kan man säga att lokalbefolkningen och surfarna bodde på norra sidan om ön som i den genuina delen av ön.

Den södra sidan är väldigt "turistig" men här ligger det många bra restauranger och jag kan varmt rekommendera ett besök i Lahaina där det är bra partyliv mm..

Gillar man att dyka så är det Kehei som gäller och där finns det en massa turbåtar som tar dig ut till reven…

Nog snackat om södra sidan för det är på norra sidan det händer om man gillar att surfa och man behöver inte vara världmästare för att surfa där utan det finns något för alla, för att få lite inspiration börja med att åka till Hookipa så blir man garanterat sugen.

Om man inte vill surfa så kan man ta sig upp på Haleakala som är en vulkan och jag kan varmt rekommendera att åka upp på vulkanen och titta på soluppgången för den är magisk.

Ytterligare en utflykt som jag kan rekommendera är att ta bilen och köra Hana highway upp till just Hana för det är fantastiskt vackert.

För att avsluta mitt yrande om Maui så vill jag dela med mig av min favorit restaurang som ligger fantastiskt vackert vid havet och där man man sitta i solnedgången och se vågorna rulla in mot land och äta av havets läckerheter Mama Fishhouse

Jag har varit runt lite på andra öar också och det vanligaste är ju att man llandar på Oahu där Honolulu ligger och honolulu är klart värt ett besök ett par dagar,, men glöm inte av att kolla in north shore även hör för det är här som alla klassiska surfställen ligger och det får man inte missa om man väl är på plats.

En annan väldigt trevlig Ö som jag kan rekommendera är Kuai som förmodligen är den minst exploaterade ön och här är det underbart vackert så ta några veckor på er om ni bestämmer er för att åka till Hawaii för det är en lååång resa

Magnus

Fruttisen
2009-03-01 17:06
0

Jag har under ca ett år bott på Oahu och varit på Hawaii (The Big Island) vid två tillfällen.

Hawaii- Den stora ön, heter så eftersom vulkanaktiviteten och lavan som forsar ut i vattnet hela tiden bygger på ön. Det är väl det mest sevärda på ön, vulkanparken. JurassicPark-växtlighet och kala lavaområden om vartannat, pysande hål med grön rök finns också. Två stora ångmoln där lavan går ner i vattnet syns på dagtid, kvällstid ser man den rödrykande lavan koka bort havsvattnet innan det sjunker ner. Kaffeodlingar finns att kika på, svarta sandstränder med stora gröna havsköldpaddor som tar sig en liten sovstund. Fina vattenfall! På östa sidan är det oerhörda höjdskillnader och man får köra genom raviner(?), dalar. Väldigt frodigt och grönt. Upp i norr ser det ut som England, stora öppna fält med boskap. Kung Kamehameha bodde här (har jag för mig) och skolor m.m. från den tiden finns kvar och beskåda. Ett observatorium finns på öns mittersta punkt och där får man kika in ifall man vill. Västra sidan, vid Kona finns det utbud på restauranger/lite uteliv/hotell…mest fascinerande att titta på där är kanske hotell Hilton.

info om oahu kommer…