Resor iFokus

Resor

Etikett4-nord-sydamerika
Läst 654 ggr
Madde
0

Chile 5 jan - 5 feb 2007

Jag och killen vi har planer på att åka till chile i januari nästa år.

Nu är äntligen biljetterna bokade och vi fick ett bra pris.

När vi väl kommer ner kommer vi bo chilensk. Eftersom vi åker med en chilenska. Så det kommer bli riktigt kul. Vi kommer hålla oss runt santiago vad jag vet. Men kanske svävar ut lite.

Är det någon som vet något man kan resa och titta på eller om det är något annat som man inte får missa.

Tyvärr blir det inte påskön den här gången. Är tyvärr för dyrt för oss just nu. Men alla andra saker kan vi göra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Oskar
0

Vilken del av Chile kommer du hålla till i? Chile är ju minst sagt ett avlångt land…

Oskar

Madde
0

Ja som det ser ut nu så kommer vi vara runt Santiago. Men jag vet inte så mycket om chile. Utan försöker forska så mycket som möjligt. Sen har ju claudia som vi ska åka med en mamma som bor där nere så hon kan ju guida oss rätt bra. Skrattande

Ska försöka ta reda på lite mer sen ska jag skriva ut det här. Skrattande

Pia
0

Låter jättespännande!

AndersE
0

Spännande! Och usch vad långt det dröjer innan vi får läsa reserapporten…

Hela Sydamerika känns som en vit fläck för mig.

Madde
0

Men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.Skrattande

AndersE
0

…och den som väntar på någon som gått, har väntat för länge!

Förvånad

Madde
0

Nu har jag fått reda på lite mer om vad vi ska göra när vi kommer dit.

Vi har nu bestämt oss för att åka på en vinresa. Här är länken. Det ska bli riktigt intressant. Själva resan kommer ta runt 12 timmar. Det ska bli riktigt kul och jag ska ta mycker kort under resans gång. Skrattande

Sen har jag fått höra att på 3 personer om vi äter hemma varje dag kommer det inte kosta oss mer än lite över 1000kr på en hel månad. Så då har vi massor med pengar över till och göra roliga saker. Nu är det 8 månader kvar. Sakta men säkert minskar avståndet till resan.

Emma
0

Vinresa i Chile? Oj vad häftigt!! Chile verkar spännande. Kan du någon spanska? Där kanske vinet hjälper lite iallafall. :)

Oskar
0

Så ni ska tuffa runt med tåg?! Kul! Det är mitt favorittransportmedel så är jag är avundsjuk. :)

Sydligaste delen av Chile ska visst vara en läcker naturupplevelse. Fast det är ju en bit från Santiago.

Oskar

Annika
0

Jag skulle gärna se norra delen av Chile som ska vara så kargt och hett. Gillar ökenkänslan. Har varit i IV (femte) regionen som är Santiago med omnejd, mest väster om Santiago. Tyckte otroligt mycket om Valparaiso som är en gammal stad vid havet. Där finns en massa gamla Pippi Långstrumphus, men också mycket fattigt och förfallet. Väldigt pittoreskt. Tror även på Påskön men det är otroligt dyrt att åka dit.

I övrigt så är Chile inte så himla billigt. Fast visst, maten är ju billigare än i Sverige. Massor av god havsmat. Jag är normalt inte särskilt förtjust i musslor och såna där konstiga saker, men i Chile har jag ätit otroligt god "soppa" gjord av just musslor och sniglar och några andra djur som ser ut som stenar ungefär. Vet inte om du är road av sånt men jag rekommenderar dig att åtminstonde testa. Fast det kommer säkert Claudia att säga till dig också.

Oskar
0

#10 De där djuren som ser ut som stenar…det låter mums. :)

Oskar

miryame
0

Jag kan varmt rekommendera Pucón, där vulkanan Villarica ligger. Det ligger inte alltför långt från Satiago och där kan man köra river rafting, bestiga vulkanen, rida, gå på vandring, bada i naturligt varma källor och andra aktiva aktiviteter. Jag skriver lite om det i min blog från 15 november 2003. Läs den här »

Annars rekommenderar jag Footprints "Central American Handbook" som är den i särklass bästa reseguiden för Sydamerika"

Lyckost som får åka till Sydamerika! (Längtar tillbaka!)

/Miryame