GPS med karta
Jag letar efter en bärbar GPS med kartor. Vill använda den när jag vandrar i fjällen och liknande, dvs den ska klara av ganska detaljerade topografiska kartor. Och givetvis ska den vara relativt tålig och liten.
Någon som kan tipsa om någon bra GPS? Och har hört att de digitala kartorna ska vara dyra. Någon som vet hur dyra?
Mvh
Oskar
Jag har hört att kartorna kostar många tusen. Kanske inte tio, men inte långt ifrån.
Vänliga hälsningar
Niklas
Kartor tror jag bör finnas att ladda hem på nätet, gratis. För den som vill :)

Jo, såg nu att de kostar 1000 kr per del och Sverige är 8 delar tror jag. Men jag behöver bara en eller två delar. Och sedan finns ju internet som sagt. :)
Oskar
men vill modeller klarar dessa kartor?
Håkan, Jag tror att man köper för ett visst operativsystem så då får man gå efter det när man väljer apparat.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag såg att Amazon.com har utförsäljning av Garmin. Upp till 48 procent rabatt står det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Sony kommer med en ny navigator. NVX-p1 Nav-U heter den. Den har inbyggda kartor över hela europa (exklusive Grekland) på en 2,5 gigabyte stor hårddisk. Ungefär 5700 kronor kostar den i Sverige. Den kanske kan vara ett alternativ.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja den såg helt ok ut. Fast jag är osäker på om den klarar av att installera de kartor jag vill ha. Måste kollas upp. Jag tror den mest är tänkt för bilnavigering.
mvh
Oskar

Beställde en Garmin 60C på http://www.sportextreme.com/. Ca 1500 kr billigare än i butik i Stockholm.
Oskar
#9: Som jag förstod det innehöll den kartor över hela Europa.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jepp, fast det är otroligt enkla kartor, inte tillräckliga om man ska vandra i fjällen eller liknande. Men bättre än ingenting! :)
Oskar
Annars har ju hitta.se en bra wap-tjänst med kartor. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Använt Garmin 60C med topografiska kartor ett tag nu. Funkar finfint! Skulle dock vilja ha ännu mer detaljerade kartor. Vet det att det finns för USA. Antagligen för dyrt att ta fram det för Sverige.
Oskar
Oskar,
Dom som haller pa med planering for GSM och 3G maste ha valdigt detaljerade topografiska kartor, sa det finns for Sverige med all sannolikhet. Aven elverk maste anvanda detaljerade kartor. Vi kopte har i KSA fran ett ryskt foretag, till mycket lagre kostnad an fran dom amerikanska. Jag ska kolla med en kompis pa ett foretag i Sthlm.
Oskar,
Lantmateriet saljer bade analoga och digitala.
Sla dom en signal!
bosse

#16 Tackar för infon! Jo jag misstänker att det finns mycket detaljerade digitala kartor över Sverige. Frågan är bara om de är kompatibla med en "vanlig" gps. Och undrar hur mycket de kostar…en "vanlig" topografisk digital karta över Sverige kostar nästan 10 000 kr.
Oskar
Pa min fraga om din Garmin fick jag foljande svar:
Nej, skulle inte tro att de allmänna kartorna från lantmäteriet går att få
på format som garmin tar utan vidare. Vi har ju några killar som är bra på
sånt där, kan lyssna lite med de om du vill. Vet du något om vilket format
den tar emot?
Det verkar vara något internt format från Garmin, dvs man måste köpa kartorna från de själva eller underleverantör. Snabb sökning på google gav lite träffar, bl.a. http://www.delsbovapen.se/jakt/gps/ som verkar ha en del svenska kartserier, se nedan.
I skala 1:50.000
SKr 1.950
bosse

#19 Ja de har den som heter Friluftskartan…och den har jag testat…helt ok fast fortfrande inte tillräckligt detaljerad. Sedan fanns det en annan också men den var nog bara kompatibel med Magellan. Jag har Garmin.
MVH
Oskar