Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 918 ggr
Oskar
0

Bästa skidorten?

Tidningen Condé Nast Traveller utsåg nyligen Åre till världens bästa skidort. Var länge sedan jag var i Åre och visst är det en suverän skidort, men världens bästa? Vad tycker ni? Hur väl står sig de svenska skidorten jämfört med de utländska? Vilken är er favoritskidort?

Listan hittar ser du här

Lill-Kisse
0

Den listan ger jag inte mycket för. Framför allt har de ju helt missat Österrikes fantastiska skidorter.

Oskar
0

Vilka skidfavoriter har ni? Själv har jag bara åkt skidor i Sverige så har inte så mycket att jämföra med. Men jag gillar Lofsdalen. Kanske inte de mest avancerade backarna men mysigt och familjevänligt.

Var brukar ni åka skidor?

Oskar

charlie
0

Hoho.. man undrar ifall de nagonsin har besokt nagon annan ort?

Inte for att det ar den absolut basta skidorten men de flesta bergen innom en 10 mils radie har battre system an Are har.

Sedan ar skidbackarna i Alperna och Colerado sa mycket battre an Are sa det ar som att jamnfora en kulle med ett berg.

---

Oskar
0

#3 Tror att de som gjort listan tittat rätt lite på själva backarna…verkar mer ha sett till övrigt utbud som längdskidåkning, skoterspår, våffelstugor…typ… Kan tänka mig att de hardcoreutförsåkarna som läst listan och väljer Åre istället för tex Aspen eller Verbier blir rätt besvikna…

Oskar

Oskar
0

Sverige verkar vara hippt i år. Fjällnäs kommer på sjätte plats på New York Times lista över årets heta resmål:

http://www.nytimes.com/interactive/2009/01/11/travel/20090111_DESTINATIONS.html?emc=eta3

Har aldrig varit i Fjällnäs men är det verkligen mer värt ett besök än tex Sydarfrika eller Madagascar (som ligger längre ner på listan)?

http://www.fjallnasreserve.com/sv/

Oskar

Adamus
0

#5 Bor man i landet så är det helt plötsligt inte lika "exotiskt".

Besöken ligger i minnet. En utav mina starkaste minnen ligger gott i en skidåkning uppe i Vuoggatjålme. Total snö chaos, vi fick binda ihop oss, man såg 1-2 m frammåt mellan vind byarna. Följde scooterspår någon km, fann lämplig bergsida/snö överhäng och grävde bivack. Dyngsur efter grävandet kom man glad i sovsäck i vårt lilla snörum. Upp tidigt och fick knuffa ut ryggsäcken aka dörren, total tystnad på fjället, några decimeter nysnö och gnistrande solsken, -Underbart!

..mina skidor går helst i opistad terräng med lite folk, anar att de inte var det som söktes Flört 

Jag tycker Swe gör sig rätt att vara "hippt" har helt klart fin/speciell natur, Ray Mears i Bushcraft promotar den väldigt bra i ett avsnitt. Allt är värt ett besök, frågan är hur länge…just skidortslivet/utför e för j**ligt dyrt, Åre är väl till och med billigt då och kvalar därmed högt på listan.

/Adam

Oskar
0

#6 Jo nog är det så att vi som bor är ibland glömmer bort hur fint Sverige är. För många från andra länder är nog ställen som tex Fjällnäs otroligt exotiskt och häftigt!