Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 4951 ggr
AndersE
0

Bo på slott?

Jag skulle vilja bo på slott/borg några nätter i sommar. Gärna på Irland eller kanske Skottland. Det behöver inte vara så lyxigt - viktigast är torn och tjocka stenmurar…

Någon som har provat. Rekommendation?

Oskar
1

Sökte på orden scotland och castle på http://www.tripadvisor.com/ och fick fram en hel del resultat. Det som verkade ha fått bäst betyg var det här: http://www.airthcastlehotel.com/.

AndersE
0

#1 Tack Oskar. Jag har också hittat några sidor, men inte dem du hittat.

Man hoppas ju alltid på att få en rekommendation från någon…

;-)

Pia
0

Här kommer en rekommendation!

För ett antal år sedan bodde vi på ett urmysigt litet slott utanför Dundee, Skottland. Old Mansion House. Fantastisk frukostmeny var det oxå. Väldigt puttrigt och trevligt. Skall se om jag hittar hemsidan deras.

Pia
0

Hittar tyvärr ingen hemsida, men här är lite info

Old Mansion House, Auchterhouse, Dundee, UK - Scotland DD3 0QN 1382-320-366

Auchterhouse, Angus
The Old Mansion House Hotel started life as a 13th century castle which was converted into a 16th century baronial mansion by the Earl of Strathmore (who also owned Glamis Castle). It is set in 14 acres of grounds and there is an outside swimming pool. As yet there is no Web site but you can e-mail the owners at oldmansionhouse@netscapeonline.co.uk

This 16th century baronial mansion sits on more than 10 acres of scenic grounds. The Old Mansion House offers beautifully manicured gardens, the luxury of staying in a Scottish home setting, and rooms that have been modernized with options like direct-dial phones and private baths. Additional facilities include a heated outdoor pool, tennis, and croquet. Located five miles from Dundee. Meeting rooms can accommodate up to 50 people.

Pia
0

Och lite fler castle accomodations här…

http://www.rampantscotland.com/castles/castlesaccom.htm

AndersE
0

#4 Tack! Låter intressant.

Oskar
0

Ett alternativ är ju att gifta in sig i det brittiska kungahuset. Finns väl en prinsessa som heter Anne tex? :)

AndersE
0

#7 Kanonidé! Det måste ju inte ens vara kungahuset. Om Rory Fleming skulle avlida oväntat finns där ju en vacker änka med slott…

Oskar
0

:)

AndersE
0

Nu har jag bokat en natt på ett litet slott i Irland. Torn och tjocka stenmurar. Byggt på 1500-talet.

Får återkomma med rapport…

Oskar
0

Jag är lite avis! Ta med dig riddarrustningen! :)

Pia
0

Hur var resan, Anders? Eller det kanske framgår av annan tråd/artikel…

AndersE
0

#12 Du väcker mitt dåliga samvete. Borde skriva en researtikel…

(Resan var bra!)

Oskar
0

#13 Orkar du inte skriva en artikel så kan du ju sänka ambitionsnivån och bara skriva ett inlägg och bifoga lite bilder. :)

AndersE
0

#14 Fresta mig inte…

Flört

AndersE
0

#12 Det funkade. Du satte fart på mig…

Länk

AndersE
0

Jag hittade "mitt" slott på Celtic Castles.

Det är en riktigt bra sida med stort utbud - Irland, Skottland, England, Wales och Framkrike.

Klicka t.ex. på "Castle Search" så kan du lätt hitta ett slott som passar dig. Annars är det väldigt trevligt att bara använda sidan för att klicka runt, göra virtuella slottsbesök och drömma sig bort…

Det behöver inte alls bli dyrt. I Edinburgh kan du bo på Barony Castle i enkelrum från 40 pund.

Eller varför inte åka ett gäng (max 7 personer) och ha ett torn från 1500-talet för er själva? Tower of Hallbar nära Glasgow kostar bara 735 pund för en vecka om man åker i november/december.

"There are no extras: heating, electricity, coal, logs, linen, towels, a welcome pack and a bottle of wine are all included in the rental."

Pia
0

Finfin info, Anders, tack!

Jonnis
0

spökade det inte….

AndersE
0

#19 Klicka på länken i #16