Mariefred
Vi åkte till Mariefred en dag i somras. Det var en av de där jättevarma dagarna då vi nog egentligen borde ha åkt och badat.
Mariefred är en mysig liten stad. Från Stockholm tar det mindre än en timme att åka dit. Det är med andra ord en perfekt dagsutflykt. Det finns gott om sevärdheter. Bland annat museijärnväg, Gripsholms slott och en liten pittoresk stad. Det känns lite som att komma till en stad i någon av Astrid Lindgrens böcker.
Vid småbåtshamnen kan man äta nystekt strömming på hårt bröd. I stan finns ett charmigt litet konditori och hantverksbutiker. På slottet kan man se målningar av mängder av svenska och europeiska regenter och adelsmän.
På sommaren går det att åka båt från Stockkholm till Gripsholm och tillbaka. Jag har för mig att det tar ungefär tre timmar enkel resa. En solig dag är det säkert jätteskönt.

Hihi ett sånt där litet tåg i Mariefred åkte jag när jag var liten. :-)
Det var nog ett halvt liv sedan det… och nu är jag 20.

Åh…det där tåget har jag åkt! Man kanske skulle ta en tur igen…e ju kul fast man inte är 7 år. :)
Oskar
#1: Jag åkte det i år. Gången före det var över trettio år sen så det är inte varje dag jag åker heller. :-)
#2: Ja, det är faktiskt lite roligt. När jag satt och skrev såg jag att biljetterna låg kvar på skrivbordet bland alla andra papper. Titta på bilden. Som förr i tiden.
Vänliga hälsningar
Niklas

Och vill du se mer tåg, om än i mindre skala, så gå på http://www.hobbymassan.com/. Tyckte jag läste att de skulle ha sveriges största modelljärnväg där.
Oskar
#4: De brukar ha en bana där de kör häftiga batteridrivna racerbilar som jag skulle vilja ha. Fast den diskussionen borde vi fortsätta på Prylar i fokus. ;-)
Vänliga hälsningar
Niklas