Sudan.
Eftersom jag troligen ska tillbringa det närmsta året i Sudan, så surfar jag en hel del för att ta reda på fakta. Det jag är ute efter just nu är nödvändiga sprutor. Då kom jag in på denna site och det kanske skulle vara bra att ha nåt liknade här på "resor". Framför allt var det enkelt att söka sig fram och få svar från dom som redan varit där.
Du menar en artikel om vilka sprutor man bör ta när man åker till olika ställen?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag sökte först på Sudan under Afrika. Där fick jag bl.a. läsa insändare om fotografering. Man måste ha tillstånd för att fota, men många hade fotat utan tillstånd och någon med tillstånd hade hamnat i fängelse, sen finns det massor av uppslag på vad man bör se. Sen sökte jag på "vaccination" och fick då uppslag på att man bör ha Yellow Fever skydd, men även Hep. A och Tyfoid var bra att ta. Jag är inte mycket för att ta sprutor och i KSA hade jag inget extra skydd. Sudan har ju även regnskogar och malaria tabletter är att rekommendera. Slutsatsen är att det är en bra sida att läsa om man ska resa utanför turiststråken.
bosse

Ja att ta upp vaccinationer, visum och olika typer av tillstånd här är en bra idé! Dock kanske det är svårt att konkurrera med vaccinationsföretagens och UD:s hemsidor?
Själv vågar jag mig nog inte på att skriva en artikel om ämnet…
mvh
Oskar
Det kanske kan räcka med en länk till en site där sån info finns, liksom Lonely Planet har länk till "Thorntree". Å andra sidan kanske det inte är så många i Sverige, som reser utanför allfartsvägarna. Jag fann iaf det mesta jag ville veta på Thorntree och det var info från dom som varit där, för läser man dom officiella sidorna, så är det lite skrämmande att åka till Sudan. Dom som har varit där skriver helt annorlunda och att t.ex. Khartoum är helt underbar, där det ligger mellan Nilen, samt Blue och White Nile.
Det är nu klart med mitt kontrakt och jag bör vara i Khartoum den 20:nde oktober.
reser du till de lite längre resmålen även med charterbolagen behöver du ju ta sprutor mot hepA iallafall. jag har alltid kontaktat infektionskliniken och frågat, dom brukar vara jättebra.

