Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1460 ggr
pallemaxwell
0

Kambodja

Vi skall flyga till Bangkok i dec. och tänkte sedan därifrån åka till Angkor wat i Kambodja. Jag vill gärna ha tips på hur man bäst tar sig dit från Bangkok och även tips på annat som är sevärt i Kambodja. Vi kommer vara ca 1-2veckor i Kambodja och 2 -3 veckor i Thailand.

Oskar
0

Angkor Wat! Dit vill jag också!

Vad jag hört och läst så ska man undvika bussarna och istället ta flyget mellan Bangkok och Siam Reap (som jag tror Angkor Wats flygplats heter). Och satsa på att besöka Angkor Wat tidigt tidigt på morgonen, mindre folk och som vackrast då.

mvh
Oskar

pallemaxwell
0

#1 tack för tipset. Har någon fler tips?

ArleMonster
0

När vi åkte till Cambodja gick vi ner till busstationen i Bangkok och hoppade på en buss som gick till Aranya Phratet (stavning). Där bodde vi en natt på ett ganska schysst guesthouse med pool och grejer, kostade inte mycket alls. Sen ordnade ägaren för guesthuset med taxi och skjuts över gränsen till Cambodja, samt taxi färd till Siem Reap, det kostar en del,(svagt minne att det va 35 dollar) men är man många så delar man, och där är nästan alltid någon som ska till Siem Reap. Taxi är det "snabbaste" sättet, vägarna är dåliga (har varit väldigt länge) så det gäller att inte vara åksjuk eller rädd för att dö Tungan ute. Tror det tog 1-2 timmar till Siem Reap med taxi, med buss tar det nog en 4-5 timmar.

Sen när man väl kommer till Siem Reap så släpper chauffören av en vid några tuk-tuk förare som sedan tar en till ett guesthouse, ett tips är då att innan ha fått tag på en guidebok över Siem Reap, så man har kollat upp något bra ställe. Ett tips är att inte växla några pengar vid bordern, de blåser en ganska bra, så växla inne i Siem Reap.

Sen är det bara att åka till Angkor Wat med en tuk-tuk, man kan ju cykla, men det e ju en bit, och Angkor wat området är STORT!

Om något är oklart eller du vill fråga/veta mer, så hör bara av dig.

stefanio
0

Vi var i Kambodja och Angkor, det är ett vädligt stort område så passa på att skaffa en karta innan eller på plats. Det är fantastiskt fint och intressant därinne, passa på att läsa lite om Kambodjas historia innan, det lönar sig.

Några länktips

http://www.cambodianonline.net/angkormap.htm

Angkor wat

pallemaxwell
0

Tack för bra tips och länkar