Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2793 ggr
antibody
2

Kanalbåt i Skottland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanalbåtssemester i Skottland i somras. Först bil till Bergen och bilfärja till Newcastle. Bilden visar vy över Bergen från färjan.

antibody
0

Därefter hämtas kanalbåten (narrowboat) som är ca 15 m lång och 2,5 m bred). Slussningen påbörja direkt. I bakgrunden skymtar slussen Falkirk Wheel. Nivåskillnaden är 36 m mellan kanalsystemen.

antibody
0

Små trevliga byar passeras. I byn Linlithgow fanns ett medeltida sagoslott.

antibody
0

Slutmålet var Edinbourgh där vi låg vid den centrala kajen (kostnadsfritt).

antibody
0

Slottet i Edinbourgh.

antibody
0

Kanalbåten puttrar fram i 3-4 dieselknop under massvis med små broar.

antibody
0

Falkirk wheel sett från den övre kanalen.

antibody
0

På återresan genom Norge sågs världens näst största passagerarskepp Queen Mary II längst in i Haradangerfjorden.

Pia
0

Åh, England och speciellt Skottland är mina favoritresmål. Edinburgh är ju bara så härligt! Men kanalbåt har jag än så länge inte åkt, men det verkar jättemysigt! Bl a slott är min passion att besöka i UK, så även Linlithgow.

Ja det finns ju verkligen ett oändligt utbud av slott där, i mer eller mindre god kondition. Synd bara att de oftast har helt sanslösa inträdeskostnader:(( Det blir ju lite som så, att har man sett ett slott har man sett alla… de skiljer sig normalt sett inte så mycket åt ändå. Det är bra när man kan välja att betala en smärre summa bara för att besöka trädgården. Några slott jag t ex rekommenderar ett besök inne i är Castle Howard i Yorkshire (där spelades bl a Brideshead revisited och The Buchaneers in) och Warwick Castle.

Kanalbåt nästa ….:)

antibody
0

Rätt att slottinträdet är dyrt. Tror Linlithgow kostade en dryg hundring eller så. Fast det var mycket sevärt och välbevarat. Guidades av 2 st 12-13 skolflickor i tidenslig klädsel. De hade detta som oavlönat sommararbete, den enda förtjänsten var ev tips.

Kanalbåt var en annorlunda upplevelse. Dock ganska dyrt, har för mig att det kostade 15000:- för 7 dagar. Båten var dock tipp tipp med toa, TV, gasolspis, micro, kyl-och frys samt dusch. Lite kanalbåtar mellan Glasgow-Edinbourgh då kanalen öppnades för 4 år sedan. Vill man ha mer action är nog kanalerna i södra England att rekommendera.