Sudan ligger nog onekligen utanför de vanliga turiststråken! Gissar att det är ett otroligt fattigt land? Är det inte i Sudan som Darfur ligger?
mvh
Oskar
pluppan, på den tiden jag reste charter var det mer för att supa och slå runt. Här i Libanon är spriten så billig, så det är ingen mening att dricka sig full
Tanken är att jag ska jobba och denhär gången ska jag tydligen även ut och kolla kvalite på jobben. Jag kommer alltså att resa runt, men jag vet inte vart. Landet har ju både regnskogar och öken, så man kan tydligen drabbas av både det ena och det andra. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som kan drabba en, men min hustru är något orolig numera efter kriget här. Det är ju inte bara klimatet, även Darfur ligger i väster och man har tydligen en gerilla som anfaller ibland över gränsen från Eritrea och Ethiopien i sydost. Khartoum ligger ju där Blue och White Nile möts och enligt vad jag läser på dom officiella sidorna, så finns det absolut ingenting att göra, men andra som skriver på Thorntree tycker att det är en helt underbar stad. Vi får se. Som Oskar skriver så är det ett mycket fattigt land och är helt beroende av aid. Det är Afrikas största land och 10:nde största i världen. Jag hoppas att jag ska kunna ge lite mer info, när jag kommit fram. Jag får vara lite försiktig med fotograferingen (man måste ha tillstånd), men det har aldrig varit nåntig jag brytt mej så mycket om tidigare heller. Ang. sprutor så får jag olika info från olika håll och här i Libanon måste man beställa dom sprutor man ska ta via ett apotek.
men hallå
jag menade att numera så går det även charteresor till resmål som man måste ha spruta i rumpan för ju!
#8 känns det inte otäckt att ha med sig barnen till "osäkra" länder? som svensk är man ju van att ha både bälten och hängslen på allt. som mamma själv skulle jag bli tokorolig. jag blir nervös när mina barn cyklar hem själva från skolan och dom är 15min sena och då bor jag i en ganska liten stad……shit! jag har blivit en hönsmamma!
OK pluppan, no bad feelings! Om du har lust kan du ge mej en vink om vilka sprutor jag måsta ha i rumpan för att åka till Sudan. Jag menar vilka man rekar i Sverige. Det verkar finnas delade meningar om vad som är nödvändigt.
Jag tar inte familjen med mig av 2 olika skäl. Det viktigaste är att jag vill att grabbarna ska få en fast grund att stå på i livet och då tror jag inte att det är lämpligt att byta skola och kompisar för ofta. Nu läser dom bl.a. 3 språk vilket också är viktigt, tycker jag. Det andra är, att i mitt jobb, så vet man aldrig hur länge man stannar nånstans, vilket för mej är OK, men kanske inte för grabbarna. Jag har sett barn i andra "nomadfamiljer" och jag har fått den uppfattningen att det är viktigt för barn att ha en fast tillvaro. Vi hade planerat att jag skulle "gå i pension", när jag kom från KSA, men judarna ställde till det för oss och vände upp och ner på vår tillvaro på några sekunder. Vi har en souvenirshop i Souken här i Byblos och framtiden såg ljus ut - nu är det nästan natta. Att vara hönsmamma är en känsla svår att övervinna, jag försöker låta mina grabbar vandra lite grann på gränsen till vad som kan vara olämpligt och ibland kanske farligt, så min hustru hyser inte alltför stort förtroende för min förmåga att avgöra var gränserna går. Jag tror att det är ett sätt att bygga upp deras självförtroende, för rädsla är det värsta som kan hända om man hamnar i en "situation". Och ibland är det faktiskt min rädsla för vad som kan hända dom som är min "fiende".
bosse har du kollat in:
jag var in och smygkolla och det såg ut som om du skulle få väldigt ont i rumpan 
för övrigt bosse, vad f-n är KSA? är jag dum eller?
min bästa väninna sa till mig när jag var gravid med mitt första barn att de allra jobbigaste med att vara förälder är oron. det tycker jag stämmer. nåja man växer av det också.
Hehe, pluppan, du är inte den första som frågar om KSA. Kingdom of Saudi Arabia…
Mvh
Tom
aha! om man inte frågar får man ingenting veta!
märks att jag har en tråkig helg, gubben är borta på jobb, barnen har sina kompisar och det bara regnar…..sitter därför mycket på iFokus och slänger in inlägg här och där. som värsta internettrollet!(nytt ord jag lärt mig idag som jag tyckte lät roligt) hahaha
har t.o.m lagt ut ett inlägg på kattsidan som var mycket vågat. tänkte att nu kommer jag att få mina fiskar varma men dom var lite fega tyckte jag, bara en som försvarade sig litegrann. om ni blev nyfikna så är det den om kisses nya kläder. "tillagt lite senare: nu har dom blivit arga hihi"
åker dock bort på kurs på måndag där vi nog blir isolerade så då kan ni ha sajterna för er själva.
slänger in ett tips på en jättebra internetradio som spelar den musik som du själv gillar. alldeles gratis.
fick tipset från systersajten keramik (som egentligen är min "hemmasajt")
ha de
Tack för tipsen pluppan. Jag ser av inläggets sista mening att du exakt förstod det jag skrev. Oron gör att man växer, men först när man behärskar sin oro!
En kompis härifrån kom tillbaks från Khartoum i veckan och han berättade att det finns bara ett par vägar med asfalt. Dock är det billigt lyxhotell (Hilton) $10 och en lyxmåltid $3. Hoppas internet är OK. När dom ringde därifrån, så var det inte speciellt bra linje iaf.

Så här skriver UD om Sudan:
http://www.swedenabroad.com/pages/general____39248.asp
Inte direkt reklam för landet…
Oskar
Även om jag inte var här under kriget så har det påverkat mej. Jag tror att jag fortfarande försöker hitta mej själv och jag har inte för tillfället det självförtroende som jag hade innan kriget. Förmodligen något psykologiskt. Troligen åker jag på tisdag via Sana'a i Yemen. Här en annan site.
http://www.cdc.gov/travel/cafrica.htm
bosse