Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 543 ggr
Niklas
0

Min roligaste semester

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1985 var jag med två kompisar på Gotland. Vi hyrde cyklar och cyklade runt ön under tio dagar. Det var nog mitt livs roligaste semester.

Mina reskamrater, Christian och Björn, var helt olika och försökte hela tiden provocera varandra. Björns föräldrar var inte hemma när vi åkte så han kunde inte få med sig så mycket pengar. Jag tror att han hade med sig en hundralapp eller så. Det var löjligt lite pengar redan på den tiden.

En campingplats kom vi till ganska sent på kvällen så det hade börjat skymma. Christian skulle tillaga sin pyttipanna på sitt stormkök. Han värmde upp stekpannan ordentligt, hällde i smör och "woff" så tog det eld och brann med meterhög låga. Campingplatsen lystes upp. De andra campinggästerna undrade förstås vad vi höll på med.

Det regnade under natten. När vi vaknade på morgonen upptäckte jag att jag hade dragit nitlotten när vi valde sovplatser. Jag låg i en svacka som under natten hade blivit en vattenpöl. Min sovsäck var fullständigt genomblöt. Som tur var blev dagen solig så sovsäcken hade börjat torka på kvällen när vi slog läger igen.

Med våra, och framför allt Björns, tajta budgetar, försökte vi slippa betala campingavgift. Vi satte upp tältet i utkanterna av campingplatserna och höll oss borta från tältet så mycket som möjligt. Ett tag trodde vi att vi var förföljda av en avgiftsvakt. Vi såg honom på flera av de ställen vi besökte. Vid ett tillfälle lyckades han sätta dit oss så vi fick betala avgiften.

Jag har nog inte skrattat så mycket som den semestern.

Gotland är en jättehärlig ö att besöka även om man inte har så roligt som vi hade.

På bifogad bild försöker Christian och Björn resa tältet nere vid Hoburgen. Det var vår första kväll.

Vilka är era roligaste semestrar?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

Hehe, det låter skoj Niklas!

Där är vi, eller iaf de flesta av oss, precis som små barn. Man har inte roligare bara för att leksakerna är kostar mer. Å andra sidan kan man ha extremt roligt även i andra änden av skalan. Man kanske kan sammanfatta fenomenet det med orden:

Lagom är sämst.

// staffan

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkligen. Här var det nästan så att det låga priset skapade äventyret. Jag minns fortfarande hur Björn letade gammalt bröd och nästan utgången filmjölk för att få köpa dem billigare. Jag erbjöd honom att smaka av min mat, men det ville han inte. Christian däremot, som hade tillräckligt mycket pengar med sig, åt gärna mina rester. :-)

I samma bildserie hittade jag bilden med de här två filurerna. Han hade sommarställe på Fårö och höll tal vid campingplatsen. Christian var politiskt intresserad och släpade med oss dit.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning