Resor iFokus

Resor

Etikett8-utrustning-prylar
Läst 3144 ggr
Stefan
2005-11-10 14:36
0

Resecheckar?

Var införskaffar man resecheckar egentligen? Är det Forex och såna butiker som har det eller kan man beställa direkt över nätet?

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite hur det funkar med resecheckar också, har aldrig använt mig av det.

Jessie
2005-11-10 14:55
0

Resecheckar kan man köpa på FOREX och det är en avgift på 1.95% av den svenska beloppet. Du kan köpa direkt i butiken. Det beror på var du ska användar checkarna, inte alltid att den bästa alternativet beroende vilket land du ska åka till !

Får man fråga vilket land  du ska använda checkarna?

När du köperer checkarna så får du ett underlag vilka checkar du har köpt. Ta en kopia som du kan har det hemma och den ena har du med dig under resans gång men inte tillsammans med checkarna.

Om de skulle blir stulna så har du checknr som du kan visa för AMEX och får ersättning. Checkarna är försäkrade tills du har använt den.

För att checkarna ska vara giltiga måste du signera innan du lämnar butiken.

Jag tror att jag har tagit med allt annars är det bara fråga.

//Jessie

Stefan
2005-11-10 15:04
0

De ska användas i Costa Rica (USD). Som jag fattat det så kan man lösa in checkarna mot kontanter hos AMEX, men såvitt jag kunde se på deras hemsida har de bara ett kontor i Costa Rica.

Det var resebolaget som rekommenderade att man skulle växla en del av pengarna till USD här hemma och ha resten i resecheckar.

Jessie
2005-11-10 15:10
0

Det stämmer! På AMEX kontor så växlar du utan agift, vilket är värt att leta upp kontoret. Annars får man lösa in på banken mot avgift. Vissa länder ta t om % av beloppet, så fråga innan du löser in checkarna.

Stefan
2005-11-10 15:13
0

Men är det inte bättre då egentligen att jag har med mitt Visa-kort och tar ut pengar när jag behöver? AMEX kontor var i huvudstaden San José och där är vi bara första dagen och de två sista. Där i mellan åker vi runt bland olika ställen.

Jessie
2005-11-10 15:17
0

Bedrägeri är stor i Costa Rica och nackdelen med kort är du får ingen ersättning på plats och att du ev inte får tillbaka pengar från din bank för att de kräver en utredning och det kan ta flera månader.

Hur länge är ni borta, kanske resecheckar är inte nödvändigt!

Cash is king, när det gäller Costa Rica!

Stefan
2005-11-10 16:08
0

Vi är borta 16 dagar. Ska som sagt på en rundresa så vi kommer vara på olika ställen. Det mesta är egentligen redan betalt så det är mest pengar för mat som behövs så hade väl tänkt att ha det mesta i kontanter.