Turkiet såhär års?
Hej hå.
Jag ser att det finns mycket billiga resor till Turkiet just nu.
Jag var i och för sig där för ca två månader sedan och nu såg
jag att resorna är väldigt billiga.
Men jag undrar hur vädret och värmen är nu när det börjar gå mot vinter (åtminstone här)? Hur länge håller värmen i sig där?
Det är ju inte så roligt att åka om det är under 20 grader. :/
Vad finns det för billiga resebolag till andra ställen där det är lite
varmare än i Sverige? :)
Tips!?
Mvh Micke.

Har ingen jättekoll men det kan nog finnas risk att det är under 20 grader, lite beroende på vart i Turkiet man åker.
Men du som varit där kanske har tips på vad man borde göra där? Vad ska man inte missa, mat, shopping etc..? Ska på en två veckors studieresa dit i november och har lite tid över för egna äventyr i Istanbul.

Jadu Ellinor, jag gjorde inte så mycket när jag var där.
Men då kan jag säga vad du nog borde ha gjort som jag inte gjorde.
Turkiskt bad, det säger ju alla är hur skönt som helst.
Tyvärr var jag lite för nål och det ångrar jag.
Jeep-safari ångrar jag att jag inte åkte på.
Jag som annars håller till på VolvoValp-forumet på iFokus
borde ju faktiskt ha åkt på jeepsafari - men tjejen ville inte.
Maten hade vi betald eftersom vi bodde på All Inclusive-hotell,
annars kanske man bör äta en kebab? ;)
En utflykt jag däremot gjorde var att åka en tretimmars båtresa utanför Incekum för att kolla på delfiner.
Det var värt 300kr (2pers) för vi fick se delfinerna.
Det var kul. :)
Jag vet inte hur engelsktaligheten är på andra ställen i Turkiet,
men i Incekum och Alanya var många riktigt urusla på att tala Engelska. Busschaufförer kan inte det minsta engelska.
Servicepersonalen på hotellet pratade sparsamt med engelska.
Alla pratar tyska.
Micke.

Tack för tipsen! Turkiskt bad ska jag se till att inte missa. Men hur är priserna egentligen?
Tyska, där ser man, kanske man äntligen får nytta av sina studier :)

Priser, ja… jag är inte så hemma på priserna.
Mat vet jag inte eftersom jag inte åt ute.
Kopierade märkeskläder är ganska billigt, men se upp lite med kvaliteten på kläderna om du handlar. Dom säger att dom ger dig jättebra pris och att den har kostat si och så men nu är säsongen slut och därför "billig". Visst är det ganska billigt.
Men kolla så det är bomull och inte polyester i t.ex luvtröjor.
Och vad jag fått erfara så håller inte kläderna särskilt bra.
Några av tröjorna jag har köpt har spruckit i sömmarna så man har fått sydd om dom.
Så pruta så du skäms särskilt nu när det är vinter!!
Riktigt påflugna typer i affärerna. Usch.
Parfym-kopior är inte heller så dyra. Doften sitter inte i så länge
och om de luktar äkta får man avgöra själv. Men visst luktar dom gott. Jag köpte ett par.
Turkiskt bad kostade ca 350 svenska kronor på hotellet där jag bodde.
Jag handlade mest för turkiska nya lire. Det sägs att turkarna i de små butikerna gillar det bättre än Euro. Men Euro verkar ju också gå bra.
Har de inte varma källor som är en sevärdhet där också? Och några stenformationer som ser ut som vita pelare tättintill varandra?
Vänliga hälsningar
Niklas

Har varit i Marmaris och Istanbul. Marmaris var en ganska ordinär turistort…dvs inte så märkvärdig. Istanbul däremot är underbart. Fast knappast bad och strand där utan mer knata runt bland marknader.
En bit in från Marmaris finns Pamukkale. Klart värt en tur dit. Och tror det finns ett turkiskt bad där också…
Oskar

Ja Pamukkale vore intressant att se. 

Tyvärr blir det inget Pamukkale för mig den här gången, ser annars väldigt häftigt ut. Däremot ser jag framemot att besöka Kapadokya som verkar vara något utöver det vanliga med fantastiska stenformationen och utgrävda underjordiska städer. Tack återigen för alla tips!
Ellinor
I Istanbul ska man inte missa The Great Bazar. Det ar drygt 4.000 shops under ett tak. Sen har man kyrkor/moskeer fran Byzantine tiden och senare, Det finns aven en underjordisk jatte vatten reservoar, som kan vara intressant. Se upp med guiderna, som garna "hjalper" till. Dom ger oftast ett pris och man far den uppfattningen att det galler ett antal sevardheter, men det ar oftast per styck. Akta er for akta mattor - i silke. Dyra!
Jag har varit pa Jeep safari, vilket ar OK. Men jag foredrar mina "egna" safaris.
Jag har varit i Pamukkale ocksa, men Baalbeck i Libanon ar mycket mer magnifikt. Se upp med mynthandlare.
Just nu ar det kallt och regnigt. Jag pratade med min fru igar och det var <20C i Libanon, sa det bor vara under 15C i Turkiet. Min fru hade fatt en rejal forkylning.
Generellt ar mitten pa oktober till slutet pa november mycket regnigt. December och halva januari brukar vara soligt, men inte sa varmt - ca 20 till 25C.
Trevlig resa!
bosse
PS. Hittade detta foto fran Baalbeck i Libanon. DS

Hallo, ja kom precis hem från Turkiet. Var i en liten stad som heter Side.
Vädret var väl sådär, det var väl som en svensk sommar. Runt 20-25 grader. Men det blev knappt någon sol och bad semester, havet var väldigt kallt och sedan regnade det några dagar. Så räkna inte med att det ska vara bra väder varje dag. Nu är också sisongen över så då försvinner den mesta shoppingen, eller turist shoppingen - om du är intresserad av det =).
Mvh Linnea