Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 827 ggr
Dunviol
0

Thailand

Åker till Koh Lanta i vinter :-)

Någon annan som varit där ? Tar gärna emot tips…

Staffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har faktiskt varit där. Spenderade några riktigt sköna dagar på Koh Lanta för ett par år sedan.

Bifogar en salt bild från den vistelsen… Cool

// staffan

Dunviol
0

wooow, den bilden såg härlig ut :-)

emelieeh
0

har varit där väldigt härligt:)

Eva-Margareta
0

Hej,  jag har också varit där! Gjorde en rundresa i södra Thailand för ca 5 år sedan. Vi besökte bl a Koh Lanta, då jag hade läst att dom hade en svensk dykar-skola där. Vi bodde vid den första stranden nedanför byn Alsaladamm? (minns inte riktigt, men det heter något liknande), dit man kommer med båten. Lite dyigt, och inte helt klart vatten längst norrut på den stranden. Mitt tips är att göra en utflykt med speedboat till någon snorkel-dyk-ö söderut mot Malaysia. Vi var till Koh Rock och snorklade. Det finns säkert en hel del andra häftiga öar att besöka. Jag minns att det var någon ö där man kunde simma/dyka in till en vacker lagun, men kommer inte ihåg namnet. Vi hyrde bil och det var ett äventyr att bara köra dessa vägar utan asfalt upp och ner längs kusten. Nu kanske vägarna är bättre? Vi fick ett tips och gjorde en liten "djungel-promenad", men jag minns inte riktigt var man skulle ta av och stanna. Vi vandrade längs en bäck och kom till ett litet vattenfall. Vi träffade elefanter och skötare. Den norra delen av ön har större stränder och större anläggningar. Längre söderut på ön finns det små gulliga stränder och mindre anläggningar. Det är väldigt mycket (för mycket?) svenskar, en riktig svensk-ö, med svenska skola och allt.!  I byn Alsaladamm finns trevliga fisk-skaldjursrestauranger ute på bryggdäck.  Har ni bokat boende eller gör ni det på plats? Hoppas du får en härlig vistelse!

Inflyttad
0

Trevligt att folk återanvänder en fler år gammal tråd…

Nåväl, den svenska dykarskolan måste nog vara Lanta divers. Jag var och dök med dom förra året. Helt klart en bra och seriös dykfirma. De hade bra båtar/utrustning/instruktörer.

Träffade en massa haj och några delfiner vid koh bida, mantor vid hin daeng och så var vi på king cruiser, helt ok vrak..

Eva-Margareta
0

hi hi…. det var tydligen inte aug i år…. utan 2006

Muszimba
0

Ska dit nu i mars 2009. Blir hela 3 veckor.