Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 875 ggr
modellflickan
0

Venedig nästa år?

I sommar ska jag resa till Dominikanska Republiken och Paris. Till hösten blir det en vecka i Miami. :)

Jag planerar att resa till Venedig nästa sommar. Någon som varit där? I så fall berätta gärna hur det var! Är mycket nyfiken på denna vackra stad!

Oskar
0

Oj vad du ska ut och resa! Kul!

Har varit i Venedig, men bara en dag och för ganska länge sedan. Det jag kommer ihåg är självklart alla kanaler med broar samt de gamla fina husen. Bara gå/åka runt i staden och njuta av atmosfären! Sedan kan man nog hitta en hel del god mat i Venedig… Men det är en ganska dyr stad att turista i.

mvh
Oskar

modellflickan
0

#1 Ja jag kan tänka mej att det finns mycket att se i Venedig. :) Åkte du gondoler med? Jag har hört att det är ganska dyrt?

Någon mer som varit där?

Pia
0

Venedig är alldeles underbart! Man behöver ganska lång tid på sig för att utforska alla öar och sevärdheter och jag rekommenderar absolut att man är där innan eller efter turistsäsongen - mycket av magin försvinner annars… September till april/maj sådär.

Runt Markusplatsen är det ju rena rama turistfällan, den bästa och billigate maten hittar man utanför kärnan där.

modellflickan
0

#3 Tack för tipsen Pia!

Något jag absolut vill göra där är att åka gondol med en sjungade (gärna snygg) italienare. Flört

Pia
0

Just det, det skulle jag ju säga, extrem turistfälla just det, kostar 800-1000 sek och tyvärr så är det allt annat än coolt, bara pinsamt att trängas runt på trånga kanaler i gondoler. De står i vartenda gathörn och försöker locka folk att åka, tveksamt hur mga de får med sig - och njae, tjusiga var de inte direkt, snarare lite undersätsiga små gubbar i tajta fångkläder (ja du vet, svartvitrandiga:)

Skippa gondolåkande och gå på någon härlig konsert istället!

modellflickan
0

#5 Jaha, det lät inte så kul. :( Får spana in någon snygging på ett italienskt fik då. ;) Skämt åsido, konsert låter mycket trevligt dock. :) Vad tyckte du annars om staden?  

Fler tips mottages gärna! :)

Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den här tråden av en slump om min favoritstad Venedig. Jag har varit där 11 gånger och hunnit se en del. Bästa årstiden att åka dit är våren eller hösten. Jultid är också ganska trevligt. Från 1974 när jag började åka till Venedig och fram till 2000-t har mycket förändrats. Byggnaderna och infrastrukturen är sig lik, men staden avfolkas mer och mer. Vanligt folk har inte råd att bo kvar då husen är dyra att underhålla och priserna stiger pga turisterna som köper upp palats och lägenheter för att vistas där några veckor per år. Livsmedelsaffärerna stänger igen och blir sovenirbutiker istället.

Aqua Alta kan inträffa från oktober till mars/april. Jag har varit med om det en gång. Då steg vattnet blixtsnabbt och översvämningen varade i några timmar innan vattnet drog sig tillbaka igen. Det var i december.

Venedig i novemberdimma/ 2001

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"